Inimene vs. masin: jõuvahekorrad on muutumas

tehas
Mercedes benzi tehas Stuttgarti lähistel

Autotootja Mercedes-Benz pakub ostjatele S-klassi sedaani nii paljude valikuvõimalustega, et robotid ei suuda inimtööjõu eelistega sammu pidada.

Kuna kliendi erisoovid on saanud toote müümisel sedavõrd oluliseks teguriks, kasvab koosteliinil taas vajadus inimtööjõu järele, kes suudab tagada vajaliku paindlikkuse. See on vastupidine suund kasvavale automatiseerimisele, kirjutab agentuur Bloomberg, vahendab Äripäev.

„Robotid ei tule toime nii ulatusliku arvu individuaalsete detailide ja võimalike variantidega, mida me pakume,” ütles Saksa autotootja tootejuht Markus Schaefer autohiiu Sindelfingeni tehases. „Säästame raha ja kindlustame oma tuleviku, palgates rohkem töötajaid.”

Mercedese Sindelfingeni tehas on autotootja suurim tehas ja automatiseerimisest seal puudust ei tule. Tehases toodetakse selliseid mudeleid nagu GT sportautod ja ultraluksuslikud S-klassi Maybachi sedaanid, kuid see ei tähenda, et neid autosid käsitsi kokku pannakse. Tehases töödeldakse päevas 1500 tonni terast ja aastas toodetud sõidukite arv on üle 400 000. Nii on automatiseerimine omal kohal, kuid individuaalsete detailide lisandumine nõuab tootmisprotsessis ümberkorraldusi.

„Mitmekesisus käib masinatel üle jõu,” ütles Schaefer, kes on 2005. aastast töötanud selle eesmärgiga, et vähendada auto valmimiseks vajaminevat aega 61 tunnilt 30-le. „Nad ei tule toime nii paljude valikutega ega suuda muudatustega sammu pidada.”

Kui tootmise keskmes on vajalike oskustega meeskond, saab Mercedes tootmisliinil vajalikud muudatused teha ühe nädalavahetusega. Terve automatiseeritud tootmisliini ümberprogrammeerimine võib aga võtta nädalaid, mis tähendaks, et sel ajal tootmine seisaks.

Robotid ei kao, kuid muutuvad väiksemaks ja paindlikumaks, toimetades pigem koos inimtööjõuga.

Mercedes ei ole selles suundumuses sugugi üksi – ka BMW ja Volkswagen katsetavad kergemaid sensoritega varustatud roboteid, mis on piisavalt turvalised, et töötada koos inimestega. Eesmärk on olla oma konkurentidest parem ja kiirem. Autodest on saamas n-ö ratastel nutiseadmed, mis tähendab, et sealgi tuleb mudeleid järjest lühema intervalli järel uuendada. Varem vältas tsükkel keskmiselt seitse aastat.

Järjest rohkem tuleb arvestada tarbija erinõudmistega, need ajad on minevik, kus Henry Ford võis teravmeelitseda, et kõigil tema klientidel on võimalik osta meelepärast värvi auto, kuni nende lemmikvärv on must.  

„Me astume eemale tootmise maksimaalsest automatiseerimisest selles suunas, et inimeste roll tööstusprotsessis kasvab jälle,” ütles Schaefer, „tuleb olla paindlik.”

* Artikkel on ilmunud Äripäevas.

Osale arutelus

  • Sirje Rank, Äripäev

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Peopaik

Toosikannu puhkekeskus Käru vallas Raplamaal

Raplamaal asuv Toosikannu puhkekeskus on ideaalne peokoht nii suurematele kui ka väiksematele seltskondadele. Aga mitte ainult – Toosikannus asub Eesti esimene ja ainus loomapark ning lisaks tähtpäevade tähistamisele on see suurepärane koht asjalikele koosolekutele ja konverentsidele.

Valma Seikluspark pakub uusi võimalusi konverentsideks ja koolitusteks

Lõuna-Eestis, 55 km Tartust Viljandi suunas ja 23 km Viljandist Tartu poole asuv Valma Seikluspark avas uue kaasaegse konverentsihoone, pakkudes senisest veelgi mitmekülgsemaid võimalusi ühendada seminarid, töötoad või koolitused õhtuse lõõgastusega seikluspargis ning meeleoluka firmapeoga.

Valdkonna töökuulutused