360° tagasiside – efektiivne meetod töötajate arendamiseks!

piretlouk

Heade ja väga heade inimeste põud puudutab paljusid arenevaid organisatsioone. Nende leidmine ja oma organisatsiooniga sidumine on saanud olulisemaks väljakutseks kui kunagi varem.

Selleks, et olla motiveeritud häid tulemusi saavutama, vajab iga inimene tagasisidet oma tööle: kuidas mul läheb? Kas ma saan piisavalt hästi hakkama? Milliseid oskusi pean enda juures arendama? Kuidas näevad ja hindavad teised minu panust ühise eesmärgi saavutamisse? Asjatundlikult antud tagasiside ja õigesti valitud koolitus võib aidata inimesel leida oma tööle ja tegevusele selgema eesmärgi ja uue tähenduse.

Mis asi on 360° tagasiside?

  • maailmas tuntud ja palju kasutamist leidnud meetod tagasiside kogumiseks töötaja kompetentsusele, kus tagasisidet annavad lisaks töötajale endale ja tema juhile ka kolleegid, alluvad, aga ka kliendid ja koostööpartnerid, andes sel moel objektiivsema ja mitmekülgsema vaate;
  • süsteemne ülevaade inimese tugevustest ja arengukohtadest töökohal, mis suurendab vastutust iseenda arengu ja motiveerituse eest;
  • praktiline töövahend, mis toetab tööatajate individuaalseid, meeskondlikke ja organisatsiooni arengueesmärke ning annab objektiivse sisendi inimeste, meeskondade ning organisatsiooni arengu- ja koolitusplaanide koostamiseks.            

Kui kaua on 360° tagasiside meetodit mujal maailmas juba kasutatud? Kust see alguse sai?

1950. aastatel said töötajad tagasisidet ainult oma otseselt juhilt, 1960. aastate keskpaigas kaasati protsessi alluvad, kuna uuringute tulemustest selgus, et otseste alluvate tähelepanekud juhtide käitumise kohta olid täpsed ja juhtidele avaldas positiivset mõju teadasaamine, kuidas teised teda tajuvad. 1980. aastatel, mil levima hakanud lamedad juhtimisstruktuurid tõid kaasa töötajate suureneva iseseisvuse, tekkis olukord, et juhid ei näinud enam iga päev alluvate tööd, ning eeldati, et sama tasandi juhid on paremini kursis üksteise tööga, mistõttu hakati neilt tagasisidet küsima. Suurenev globaalne konkurents 1990. aastatel sundis liikuma enam kliendikeskse lähenemise suunas, millest tulenevalt lisandusid tagasiside andjate ringi ka kliendid ja nii kujuneski täisring – 360° tagasiside.

Miks tekkis klientidel vajadus 360° tagasiside järele?

Peale töötajate esmase koolitusvajaduse rahuldamist tekkis vajadus töötajate arenguvajaduste põhjalikumaks analüüsiks, et välja selgitada, mille poolest erineb edukas töötaja teistest töötajatest. 360° tagasiside annab selleks suurepärase võimaluse, kirjeldades esmalt ära kompetentsid ehk edukad käitumised, seejärel hinnates neid iga töötaja puhul, kaasates nii juhid, alluvad kui kolleegid ning vajadusel ka koostööpartnerid ja kliendid.

Osa ettevõtteid korraldab 360° tagasisidet ise. Mida tuleb silmas pidada, kui teha 360° tagasisidet n-ö oma jõududega? Kas ja millal oleks mõistlik/vajalik kaasata projekti professionaalne konsultant?

Professionaalsus on vajalik igas töös, nii ka 360° tagasiside korraldamisel. Omade jõududega tegutsedes on kindlasti vajalik, et projektijuhil oleks põhjalik teoreetiline ettevalmistus 360° tagasisidest ja isiklik kogemus nii hinnatavana kui ka 360° tagasiside korraldamisel organisatsioonis. Enamasti ei leia sellist inimest organisatsiooni seest ja seetõttu on sageli mõistlik kaasata kas siis kogu projekti tarbeks või nõustamiseks, näiteks tegevuskava koostamiseks või keerulisemate olukordade lahendamiseks, vastava ettevalmistuse ja kogemusega konsultant.

Miks  osa 360° tagasiside projekte siiski ebaõnnestub?

Lisaks eelmisele vastusele: ei ole endale selgeks tehtud, miks 360° tagasisidet andma hakatakse ja milleks kasutatakse tulemusi; töötajaid ei kaasata protsessi ega selgitata neile piisavalt, miks ja kuidas 360° tagasisidet andma hakatakse ja millist kasu inimene sellest enda jaoks saab; tagasisidet antakse valel ajal – organisatsioonis on käimas muudatused või on töötajad tööga liigselt üle koormatud (näiteks koostatakse parasjagu järgmise aasta eelarvet vmt).

Osa juhte ja personalijuhte on tunnistanud, et nad ei ole veel valmis 360° tagasisidet rakendama, kuna kardavad, et see on liiga subjektiivne ja et selle tulemused tekitavad meeskonnas pigem lisapingeid. Mis tagab 360° tagasiside puhul selle objektiivse tulemuse? 

Põhjalikud teoreetilised teadmised, pikaajaline praktiline kogemus eri organisatsioonides 360° tagasisidet korraldades, tihe koostöö organisatsiooni võtmeisikutega ja vastutustundlik suhtumine inimestesse.

Mis on 360° tagasiside puhul kõige olulisem?

360° tagasisidet tuleb võtta tõsiselt, kui sellest  tõepoolest kasu saada tahetakse. 360° tagasiside vajalikkus ja võimalikkus tuleb põhjalikult läbi kaaluda ja kui otsus tehtud, siis see pühendumusega läbi viia.

Miks inimesed ja organisatsioonid võiksid seda meetodit aktiivsemalt ja julgemalt rakendada? Milles seisneb 360° tagasiside kasulikkus?

Kui te tahate, et inimesed võtaksid vastutuse oma arengu eest, siis parim, mis te teha saate, on anda neile teada, mida täpselt on tal enda juures vaja arendada, et olla oma organisatsioonis edukas. 360° tagasiside aitab välja selgitada, kas eduka ja tegeliku käitumise vahel on erinevusi, ja kui on, siis toetada inimesi just neis arendamist vajavates valdkondades, pakkudes neile sobivaid koolitusprogramme. Teades, mida arendada, on inimesel lihtsam võtta ka vastutust oma arengu eest. Otsese juhi, kolleegide ja organisatsiooni toetus on loomulikult samuti väga oluline.

Allikas: Invicta

Osale arutelus

  • Piret Lõuk, töötajate arendamise konsultant FCG Inivicta OÜ-s

Toetajad

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Peopaik

Kopra talu – peopaik Mulgimaa ürgses looduses

Turismistaluna hakkas Kopra talu tegutsema 2000. aasta sügisel. Praeguseks on sellest kujunenud populaarne seminaride, konverentside, suvepäevade ja peoürituste pidamise paik. Kopra talu asub Viljandist 22 kilomeetri kaugusel Tuhalaane külas ning on ümbritsetud ürgmetsadest, soodest ja järvedest.

Energia avastuskeskus – pinget pakkuv ja ootamatult šikk peopaik

Tallinna vanalinna ja Kalamaja piiril asuv Energia avastuskeskuse hoone on sadade üritusekorraldajate jaoks vastanud kolmele üliolulisele kriteeriumile: a) vana elektrijaama masinamaja peasaal on ootamatu, ent šikk peopaik, b) suurel ekspositsioonialal on külalistele garanteeritult avastamisrõõmu, ja c) keskuse asukoht on lihtsalt väga hea.

Valdkonna töökuulutused