18. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Unistuste tööandja 10 käsku

CV Keskuse värbamisosakonna juhataja Renita Käsper
Foto: CV Keskus
Hea ja usaldusväärse tööandja maine aitab kokku hoida värbamis- ja tööjõukulusid. Talendid ise tahavad ettevõttesse tulla ja olemasolevad töötajad teevad rõõmuga produktiivselt tööd.

Juba kolmandat aastat järjest on mul olnud põnev võimalus osaleda Eesti unistuste tööandja konkursi žüriis ning eelmisel aastal kaasati mind ka Valgevene parima tööandja otsingutesse. Kaks täiesti erinevat ärikeskkonda ja majandusolukorda, kus tegutsevad kardinaalselt erinevad tööandjad. Huvitaval kombel on aga ihaldusväärse tööandja valem üpriski sarnane.

Nii Eestis kui ka Valgevenes paistavad eredalt silma ettevõtted, kuhu inimesed rõõmuga hommikuti tööle lähevad ning kutsuvad endaga ka oma sõpru. Saladus ei peitu mängutubades, tasuta šokolaadis või ulmelistes palganumbrites, nagu meile loodud välismaiste ihaldusväärsete tööandjate kuvand ette näeb. Mis on need 10 käsku, mida iga Eesti ettevõtja saaks meeles pidada, et lihtsustada oma personaliotsinguid ja pürgida unistuste tööandjaks?

1. Hooli oma töötajaist, austa neid

Tundub loomulik, eks? Siiski vahetab enamik inimesi töökohta just hoolimatute juhtide, negatiivse sisekliima ja üldise ükskõiksuse pärast. See tunne, et sind nagu polegi olemas: keegi ei uuri, kuidas sul läheb, ei aita tööprobleemidega hakkama saada, ei küsi, mida arvad. Selline suhtumine on nagu viirus – kui juht on nakatunud, siis varsti on haige kogu osakond, siis juba terve ettevõte. Ja siis juba kliendid. Mind üllatab ikka ja jälle, et ei mõelda, et see negatiivsus liigub töötajate kaudu ka välja, kliendini, tootesse, kuni lõpuks kõik on nakatatud.

2. Tee kindlaks, kes sa oled, millised on sinu ettevõtte väärtused, ja värba kohe õiged inimesed

Tee kindlaks, milliseid töötajaid oma ärieduks vajad, seejärel proovi mõista, mis neid motiveerib, siis saad kujundada just neile sobiva töö ja teha õige väärtuspakkumise. Olen kuulnud juhtidelt, et neil oleks inimest vaja, aga nad ise ka ei tea, kes see olema peaks. See ei ole väga paljulubav värbamisprotsessi algus.

3. Ehita oma tööandjabrändi seestpoolt väljapoole

Sageli hakatakse tegelema suure hooga tööandjabrändi välise poolega, et uusi talente ettevõttesse värvata, aga unustatakse olemasolevad. Sinu olemasolev töötaja on ju tegelikult see, kes suures osas ettevõtte kui tööandja kuvandi väljapoole tekitab. Väärtusta olemasolevaid töötajaid, tegele nendega, uuri, kuidas neil läheb. Tunnusta oma töötajat! Tunnustus ei pea olema rahaline, tihti oodatakse head sõna ja tähelepanemist. Soovitan ka mõõta soovitusindeksit, annab väga hea ülevaate sellest, mida töötajad tegelikult oma töökohast arvavad.

4. Tegele lahkujatega

Iga ettevõttest lahkuja on sama oluline kui uus tulija. On oluline, et lahkujale jääks ettevõttest positiivne kuvand, siis jätkab ta ka edasipidi ettevõtte soovitamist ja räägib head oma endisest tööandjast. Samas kui lahkumine on kibe, siis võid oodata ka negatiivset hinnangut. Ettevõtte negatiivne kuvand, teeb väga raskeks uute talentide värbamise konkurentsirikkal turul, värbamine võtab kauem aega, neile laekub vähem ja mitte nii kvaliteetseid kandidaate ja lõpuks pead ettevõtte kehva maine töötasuga kinni maksma. Ehk hea mainega ettevõtted saavad talendid turult soodsamalt kätte.

5. Juhid peaksid olema inspireerivad eeskujud

Järjest rohkem hindavad töötajad head juhtimist ja väga sageli lahkutakse ettevõttest just halbade juhtimisoskustega juhi pärast. Sageli näeme värbajatena kõrvalt, kuidas väga hästi toiminud ettevõte hakkab kiiresti lagunema, kui ettevõttesse on sattunud juhtima oskamatu juht. Sageli ei panda sisemisi muutusi enne tähele, kui on juba hilja, ettevõtte võtmetöötajad on kas kõik juba lahkunud või lahkumas ning õhkkond ettevõttes on muutunud väga negatiivseks ja ebakindlaks. Hea on näha, et järjest rohkem ettevõtteid tegeleb oma juhtide toetamisega.

6. Loo ise oma talent ja lase tal kasvada

Tekita sobiv kasvukeskkond, mis aitaks talendil õide puhkeda. Kui talente on turul vähe ja sul pole ressursse neid üle osta, siis kasvata neid ise! Võimalus on ju ise proaktiivne olla, alustades ettevõtte tutvustamisega koolides, rääkides, milliseid põnevaid projekte teie ettevõttes tehakse. Hea võimalus on ennast praktikakohana välja pakkuda või luua lausa oma koolitusprogramm, mille edukal lõpetamisel pakutakse ettevõttes püsivat töökohta. Mida rohkem tegevustesse noortega panustada, seda kindlamalt nad teid tööandjana positiivselt hindavad.

7. Loo oma eriline ettevõtte kultuur

Mille poolest on sinu ettevõte eriline või need inimesed, kes seal töötavad? Mis neid seob? Mille poolest erinete oma konkurentidest? Miks peaksin teid valima või miks juba olemasolevad töötajad peaksid jääma? Mis neid kinni hoiab? Järjest rohkem kuulen töövestlustel, et kui ettevõttes on suurepärane õhkkond, hea meeskond ja huvitav väljakutseid pakkuv töö, siis kandidaadid on nõus väiksema tasu eest tööle tulema.

8. Pea kinni oma lubadustest

Olgu see siis õigel ajal makstud palk, lubatud töö sisu, väljakutse suurus või boonuse saamise võimalus. Väga sageli algab töösuhe juba alguses vale jalaga, kui tööandja on töötaja tööle saamiseks oma ettevõtte või ameti uhkemalt ära müünud, kui see tegelikult väärt on. Ülemüümine on töökohtade juures väga riskantne tegevus ja tuleb kiiresti välja. Tööandja peaks müüma oma plusse ausalt, ülemüümisega võid küll töötaja saada, aga ta hakkab järk-järgult oma uues töös ja ettevõttes pettuma ja arvatavasti lahkub lõpuks niikuinii. Väga ohtlik on ülemüümine müügipositsioonidel, kus lubatakse boonuseid, aga jäetakse mainimata, et müügiprotsess on väga pikk ja boonuseid teenitakse haruharva. Arvestades müügivaldkonna töötajate häid kontaktvõrgustikke, võib garanteerida, et info mittetöötavast boonussüsteemist levib kiiresti ja müügitalendi värbamine muutub väga raskeks.

9. Suhtle targalt

Töötajad tahavad teada, mis on ettevõtte eesmärgid ja kuidas nad oma igapäevase tegevusega saavad nende saavutamisele kaasa aidata. Kehv või puuduv info võib olla paljude arusaamatuste ja rahulolematuse allikaks. Oluline on kogu kommunikatsioon, mis läheb ettevõttest välja. Kui teete ettevõttes põnevaid asju, on oluline, et ka talendid väljaspool saaksid selle kohta infot, sest kust see talent muidu teab kandideerida. Oluline on proovida näha ettevõtet potentsiaalse kandidaadi silmade läbi. Unistuste tööandja konkursi küsimustikust selgus, et ettevõtted näevad end teisiti, kui kandidaadid väljastpoolt, vahel oli ka lahkunud töötajatel hoopis teine pilt kui neil, kes ettevõttes töötasid.

10. Kujunda tööd talendi järgi

Tekita töötajatele võimalusi uuteks väljakutseteks ja sisemiseks kasvamiseks. Ehk kui näed suurepärast talenti, kes võiks ettevõttele kogustes lisaväärtust luua, siis tundub imelik, et inimesest loobutakse, kuna selle ametikoha juhendis on miski väike asi, millele ta ei vasta. Äkki võiks siis juhendi ümber teha? Äkki keegi teine ettevõttest võiks selle osa tööst endale võtta? Töötajatele on põnev, kui nad saavad ka ettevõtte siseselt erinevaid töökohti ja ülesandeid proovida, osaleda erinevates töögruppides, olla hoopis teisest valdkonnas töötavale inimesele töövarjuks või võtta endale vastutus mõne toreda ühistegevuse korraldamise eest.

* Artikkel on ilmunud Äripäevas.

Autor: Renita Käsper, CV Keskuse värbamisosakonna juhataja

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456