3. mai 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kolm rusikareeglit oma töötajaid väärtustavale juhile

Tahtmist pingutada ja panustada ei tekita näägutav naine ega ka näägutav juht.
Organisatsioonikultuuri vastu huvi tundjad on tõmmanud paralleele töö- ja pereelu vahele ning kirjeldanud ilmekate näidete varal, kuidas samad põhimõtted töötavad nii abikaasade kui ka juhi ja alluva vahel.

Kas ka sina tunned mõnikord sisemist trotsi, kui su kaaslane sinuga näägutab, sinu kallal mõttetult viriseb ja sulle sinu jaoks ebaolulistel põhjustel etteheiteid teeb? Kas ka sina oled kunagi oma elus tundnud end tühisena? Oled olnud suhtes, kus sinust ei tehta piisavalt välja ning kus sa tunned end nähtamatu ning alaväärsena?

Tegelikult peitub neis küsimustes oluline tõde ka tööandja ja töötaja vaheliste suhete mõistmisel. Inimsuhted, olenemata kas romantilised, sõbra- või töösuhted, on oma loomult vägagi sarnased – samad jooned ja käitumismustrid, mis pärsivad mehe ja naise partnerlussuhteid, pärsivad ka juhi ja meeskonna omavahelist klappi.

Toome näitena ühe suhteliselt endasse tõmbunud ja hoolimatu juhi. Kas tema alluvana tahaksid sa teha usinasti tööd, kui tajuksid, et tal pole inimesena sinust ei sooja ega külma? Või motiveeriks sind pigem juhi huvi ja tunnustus, hoolimine ja tänu? Täpselt samamoodi, nagu mees ei taha näägutava ja pidevalt ärritunud naise lõputuid käske täita, ei suuda ka end väärtusetuna tundev alluv oma tööle entusiastlikult pühenduda.

Mida aga siis juhina teha, et töötajaid ka tegelikult oma tööst hoolima panna?

Alustuseks peaksid tegema järgnevat.

1. Anna oma töötajale kolm korda rohkem, kui sa temalt tagasi ootad

Enne teistelt millegi ootamist küsi kõigepealt endalt: „Kui palju mina tegelikult omalt poolt annan?” Kõik inimesed annavad endast parima enamasti siis, kui neile antakse, ja käituvad hästi nendega, kes neile samaga vastavad. Sama väidavad ka aastakümneid kooselu saladusi uurinud teadlased, et partnerlus saab toimida vaid vastastikusel andmisel. Hästi toimivas suhtes anname teadlikult oma kaaslasele ka nendel hetkedel, kui tegelikult tahtmist pole. Sellega näitame üles hoolivust ja panustame ühisesse heaollu.

Hea ja alati abivalmis juht kujundab samuti oma meeskonna sisekliima ning inspireerib oma alluvaid talle samaga vastama. Näiteks Sierra View Districtu haiglas Californias korraldatakse kord aastas nädala töötaja programmi, kus iga meeskond valib iseendi hulgast ühe töötaja, keda tiimikaaslased tunnustama, tänama ja motiveerima peavad. See programm mitte ainult ei õhuta tänulikku ja julgustavat õhkkonda, vaid aitab töökaaslastel üksteist ka paremini tundma õppida.

2. Loo juhina n-ö armastuse ruumi

Nagu iga hea naine muudab oma kodu armastuse ruumiks, on tööpaigas just juht see, kes hoolitseb oma töötajate heaolu ja turvatunde eest. Negatiivses ja kõledas keskkonnas küll mingit produktiivsust ei sünni. Turvatunne kasvab vaid siis, kui töötajad teavad, et juht mõistab neid ja ulatab vajadusel käe, soosib nende arengut ja hindab nende tööd. Positiivse töökeskkonna loomine võib alata väikestest tegudest ja omasoodu edasi arenedes terve firma oma heaolu tiiva alla haarata.

Näiteks Colin Service Systemi juht viib igal esmaspäeval oma töötajatele kotitäie maiustusi. Presbüterlaste haigla juht Texases aga saadab igale oma alluvale paar korda aastas e-kirja pealkirjaga: „Kaks omadust, mida meie meeskond sinus armastab’’. Noor juht jälgib nimelt iga nädal ühte töötajat, konsulteerib tema kolleegidega ja leiab väljavalitud alluvas midagi märkimisväärset, mille eest teda isiklikult tunnustada. See omalt poolt näitab, et ka ilma rahalise tasuta saab oma töötajaid motiveerida ning samal ajal sõbralikku keskkonda luua.

3. Avalda tänu igal ajal ja igal viisil

Positiivse psühholoogia eksperdid väidavad, et tänulikkuse praktiseerimine garanteerib sisemise õnnetunde kasvu ehk kui sa vaatad end ümbritsevat tänulike silmadega, muudab see ka sinu üleüldist rahulolu oma eluga. Kui sa suhtes oma kaaslast ka vähemtähtsate jõupingutuste eest tänaksid, kasvaks tema soov sind taas kord rõõmustada. Sama põhimõte kehtib ka tööl: mida rohkem sa oma töötajate tublidust märkad ja seda neile lahkesti väljendad, seda enam nad sinu tähelepanu nimel pingutavad.

Premier Travel Inn Londonis palub igal osakonnajuhil uuele töötajale tänukiri saata ning tänada töötajat just selle hotelliketi töökohaks valimise eest. Lisaks mainib iga juht tänukirjas ka oma valmidust uut töötajat toetada ja tööülesannete täitmisel abistada. Sama hotell kostitab oma töötajaid ka „Sa oled tõeline staar” ning „Vapustav samm edasi”- kirjaga kuldmüntidega, mis iga kuu alluvate lauale potsatavad.

Allikas: Motivaator.ee blogi

Autor: Kaido Pajumaa, Motivaatori tegevjuht ja koolitaja

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456