4. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas reageerib keskastmejuht töötajate ettepanekutele?

Alexander Kotchubei
Foto: Julia-Maria Linna
Tänapäeval on muutunud normiks, et altpoolt tulev initsiatiiv on teretulnud. Töötajad ootavad võimalusi, et oma mõtteid juhiga jagada. Ka juhid on juba harjunud töötajate aktiivsusega ja sellega, et töötajad jagavad oma arusaamu organisatsiooni käekäigust.

Juhtimisteooriate autorid ja ka praktikud innustavad organisatsioonide juhte julgustama töötajaid ettepanekuid tegema, põhjendades seda positiivse mõjuga ettevõttele. Nii võib tõdeda, et ettepanekud mõjuvad hästi vertikaalse kommunikatsiooni parandamisele, juhil on võimalik taanduda oma autoritaarsest juhtimisstiilist ja kuulata töötajat ning töötaja võtab endale rohkem vastutust. Seega paraneb juhi arusaam igapäevastest tegevustest ja nende tulemustest. 

Infosuluga ettevõttes ei pruugi aga töötaja ettepanek kunagi realiseeruda ja töötaja ning tema vahetu juhi ettevalmistused ideid juhtkonnale esitada võivad lõppeda kurvalt.

Tõhusam töö ja lojaalne töötaja

Tänu töötajate initsiatiivile avastatakse tööprotsessides piiranguid ja puudusi ning optimeeritakse protsesse. Töötajatel võib sageli olla parem arusaam sellest, kuidas igapäevast tööd efektiivsemalt korraldada. Nii muutuvad töötajad oma organisatsioonile lojaalsemaks, paraneb nende suhtumine töösse ning organisatsiooni tervikuna. 

Samuti avastatakse organisatsiooni erinevaid arenguvõimalusi. Lojaalsed töötajad on organisatsiooni silmad, kõrvad ja visiitkaart. Sotsiaalvõrgustikes suheldes annavad nad tagasisidet nii oma organisatsiooni kohta kui ka teiste ettevõtete käekäigu kohta, mis on oluline info strateegiate väljatöötamisel. Viimastel aastatel leidub hulgaliselt organisatsioone (ka Eestis), kes lausa planeerivad ettepanekute juurdevoolu ja arvestavad nendega organisatsiooni strateegilistes plaanides. 

Juhi teabevaraTutvustame uusi juhtimisteooriaid ning jagame teiste juhtide kogemusi, eraldi peatükid on pühendatud juhi isiksusele ja arengule spetsialistist juhiks. Autorid on juhtimis- ja psühholoogiavaldkonna tunnustatud koolitajad ning pikaajalise kogemusega juhid.Teabevara valmib koostöös koolitus- ja konsultatsioonifirmaga Meta-Profit, peatoimetaja on sama ettevõtte treener-konsultant Inna Gorislavskaja. Lisainfot saab SIIT.

Teabevara aastalitsentsiga saate:ligipääsu igal kuul uuenevale teabevaralekasutada e-nõuandekeskustlisavõimalusena paberväljaande ja selle täiendused kord kvartalise-uudiskirja Õigusuudised 10 korda aastas

Töötajate ettepanekute varal hoitakse ka arendusosakonna arvelt raha kokku. Suuremates kontsernides on sageli eraldi arendusosakond, mis töötab välja tulevikuplaane ja uusi tooteid. Kui aga ringi vaadata, võib teistegi töötajate seas märgata loova mõtlemisega spetsialiste, kes on suutelised uusi ideid pakkuma.

Miks töötaja ettepanekuid ei realiseerita?

Hea tava on kirjutada või rääkida sellest, kuidas töötajate initsiatiiv võib ühes või teises töölõigus tuua oluliselt suurema kasumi. Samas ei realiseerita töötajate ettepanekuid ülemäära agaralt. Mis on selle põhjus? Praktikale toetudes võib esile tuua hulga nüansse.

Esiteks ei pruugi töötaja näha tervikpilti. Enamik protsesse ettevõttes on omavahel kas otseselt või kaudselt seotud ja protsessidesse sekkumine ühes lõigus toob paratamatult kaasa ümberkorraldusi mujalgi. Näiteks tootmine ja müük on tihedas seoses ning iga pisimuutus ühes üksuses võib kohe kajastuda teises. Esitatud ettepanek võib olla ka toores ja läbimõtlemata.  on töötajate ette­paneku eesmärk sageli ühe kindla rühma kasu ning tavaliselt on see rühm töötajad ise. See võib aga kahjustada teise rühma või kogu ettevõtte huvisid. Selliseid näited on piisavalt palju ning need on enamasti seotud kas kasu saamisega või kahju vältimisega. Kasu saamise eesmärgiga ettepanekud annavad töötajale rohkem võimu või privileege, nt paremad töötingimused, paindlikum töögraafik, mitmekesised tööülesanded. Kahju vältimine on seotud oma positsiooni, ametikoha vm kaotamisega.  võib töötaja ettepanek olla juhi jaoks ka riskantne. Ettepanekute realiseerimine teeb juhi töötajast sõltuvaks, mis paratamatult muudab ka mõjuvõimu suhteid, enamasti küll mitteformaalseid, kuid vahel ka formaalseid. Pole ju haruldane, et alluvast saab juht ja juhist alluv. Juhi ülesanne on leida kompromiss agara töötaja, tema ideede ja nende elluviimise vahel.

Teiseks

Kolmandaks

Juhile võib soovitada läheneda töötajate ettepanekutele läbimõeldult. Töötajate ettepanekud on organisatsiooni juhtimist toetav ja paremat suhtlemist võimaldav tööriist, mida on hõlbus kasutada ning mille abil saab organisatsiooni efektiivsust tunduvalt suurendada. Samas peab olema valvas ja arvestama riskidega, mis kaasnevad töötajate ettepanekute sisuga või nendele reageerimise viisiga.

Kasu töötaja ettepanekutest: 

- parem infovahetus- tööprotsesside tõhustamine- töötajate lojaalsuse suurenemine- abi strateegiate väljatöötamisel- rahaliste ressursside kokkuhoid

Ettepanekutega kaasnevad riskid:

- piiratud vaatenurk- poolikud ideed- omakasu taotlemine- juhi positsiooni nõrgenemine

Autor: Alexander Kotchubei, META-PROFIT OÜ juht, treener-konsultant

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456