Öötöö riskid ja soovitused öötöötajale

bensukas

Arenenud riikides teeb viiendik rahvastikust öövahetustes tööd. Eestis on see osakaal veelgi suurem – tervelt 27 protsenti – ning öötööliste arv üha kasvab. Kuna öötöö puhul töötab inimene vastu oma bioloogilisele rütmile, on väsimusest tingitud ohud öösel töötades suuremad kui päeval. Sellest tulenevalt pöörab tööinspektsioon suuremat tähelepanu selliste ettevõtete kontrollimisele, mis töötavad kas mitmes vahetuses või eelkõige ongi avatud just õhtusel ja öisel ajal.

Tööinspektsiooni viimastel aastatel tehtud sihtkontrollid erinevatesse öösel avatud asutustesse näitavad, et tuvastatud rikkumised saavad alguse puudulikust riskianalüüsist.

2015. aastal kontrollis tööinspektsioon Pärnu ööklubisid, baare, kasiinosid ja pubisid ning tuvastas üsna palju rikkumisi – keskmiselt 5,2 rikkumist ettevõtte kohta. Kontrolliti 15 ettevõtet ning kontroll keskendus ööajal töötavate töötajate töötervishoiu ja -ohutuse korraldamisele. Tööandja kohustus on tagada töötervishoiu ja -ohutuse nõuete täitmine igas tööga seotud olukorras, sealhulgas ka öisel ajal. Sihtkontrolli käigus tuvastati töökeskkonnas palju ohtlikke kohti või tegematajätmisi, kus töötajatel on vigastuse oht ja esmaabi andmine pole tagatud.

2016. aastal kontrollis tööinspektsioon aga ööpäev läbi avatud tanklate teenindusjaamu. Külastati 24 tanklat, kus kontrolliti, kas öisel ajal töötajatele on tagatud ohutud ja tervist hoidvad töötingimused. Tööinspektsioon kontrollis 12 ettevõtet ja kokku külastati juhuvaliku põhjal valitud 24 tanklat. Ühes ettevõttes ei avastatud ühtegi rikkumist, ülejäänud tanklates märkasid inspektorid hulka tegematajätmisi. Kokku tuvastati 60 erinevat rikkumist.

Puudulik riskianalüüs

Nii baaride ja ööklubide kui ka tanklate puhul olid tuvastatud rikkumised enamasti samad, mis päevasel ajal töötamisel. „Suurimad kontrolli käigus tuvastatud probleemid said alguse puudulikust riskianalüüsist. Nimelt oli sageli alahinnatud riske, mis seotud füüsilise koormuse ja vähese puhkamisvõimalusega,” ütles tööinspektsiooni peadirektori asetäitja Apo Oja. „Samuti tuvastasime vajakajäämisi töötajate tervise kontrollis ja töötajate juhendamises. Mitmel puhul tuli teha märkus liikumisteede korrasolu ja puhtuse kohta,” lisas Oja.

Töötajate ohutuse tagamisel oli tööinspektsiooni hinnangul olukord parem: mitmes tanklas teenindati kliente öösel vaid luugi kaudu, et paremini tagada töötajate turvalisus. Töötajad teadsid, mida teha häireolukorras. Kiireks abikutsumiseks olid olemas paanikanupud. Samuti oli tööandja sõlminud lepingu turvafirmaga.

Tervise seisukohast oleks parim öösiti mitte töötada, vaid magada, kuid paratamatult on valdkondi, mille toimimist eeldatakse ööpäev läbi. Enne öötööle minekut tuleb läbida täiendav tervisekontroll, sest on hulgaliselt terviseseisundeid, mille olemasolul on öötöö vastunäidustatud, näiteks südamehaigused. Seaduse kohaselt peab tööandja korraldama tervisekontrolli öötöötajatele nii enne öötööle asumist kui ka regulaarsete vaheaegade järel töötamise ajal ning kandma sellega seotud kulud.

Praktilised nõuanded öötöölistele

Et öötööga paremini hakkama saada, selleks on toitumisteadlased ja psühholoogid andnud mitmeid soovitusi.

  • Enne öövahetust tuleks end korralikult välja puhata, näiteks teha üks umbes kahetunnine uinak ka pärastlõunal.
  • Uuringud on näidanud, et valgusel on öösel oluline roll. Töölised, kes istusid eredate lampide all kuus ja enam tundi öösel, olid erksamad ja nende päevane uni oli mõnusam. Kui tööl eredat valgust ei ole, ostke spetsiaalne ereda valgusega lamp ja viibige selle valguses enne tööleminekut või tööl kohvipauside ajal.
  • Kuigi kohv aitab hoida erksana, on arstidel öötöölistele selle kohta kindlad soovitused. Osa arste leiab, et kohvi ei tohiks juua enam pärast keskööd, teised aga soovitavad vältida kofeiini tarbimist vähemalt neli tundi enne öövahetuse lõppu, et see ei takistaks pärast vahetust koju jõudes uinumist. Kofeiin püsib veres kuus tundi. Öise vahetuse ajal ei soovitata juua üle kahe tassi kohvi.
  • Oluline roll öötööga hakkama saamisel on ka toitumisel. Kuna magus ja rasvane seedub aeglaselt ja süvendab väsimustunnet, siis neid tuleks vältida. Öösel aitavad ärksana hoida lahjemad eined, mis sisaldavad palju valku, näiteks munad, pähklid ja kodujuust. Samuti on kasulik soe taimetee, sest öösiti kipub kehatemperatuur langema.
  • Pärast öövahetust soovitavad arstid kohe magama minna. Kui kohe on võimalik magada vaid 4–5 tundi, siis  soovitatakse teha üks paaritunnine uinak veel õhtupoole. Kui hommikul õnnestub magada 5–6 tundi, siis võib õhtupoolne uinak kesta ka vaid 15–45 minutit.

Allikas: Tööelu.ee

Osale arutelus

  • Tööelu.ee

Toetajad

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Valdkonna töökuulutused