Mõjutamisoskuste intensiivtreening
Tutvu programmiga SIIN!
Kuna kasu saaks kogu meeskond, asud ideed kolleegile tutvustama, kuid ootamatult saad toetuse asemel hoopis jäise vastuseisu. Mida teha, et kolleeg sind päriselt ära kuulaks ja mõistaks sinu ideed soovitud moel?
Kuigi iga olukord ja inimene on unikaalne, siis vastuseisu korral on mõningad universaalsed põhimõtted, mille rakendamine aitab edu saavutada. Koolitajad ja suhtlemistreenerid Kadri Kõiv ja Mari-Liis Järg tõid välja neli sammu, mis aitavad sul kedagi veenda, kui vastuseis on kerge tulema.
1. Valmistu oluliste vestluste eel selleks, et teisel poolel võivad tekkida vastuväited ning ta ei pruugi kohe sinuga nõustuda. Selline häälestus aitab sul vestluse käigus tasakaalu hoida ja vältida olukorda, kus su mõtted esimese negatiivse tagasiside korral kokku jooksevad.
2. Pärast oma ettepaneku tegemist valmistu kuulama. Tee seda, kasutades aktiivse kuulamise tehnikaid – küsi, mida ta arvab sinu ettepanekust, ole tähelepanelik, hoia silmsidet. Kuulamine ei tähenda temaga nõustumist! Kui teine on skeptiline, palu tal oma kahtlusi avaldada ja täpsustada. Peaasi, et sa ei tormaks liiga kiiresti kaitsma oma ideed. Lõpuni kuulamata ei tea sa veel, millisele nupule tegelikult vajutama peaksid. On hea, kui võtad oma sõnadega tema öeldu kokku ja peegeldad tagasi – see on üks tugevamaid märke sellest, et oled teda püüdnud päriselt mõista. Mõistmise tajumine omakorda vähendab teise vastuseisu, sest kaob ära vajadus end kaitsta.
3. Alles pärast kuulamist on sul võimalus uuesti argumenteerida. Nüüd saad ära kasutada infot, mida oled just teiselt poolelt saanud. Püüa näidata talle seost oma ettepaneku ja selle vahel, mis on tema jaoks oluline.
4. Ole valmis, et pead kasutama kuula-peegelda-argumenteeri tehnikat mitu korda. Märguanne sellest, et vastuseis on vähenenud ja teine pool on muutumas koostöövalmiks, on see, kui ta hakkab ise rohkem infot küsima või teeb ettepanekuid muudatusteks. Sellest hetkest alates on sul kaaslane, kellega koos mõelda, kuidas sinu ettepanekut veelgi paremini rakendada.
Autor: Keit Ausner, Äripäeva Akadeemia