25. mai 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Võitsime 33 tundi!

Marit Antik, Talentor Estonia

Videolahendused värbamises leiavad üha laiemat kõlapinda.

Videolind ja Talentor Estonia alustasid koostöös Eesti edukate ettevõtetega videolahenduste teemalist artiklite sarja. Oma kogemusi jagavad Telia, SEB, LHV ja veel paljude teised. Kajastame erinevate videolahenduste kasutamise eeliseid, et tõhustada värbamist, tõsta kvaliteeti ja hoida kokku hindamatut aega. Artiklisari saab olema eelkõige praktiline, kajastades nii värbajate kui kandidaatide vaatenurki. 

Värbamisprotsess on pikk ja ajamahukas. Selle õnnestumisest sõltub iga ettevõtte käekäik ja kulude kokkuhoid. SEB ja Telia on viimase aasta jooksul kasutanud videolahendusi oma erinevate otsingute läbiviimisel ning teenusepakkujana kasutanud Videolindu.

SEB personalikonsultant Merle Raamat räägib, et  videointervjuud hõlbustavad nende värbamisprotsesse oluliselt. Merle on õnnelik tootejuhi otsingut kommenteerides: „Me hoidsime kokku palju  töötunde, sest valikut tegime kolme inimesega. 11 kandidaadi intervjueerimisel kontoris oleksime kulutanud 33 töötundi + ettevalmistus.”

Kandidaatide hindamisvaade Videolind.com keskkonnas

SEB Suveülikooli praktikante valides kasutas SEB personalikonsultant Auli Angelstok eelvaliku tegemiseks esimest korda vaid videointervjuud. „Võetud risk õigustas end täielikult – vastajate hulk oli üle ootuste kõrge ja eristus sellega selgelt teistest konkurssidest,” on Auli Angelstok tehtud otsusega rahul.

„25 positsioonile kandideeris ligi 200 noort, kellest 95-le saadeti kutse Videolinnu kaudu ja neist lausa 86 salvestas oma vastused videona. Matemaatiliselt võttes oleks meil kulunud kohtumistele kokku umbkaudu 43 tundi, praegusel juhul vaatasime videod üle 4–5 tunniga.”

Auli on seekordse lahendusega väga rahul, sest kui oleks kasutanud traditsioonilist eelvalikut, siis oleksid nad ka vähem kandidaate kohtumisele kutsunud. Seega andis videolahendus võimaluse suuremale hulgale tudengitele, kes muidu oleks võib-olla esimesest selektsioonist välja jäänud.

Telia Eesti personalikonsultant Liina Jutt räägib, et nemad Telias kasutavad videovärbamist peamiselt klienditeenindajate, müügiinimeste, kõnekeskuse töötajate ja tehnilise taustaga inimeste otsinguid tehes. Samuti kui on tegemist nn massvärbamisega, kus ühele ametikohale otsitakse mitut inimest.

Liina Jutt märgib: „Ootame kandideerima inimesi, kes on avatud uuele kogemusele, mitte neid, kes ei ole valmis oma mugavustsoonist väljuma! Videolinnu rakendus on nii lihtne, et iga Teliasse kandideeriv inimene peaks selle tegemisega hakkama saama!” Tema hinnangul on IT- ja telekomiettevõttesse kandideeriva inimese juures oluline, et tema hoiakud ja väärtused oleksid Telia jaoks õiged: „Kandidaatide suhtumine näitab nii mõndagi – paljud on öelnud, et oi kui vahva kogemuse ma sain. Vahel leidub ka inimesi, kes vastavad, et nemad küll sellist asja isegi proovima ei hakka. Sellise hoiakuga inimesed ka suure tõenäosusega meie ettevõttesse ei sobi – meil tuleb igapäevaelus kokku puutuda paljude ootamatute ja uudsete tööalaste olukordadega ja meie töötajad peavad selleks avatud olema.”

Merle Raamat sõnab, et pigem on kandidaatide vastukaja positiivne: „Me oleme saanud kandidaatidelt väga vahvaid ja loomingulisi videoid ja nad annavad hea meelega ka ideid meie teenuste arendamiseks.” Ta nendib, et lisaväärtuseks on ka paindlikkus oma igapäevatööd tehes: „Igal hetkel on  võimalus videovaatamine katkestada, muu kiire ülesanne ära teha ja hiljem jätkata. Kontoris intervjuud tehes sellist paindlikkust lubada ei saa.”

Videolahendused hoiavad märkimisväärselt aega kokku.

Tutvuda saab suurema hulga kandidaatidega, kui seda saaks traditsioonilist värbamist tehes.

Kandidaatide hoiakud ja suhtumine selguvad juba värbamisprotsessi alguses.

Kandidaate saab hinnata laiemalt ja teha pakkumine osaleda mõnes muus otsingus.

Hilisem silmast silma intervjuu kinnitab videovahendusel tehtud otsuse paikapidavust.

Kuidas videointervjuu tehniline pool toimib?

Tarkvara kasutamine on lihtne. Värbaja koostab küsimused, saadab lingi küsimustega kandidaatidele ja kandidaadid vastavad iga küsimuse kohta ühe video ning siis saadavad vastused tagasi värbajale. Kasutusstsenaariumeid on palju – videointervjuu kutse võib saata kandidaatidele, kes on esmase CV-sõela läbinud, kuid näiteks ka kandidaatidele, kes ei saa osaleda grupivestlusel. Samuti on võimalus lisada videointervjuu link juba töökuulutusele, et saada kandidaatidest esmamulje.

Lahendusi pakub hulk eri platvorme, kuid siinsete kasutajate kogemused põhinevad Eesti idufirmal Videolind. Üks asutajatest, Tanel Maandi räägib: „Videolind  on automatiseeritud videointervjuude keskkond, mille kaudu on Eesti ettevõtete värbajad intervjueerinud juba üle 700 kandidaadi.” Maandi lisab: „Personali valdkonna inimestega suheldes jõudsime järeldusele, et esmased sammud värbamisprotsessis vajaksid uuendusi. Ajal, kus töötajate leidmine on muutumas aina keerukamaks, on vaja tööriistu, mis hõlbustaksid värbajate tööd.”

Kasutajad on kontrollinud ka videointervjuude põhjal tehtud otsuste paikapidavust. Merle Raamat SEB-st konstateerib: „Oleme mõne inimese pärast kõrvale jätmist siiski kindluse mõttes silmast silma vestlusele kutsunud, kuid kõigil kordadel veendusime, et video põhjal tehtud otsus osutus õigeks.” Sama kinnitab ka Liina Jutt Teliast. Nemadki kutsusid kinnituse saamiseks kohale hulga inimesi ja veendusid, et video põhjal tehtud otsus oli õige.

Veidi statistikat:

SEB tootejuhi konkursil kandideeris 41 inimest, neist 11 kutsuti videointervjuud tegema ja osalus oli 100-protsendiline.SEB Suveülikooli praktikale soovijaid oli ligi 200, neist videointervjuule kutsuti 95, vastas 86 ja osalus oli 90%.Telia kogemus on järgmine: 2017. aastal on meil kokku olnud umbes 80 konkurssi (teenindajast juhini, IT positsioonid, praktikandid jne) – keskeltläbi 15 avaldust kohale. Videointervjuusid oleme teinud 29 konkursile ning keskmiselt ühe konkursi raames umbes kümnele kandidaadile. Hinnanguliselt umbes 70% vastavad videointervjuule.

Autor: Marit Antik, Talentor Estonia

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456