4. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Konflikti kiirabi

Foto: pixabay.com
Mõelgem end olukorda, kus sinu vastuse peale saab vestluspartner vihaseks. Sa näed, kuidas ta õlad kerkivad, tema jume muutub õhetavaks, kulmud lähevad kortsu, huuled kriipsuks. Ta hingab sisse, et pahvatada sinu suunas süüdistus või sajatus. Või kuuled telefonis, kuidas teisel pool hääletoon tõuseb, valjeneb. Sõnavaling tormab sinu poole nagu kärestikuline jõgi.

Kes on töötanud inimestega, on küllap selliseid olukordi läbi elanud. „Jah! See ongi raske klient!”; „Ta ei kuule, ei tahagi kuulda.”; „Raiub muudkui oma. Süüdistab.”

Mis aga juhtub meiega? Meie kehaga, meie mõtlemisega? Valikuid on kolm: ründa/põgene/tardu. Kuidas nii? Meid on ju õpetatud, et „Pane end kliendi olukorda!”, „Astu partneri kingadesse!”, „Naerata!”. Tegelikult me käitume loomulikult, inimlikult. Selline ongi meie sotsiaal-bioloogiline pagas.

Võib-olla me võpatame, võib-olla tõmbume eemale, asume kaitsele. Me ei tea. Me ei näe end sel hetkel kõrvalt. Miks? Sest ratsionaalne mõtlemine ei ole veel sisse lülitunud.

Täpselt sama juhtub meie partneri või kliendiga. Temagi aju toimib veel ellujäämise või emotsioonide faasis ja ka tema ratsionaalne mõtlemine pole veel sisse lülitunud. See tähendab ka, et kuulmine pole sisse lülitunud. Rääkida faktidest, numbritest, rahaühikutest, seletada, põhjendada on lihtsalt liiga vara. Ta ei kuule niikuinii.

Kas meie loomulikust, inimlikust käitumisest, sh inimlikust headusest on konflikti olukorras üldse kasu? Pigem mitte. Professionaalne käitumine ei ole meie loomulik käitumine. See on õpitud, harjutatud ja tihti mitteloomulik käitumine.

Mõelgem inimeste peale, kes töötavad päevast päeva kriisiolukordades: kiirabis, tuletõrjes. Kuidas on see üldse võimalik? Tänu õppustele – harjutamisele.

Mida harjutada, et konfliktide kiirabis edukalt reageerida?

Kõigepealt kehakeelt. Adrenaliin aktiveerib konfliktiolukorras meie nn suured lihased, aga meie peame väljendama hoopis avatust, selget sõnumit, et me ei kavatse rünnata ega põgeneda. Muuseas, see toimib ka telefonis.

Teiseks fraase – lauseid ja küsimusi, et suuta kontakti juhtida emotsioonide faasist ratsionaalsesse mõtlemisse, kus lülitub sisse kuulmine ja me saame kliendiga sisuliselt koostööd teha. Näiteks helistab vihane klient ja teatab, et teie pakutud lahendus ei toimi, on rumal, raiskab tema aega jne. Mis oleks meie loomulik reaktsioon? „Jälle ta ei oska! Kuidas saab mõni inimene nii abitu olla?!” või „Nii! Meie osakond X on vigase lahenduse teinud! No milles mina süüdi olen?!” Hakkame selgitama, tõestama. Tuleb tuttav ette, eks?

Professionaalne e mitteloomulik käitumine oleks kliendi tunnustamine: „Tegite õigesti, et andsite kohe teada!” Tundub lihtne, eks? Ometi ei taha need võtted konfliktiolukorras meelde tulla, sest meie aju töötab teisel rezhiimil. Need fraasid on olemas ja meid aitab harjutamine. Kümmekond võtet ja harjutame, harjutame, harjutame. Et järgmisel korral ja alati pakkuda konfliktiolukorras kiirabi, mis päästab ettevõtete elusid.

19. aprillil toimub Äripäeva ja Sekretär.ee koostöös SEKRETÄRIDE PÄEV 2018, mille hüüdlauseks on seekord „Avatud meelega muutuste tuules!”. Ene Seedla on üks kümnest omanäolisest esinejast, keda sel päeval kuulda saate. Konverentsi kavaga saate tutvuda SIIN!

Autor: Ene Seidla, HAL Koolitus OÜ, www.hal.ee

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456