27. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Siseaudit oma ettevõtte töötajate seas

PersonaliDisaini konsultant Marili Lenk
Tänases tööturu olukorras, kus konkurents heade töötajate nimel on tihe, on paljud ettevõtted suunanud oma pilgud väljapoole, et leida endale juurde ja võita konkurentide eest kompetentseid töökäsi. Palju rõhku pannakse turundustööle, ettevõtte mainekujundusele ja väärtuspakkumiste koostamisele ning nende kommunikeerimisele. Mis aga enamasti unarusse jääb on see olemasolev töötajaskond, kes paratamatult kõige uue valguses tagaplaanile jääb.

Selleks, et su tänased töötajad ei hakkaks mõtlema lahkumise peale, on kriitilise tähtsusega tegeleda eelkõige nende hoidmisega. Ja hoidmine ei toimi täna enam pelgalt palganumbriga. Oluline on teada, mida su töötaja tegelikult tahab ja vajab. Selleks võta aega ja tee oma töötajate seas siseaudit.

Töötajate siseauditi tegemine

Enamasti tehakse ettevõtetes erinevaid rahulolu- ja tagasisideuuringuid küsimustike vormis, mis on alati parem kui mitte üldse küsida töötajate arvamust ja hinnangut. Töötajate siseauditi meetodina on kõige parem lahendus silmast silma vestlus. See on küll väga ajamahukas, kuid määramatu väärtusega, sest info, mida sealt saada võid, on kordades olulisem kui see, mida saad paberil/arvutis korraldatud uuringu või küsitluse teel.

Olenevalt töötajate arvust saad planeerida, kui palju ressurssi on vestlusteks vaja, seejärel saad paika panna vestluste ajagraafikud ja teha kindlasti ka eeltööd teavitamiseks. Mida rohkem inimesed ette teavad, seda parem on. Kommunikatsioon võiks sisalda seda, millised vestlused neid ootamas on, milleks neid tehakse, kas nad peaksid millekski ette valmistama ja kes neid vestluseid juhib. Mida teadlikum töötaja on, seda avatum võib ta vestlusel ka olla.

Kolm olulist küsimust enne vestluste planeerimist:

Mida soovin töötajalt teada saada ehk mida soovin küsida?Kes vestlust juhib ja milline on tema ettevalmistus?Mida saadud infoga hiljem tehakse (k.a kuidas ja kas info talletatakse)?

Olulise tähtsusega on kindlasti see, et iga töötajaga saadaks hea kontakt ning ta on valmis end avama ja rääkima ehk natuke rohkem, kui muidu võiks oodata. Selleks on oluline valida välja kompetentne inimene, kes sellist vestlust juhib. Enamasti võiks see olla ettevõtte personalitöötaja. Loomulikult on kõige eelduseks ka usalduslik suhe. Kui see puudub, siis ei olda ka avatud ja vestluse väärtus on oluliselt väiksem. Võimalus on kasutada ka ettevõttevälist ressurssi, mis kogemuse põhjal võib kohati isegi parem olla, sest hea kontakti saamisel ollakse võõra inimesega avatum kui oma ettevõtte töötajaga.

Mõni näide, mida võiks vestlusel küsida

Kuidas hindad oma arengut ettevõttes?Mis sulle oma praeguse töö juures meeldib? Mis ei meeldi?Mida sa varasemalt teinud oled? Mida õppinud? Kas oled mõelnud midagi veel juurde õppida?Millisena näed oma tulevikku siin ettevõttes?Kuidas hindad tänast töökorraldust? Milliseid ettepanekuid sul on?Mis sind siin ettevõttes praegu hoiab?Mis suurendaks sinu motivatsiooni?Kas sa tunned, et ettevõttes väärtustatakse sind ja sinu tööd?Kuidas kirjeldaksid ettevõtte sisekliimat?

Need  küsimused on loomulikult vaid üks näide, mida on võimalik inimestelt küsida. Idee poolest on see veidi rahulolu ja tagasiside uurimine, kuid selle käigus saad ka päris palju personaalset lähenemist kasutada.

Miks töötajate siseauditit teha?

Mida rohkem tunned oma inimesi, seda lihtsam on sul neid ka hoida. Kuna inimesed on erinevad, siis üks ja sama asi, näiteks palgatõus, ei pruugi olla motivaatoriks kolmele inimesele viiest. Seega on töötajate siseauditi eesmärk õppida oma inimesi rohkem tundma, uurida nende murekohti, proovida tajuda, mis võiks neid pikemas perspektiivis sinu ettevõttes hoida ning mida on sul võimalik neile pakkuda, et nad oleks sulle lojaalsed.

Siseauditi tegemine on jällegi üks viis näidata üles hoolivust ja seda, et sul on aega oma ettevõtte kõige väärtuslikuma allika ehk töötaja jaoks. Õigete küsimuste kaudu võid teada saada infot näiteks selle kohta, kas su töötaja tahaks liikuda ettevõtte sees, millised mõtted tal enesearenguga seoses üldse on, mis teda häirib tema tänase töö juures või näiteks mis suurendaks tema motivatsiooni parema tujuga tööd tegema. Samuti võid teada saada ka seda, et su töötaja on ringi vaatamas ja parema pakkumise korral on ta valmis lahkuma või ta tunneb, et tema tööd ei väärtustata ning see pärsib tema motivatsiooni teha oma tööd kvaliteetselt.

Lisaks eelnevale võid saada siseauditi tulemusel teada ka oma ettevõtte tugevused ja positiivse poole, mida kõike saad kasutada ära turundustegevustes ja oma ettevõtte väärtuspakkumises.

Kokkuvõtlikult on oluline olla kursis sellega, mis sinu ettevõtte sees toimub. Mida rohkem sa panustad oma töötajate hoidmisele ja nende ootustele vastamisele, seda edukam saab olla ka kogu ettevõte.

Allikas: PersonaliDisaini blogi

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456