Sihtotsing – müüdid ja tegelikkus

kulligutmann
Talentor Estonia personaliotsingu konsultant Külli Gutmann

Sihtotsing muutub iga aastaga aina levinumaks värbamismeetodiks, ent sellegipoolest ümbritseb sihtotsingut veel teatav saladuseloor. Vaatame üle, millest kõnelevad levinuimad värbamismüüdid.

Müüt nr 1: sihtotsingu konsultant ei mõista ettevõtte tegelikke vajadusi, sest ta on konsultatsioonifirma esindaja, mitte konkreetse ettevõtte töötaja.

On tõsi, et sihtotsingu konsultant ei tunne kliendi ettevõtet sama hästi kui selle ettevõtte töötajad, samas on välisel konsultandil hulgaliselt kogemusi sarnaste ettevõtete ja sarnaste värbamisväljakutsetega. Ta on õppinud esitama õigeid küsimusi, et kliendi vajadusi tundma õppida, samuti näeb väline konsultant ettevõtet värske pilguga ja märkab nüansse, mida oma töötajad enam tähele ei pane.

Konsultant ei küsi ainult töökirjeldust, vaid teeb endale töö sisu ja mõtte selgeks. Ta uurib, mis väärtust uus töötaja hakkab ettevõttele looma, milliseid eesmärke ta peab täitma ja millist arengut temalt oodatakse. Ta õpib tundma konkreetset ettevõtet, et mõista, mis muudab just selle ettevõtte omanäoliseks ja mille poolest erineb selles ettevõttes see ametikoht samast ametikohast teistes sarnastes ettevõtetes. Konsultant pöörab suurt tähelepanu ka vajalikele isikuomadustele.

Müüt nr 2: kui ma ise ei leia sobivat töötajat, kuidas siis sihtotsingufirma leiab?

Talendibaas on tõepoolest kõigi jaoks sama. Sihtotsingufirmad on otsingus edukamad, sest nad kaardistavad kogu turu. Kliendid tunnevad tavaliselt paljusid oma valdkonna tugevaid tegijaid, kuid enamasti pole võimalik tunda kõiki. Sihtotsingu konsultandid käivad kogu turu läbi ja kaaluvad kõigi selle valdkonna spetsialistide sobivust. Konsultantidel on palju kogemusi suhtlemisel passiivsete kandidaatidega, kes võivad esialgu pakkumisele mitte reageerida või eitavalt vastata, aga kui nendega karjäärivõimalustest vestelda, võivad nad jõuda järeldusele, et tegelikult on pakutav töö just see uus väljakutse, mis neil silmad särama paneb.

Müüt nr 3: sihtotsing on üleostmine.

Sihtotsingu teenus on usaldusel ja mainel põhinev teenus. Sihtotsingufirmad peavad oma kohuseks tagada, et klient leiab uue töötaja, kes tõesti sobib tema ettevõttesse ja jääb sinna pikemaks ajaks. Sihtotsingufirmad annavad ka garantii ja kui nende leitud kandidaat garantiiaja jooksul lahkub, otsivad ilma lisatasuta uue, seega pööravad konsultandid alati väga suurt tähelepanu kandidaatide motivatsioonile. Sobivaks peetakse kandidaati, keda motiveerib lisaks töötasule ka töö sisu, sest see on tema jaoks areng, võimalus ennast proovile panna ja midagi saavutada.

Müüt nr 4: see mõjub minu ettevõtte mainele halvasti, kui väline konsultant helistab minu ettevõtte nimel potentsiaalsetele kandidaatidele. Ta ei tunne minu ettevõtet piisavalt hästi, et sellest rääkida.

Konsultant koostab kliendi abiga ettevõtet tutvustava info ja lepitakse kokku, kuidas ettevõtet tutvustada, millistest eelistest rääkida ja kuidas ettevõtet potentsiaalsete kandidaatide jaoks atraktiivseks muuta. Konsultandil on suured kogemused eri ettevõtete esindamisel suhtluses kandidaatidega. Ta kogub kliendilt vajaliku info, tutvustab seda kandidaatidele ja annab neile võimaluse küsimusi esitada. Kui konsultandil pole kandidaadile vastamiseks piisavalt infot, pöördub ta kliendi poole ja edastab kliendi vastused kandidaadile. Kõik lõppkandidaadid kohtuvad ka kliendiga ja klient saab neile ise veel täpsemalt ametikohta ja ettevõtet tutvustada.

Müüt nr 5: ma ei usu sihtotsingusse, sest kasutasin seda teenust, aga ei leidnud sobivat inimest.

Sellist olukorda ei tohiks tekkida, sest sihtotsingufirmad annavad garantii. Nad kohustuvad sobiva töötaja leidma ja ilma lisatasuta uue otsima, kui leitud kandidaat garantiiaja jooksul lahkub. Garantii aga antakse ainult täisteenuse puhul, seega kui tellisite eelvaliku, andmebaasiotsingu või mõne muu mittetäieliku teenuse, siis garantii ei kehti ja sihtotsingufirma ei saa garanteerida, et leiate sobiva töötaja. Sihtotsingu protsessi võib väga pikaks muuta näiteks olukord, kui otsingu käigus ootused otsitavale töötajale muutuvad. Mõnikord on see paratamatus, et seoses ettenägematute asjaoludega (nt veel ühe töötaja lahkumine, peakontori otsus, olukord majanduses) muutub ka värbamise eesmärk. Sel juhul peaks siiski arvestama, et see muudab käimasoleva otsingu keeruliseks ja võib tekkida vajadus uut otsingut alustada.

Mõnikord võib kliendi rahulolematus olla põhjustatud ka sellest, et talle ei sobi konkreetse sihtotsingufirma metoodika. Peamised metoodikad on samad ja kõik konsultandid toimivad ühtmoodi. Kuid nagu muudes valdkondades, nii on ka sihtotsingu puhul igal ettevõttel oma nägu, oma tugevused, oma tavad ja muud omadused, mis eristavad teda teistest sama valdkonna ettevõtetest. Seega, kui ühe sihtotsingufirma metoodika teile ei sobi, siis leiate kindlasti teise, kes mõistab teie ootusi paremini ja leiab teile sobivaimad inimesed.

Osale arutelus

  • Külli Gutmann, Talentor Estonia personaliotsingu konsultant

Toetajad

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Peopaik

Valma Seikluspark pakub uusi võimalusi konverentsideks ja koolitusteks

Lõuna-Eestis, 55 km Tartust Viljandi suunas ja 23 km Viljandist Tartu poole asuv Valma Seikluspark avas uue kaasaegse konverentsihoone, pakkudes senisest veelgi mitmekülgsemaid võimalusi ühendada seminarid, töötoad või koolitused õhtuse lõõgastusega seikluspargis ning meeleoluka firmapeoga.

Värske ja erakordselt särav koht stiilseks firmapeoks – Olympic Casino Olümpia

Smokingus härrad, õhtukleitides daamid, bigbänd, kabaree, särisev pinge Black Jacki lauas ja erutav kõlin automaadisaalis – ei, see pole James Bondi uue filmi treiler, vaid firmaüritus Tallinna kõige põnevamas peokohas, Olympic Casino Olümpias.

Valdkonna töökuulutused