29. november 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lahkumisvestlus kui kasutamata ressurss

Personalidisaini konsultant Marili Lenk
Iga töötaja lahkumine ettevõttest võiks olla juhtkonnale justkui äratuskell, sest rahulolev töötaja väga lihtsalt just tööd ei kipu vahetama. Enamasti jäävad aga lahkumise tegelikud põhjused välja selgitamata. Siinkohal tuleb appi lahkumisvestlus, mis paraku on ettevõtetes tihti kasutamata ressurss.

Nagu igal protsessil on alati algus ja lõpp, on töötaja lahkumine ettevõttest samavõrra tähtis, kui seda on uue inimese värbamine. Siin on kolm olulisemat põhjust, miks võiks rohkem tähelepanu pöörata töötaja ettevõttest „väljajuhatamisele”.

Lahkumisvestlus kui ettevõtte n-ö must kast

Nii nagu lennuõnnetuste uurimisel on abiks pardasalvesti ehk must kast, mis salvestab ja talletab infot, saab samaväärse võrdluse tuua lahkumisvestlusega, mis läbimõeldult ja sisukalt peetuna võib anda kuldaväärt infot. Tavaliselt on lahkuv töötaja avameelsem ja julgem avaldama oma arvamust ning võib tuua välja need kitsaskohad, kus tema näeb puudusi. Oskuslike küsimustega võib jõuda asja tuumani ja saada teada, miks inimene ikkagi päriselt lahkub. Lahkumisvestlus on see koht, kus kogu väärtuslik info kokku koguda ja hakata uurima tagamaid. Loomulikult ei saa ühe töötaja lahkumise ja jutu põhjal teha ennatlikke järeldusi, ent kui stsenaariumid korduvad ja töötajate voolavus ettevõttes kasvab, saab kogu seda teadmist kasutada, et teha parendusi ja muudatusi just seal, kus vaja. Lisaks aitab saadav info ennetada järgmisi probleeme ja hoida neid olulisi tähelepanekuid jälgimise all.

Mainekujundus

See, kui lahkuvale töötajale pööratakse tähelepanu ja leitakse aega temaga vestelda, annab selge signaali sellest, et temast hoolitakse, ja ta tunneb end tänu sellele väärtuslikuna. Hea emotsiooni ja tundega ettevõttest väljumine on kasulik ka soovitusindeksi jaoks ehk suurema tõenäosusega soovitab rahulolev endine töötaja ettevõtet ka teistele. Positiivne lõpunoot võib ka eelnevate probleemide kaalukaussi mõjutada, mis tähendab, et isegi kui töötajat häirisid teatud asjaolud, võib meeldiv lahkumisprotsess teda neid unustama panna.

Eriti kasulik on lahkumisvestlus siis, kui minnakse lahku tüli või pingetega. See on see koht, kus neid saab maandada. Pole midagi hullemat kui vihane töötaja, eriti väikelinnas, kes võib pelgalt emotsiooni pealt tekitada kuulujutte. Olgu siis jutt tõsi või mitte, aga märk jääb külge ja võib hiljem kurjasti kätte maksta. Maine taastamine on keeruline ja vaevanõudev töö, mistõttu ennetustöö tasub end igal juhul ära. Suurema tõenäosusega ei ole lahkumisvestlusi pidaval ettevõttel vaja tegeleda ka töövaidlustega, sest enamik probleeme saab lahendatud juba omavahel. Lõppkokkuvõttes saab inimene lahkuda väärikalt ja ka kummagi maine ei saa kahjustatud.

Uks lahti talentidele

Lahkumine pole alati sugugi halb ja seda ei peaks võtma negatiivselt või reetmisena. Paljud inimesed, eriti noorema generatsiooni esindajad, vajavad oma elus muutusi, uusi kogemusi, arengut ja avastamist, mistõttu paljud talendid ka liiguvad ja lahkuvad selleks, et tagasi tulla. Lahkumisvestlus ongi see võimalus, kus võid saada teada töötaja plaanidest ja mõtetest ning jätta talle ukse lahti, öeldes, et ta on alati oodatud tagasi, kui ta on üks neist, kellest sa tegelikult ilma jääda ei tahaks. Kuid tõsi on see, et kogemuste võrra rikkam töötaja on veelgi väärtuslikum ja kasulikum – tuleb osata seda vaid endale tunnistada ja mitte meeleheitlikult teda kinni hoida. Iga lahkumine ei pea olema lõplik ja meeldiva lahkumisvestlusega saad hoida häid suhteid. Kunagi ei tea, milleks lahkuv töötaja võib hiljem kasulik olla.

NB! Lahkumisvestlusi võiks pidada pigem personalitöötaja kui otsene juht. Kõik sõltub muidugi omavahelistest suhetest ja sellest, kui avatud üksteise suhtes ollakse, kuid personalitöötaja eelis on tavaliselt usalduslikum suhe ja paremad oskused tulemuslikku vestlust pidada.

Allikas: PersonaliDisain

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456