Peresõbraliku tööandja märgis muudab Eesti töökultuuri pere- ja töötajasõbralikumaks

sobralik

Sotsiaalministeerium on algatanud peresõbraliku tööandja märgise programmi, kuhu juba teist aastat kandideeris oluliselt rohkem tööandjaid, kui programmi vastu oli võimalik võtta. Peresõbralikkus on väärtus, mida töötajad oma tööandjates kõrgelt hindavad. Tänaseks päevaks osaleb 75 tööandjat peresõbraliku tööandja märgise programmis, mille raames tunnustatakse tööandjaid, kes väärtustavad head tööõhkkonda ja arvestavad töötajate pereeluga.

Programmi esimese konkursi läbinud tööandjate ja osa nende töötajate hulgas tehti uuring nii programmi tagasiside kogumise kui osalevate tööandjate peresõbralikkuse kohta.

Programmis osalevad organisatsioonid hoolivad oma töötajatest ning nende peredest

Programmis on tööandjatele ette antud 13 kategoorias tegevusi, millega edendada organisatsioonis pere- ja ka töötajasõbralikkust. Igas kategoorias on hulgaliselt meetmeid, mida võib kasutada, kuid lisaks väljatoodutele võivad organisatsioonid ka ise oma tegevuskavades uusi meetmeid välja pakkuda. Iga tööandja peab koostama tegevuskava, kuhu valitakse tööandjale ja tema töötajatele kõige sobivamad ja mõjusamad tegevused.

Kõige kõrgemalt hindavad programmis osalevad organisatsioonid etteantud kategooriatest oma pakutavat tööaja paindlikkust. Selle kategooria raames välja pakutud meetmeid kasutati juba enne programmiga liitumist väga palju (näiteks võimalust koostöös tööandja ja teiste kolleegidega täita eraelulisi kohustusi tööaja jooksul; planeerida koosolekud ja koolitused nii, et need ei segaks pereelu). Ka sünergia ja kultuur (mille alla kuuluvad meeskonnakoolitused ja muud üritused) ja info liikumine (regulaarsed koosolekud ja infojagamisüritused) on kõrgelt hinnatud. Programmiga liitudes olid kõik organisatsioonid kategoorias tunnustamine ja motiveerimine (tähtpäevadel töötaja meelespidamine, lapse sünni tähistamine, töötajate tunnustamine) juba varasemalt tegelenud.

Kõige populaarsemad kategooriad, millega organisatsioonid märgise programmi raames oma tegevuskavades (lisaks kohustuslikele kolmele kategooriale tööaeg, info liikumine ja suhtlemiskliima) tegelevad, on professionaalne toetus ja areng, tunnustamine ja motiveerimine ning värbamine, samuti terviseedendus. Nendesse kategooriatesse kuuluvad meetmed on näiteks töötaja võimalus ise endale koolitusi valida, lapsehoolduspuhkusel viibivate töötajate kaasamine organisatsiooni infovälja, töötajate omavahelise tunnustamise jaoks süsteemide väljatöötamine, tervisliku toitumise ja liikumise teemadel töötajate koolitamine jne.

Programmis osalemise motiiv on hoolida oma töötajatest ja luua konkurentsieelis

Esimesel aastal liitunud organisatsioonidelt uuriti, miks nad peresõbraliku tööandja märgise programmiga liituda otsustasid. Kõige enam ehk 90% tööandjatest soovis saada märgist, kuna see on tööandja brändile kasulik. 87% soovis tõsta töötajate rahulolu ja 77% muuta töökeskkonda pere- ja ka töötajasõbralikumaks. Teisisõnu soovitakse nii olemasolevate kui tulevaste töötajate seas olla väärtustatud tööandja, kes oma töötajatest ja nende peredest hoolib. Märgist soovitakse kasutada tööandja brändingu arendamiseks, et sellega tulevaste töötajate jaoks teistest tööandjatest eristuda.

Kindlasti ei ole bränding ainus põhjus programmis osalemiseks. Märgis on programmi lõpptulemus, kuid selle kättesaamisele eelneb pikk tööprotsess, mille jooksul hinnatakse organisatsiooni olemasolevat olukorda, koostatakse tegevuskava ja viiakse see ellu. Seetõttu toodi programmis osalemise põhjustena välja ka soov saada oma organisatsiooni peresõbralikkusele väline hinnang. Samuti soovivad paljud organisatsioonid, kelle pere- ja ka töötajasõbralikkus on juba praegusel hetkel väga heal tasemel, olla eeskujuks teistele ja sel moel neid väärtusi ühiskonnas laiemalt levitada.

Esimesel aastal peresõbraliku tööandja programmiga liitunud organisatsioonid on programmi suhtes positiivselt meelestatud. Samuti on soovitajate arv programmis väga kõrge. 58% programmis osalenud organisatsioonidest on valmis programmi kindlasti ka teistele tööandjatele soovitama. Programmi tugevustena on tööandjad välja toonud eelkõige hea infovahetuse programmi korraldajatelt, koostöö konsultandiga ja võimaluse suhelda teiste programmis osalejatega.

Koostöö konsultandiga on programmi oluline osa, kuna konsultant viib ennast organisatsiooni inimressursside juhtimisega põhjalikult kurssi, saades infot nii personaliosakonnast, juhtkonnalt kui ka organisatsiooni töötajatelt. Konsultandid teevad iga organisatsiooni juures töötoad nii juhtkonna kui organisatsiooni töötajatega, samuti tutvuvad põhjalikult tööandja esitatava dokumentatsiooniga ja suhtlevad personalitöötajaga.

Programmis osalevad konsultandid on oma ala professionaalid, kes on tegelenud paljude organisatsioonide personali valdkonna tööga ja oskavad tänu sellele anda programmis osalevatele organisatsioonidele nõu ja väärtuslikku kõrvalpilku. Seda kõike hindavad ka programmis osalevad tööandjad kõrgelt, olles väga rahul konsultantide abivalmiduse, kättesaadavuse, selgituste ja tegevustega programmi jooksul. Konsultante tajutakse kui julgustajaid ja toetajaid, kelle käest saab nõu küsida, kellega saab oma ideid arutada. Just väiksemates organisatsioonides, kus personalitööga tegelebki ainult üks inimene, on kõrvaltvaataja pilk eriti oodatud, andes võimaluse kellegagi sisuliselt arutleda.

Konsultantidel oli ka suur roll tööandjate tegevuskava koostamisel, anda eelkõige nõu mõõdikute seadmise kohta, et tööandja oskaks hinnata, kas kasutusele võetud tegevused ja meetmed toovad organisatsioonile soovitud muutusi.

Iga 1,5–2 kuu jooksul saavad organisatsioonid kokku, et arutada oma edusamme ja tekkinud küsimusi ning samuti õppida midagi uut pere- ja töötajasõbralikkuse valdkonnast. Neid üritusi on senised osalejad kõrgelt hinnanud, kuna seal on võimalus oma ideid jagada, üksteist toetada ja nõu anda. Paljudel tugigrupikohtumistel tehakse ka grupitöid, kus organisatsioonid arutavad koos esilekerkinud teemasid, samuti on igal kohtumisel esineja(d), kes tutvustavad tööandjatele uusi põnevaid teemasid. Tööandjad on tugigrupi kohtumisi siiani kõrgelt hinnanud ja toonud need välja kui programmi suure lisaväärtuse.

Ka töötajad väärtustavad peresõbralikkust

Oluline osa programmist on töötajate kaasamine organisatsiooni peresõbralikkuse arendamisse. Uuringus osalenud 88% organisatsioonide töötajatest on saanud tööandjatelt võimaluse oma arvamust avaldada ja peresõbralike lahenduste teemadel kaasa rääkida. Töötajad ise peavad kõige tihedamini töötajasõbralikkuse väljendusviisiks võimalust teha oma tööd paindlikult, samuti hindavad töötajad oma tööandjate juures ühisüritusi, lisanduvate vabade päevade võimaldamist ja erinevaid peretoetusi. Töötajad tõid välja ka muuhulgas väga vahvaid tööandja algatusi, millega töötajaid märgatakse ja positiivselt üllatatakse, näiteks ühes organisatsioonis saadetakse haigestunud töötajale koju häid paranemissoove.

Pere- ja töötajasõbralikkus on valdkonnad, millega organisatsioonides üha enam tegeletakse, kuna õnnelik töötaja loob organisatsioonile rohkem väärtust ja soovib vähem töökohta vahetada kui rahulolematu töötaja. Peresõbraliku tööandja märgis annab organisatsioonidele võimaluse olla selles valdkonnas teistele eeskujuks, lisaks kuulda teiste kogemusi samas valdkonnas ning muuta sel viisil kogu Eesti töökultuuri paremaks ja töötajasõbralikumaks.

Peresõbraliku tööandja märgise programmi saab uuesti kandideerima asuda 2018. aasta lõpus, kui avatakse uus konkurss. Täpsemat infot progammi kohta saab leida siit.

Programmi elluviimist toetab Euroopa Sotsiaalfond.

Osale arutelus

  • Viivika Lumberg, uuringu autor (Havelum OÜ)
    Laura Viilup, Sotsiaalministeeriumi laste ja perede osakonna peaspetsialist

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Peopaik

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

Energia avastuskeskus – pinget pakkuv ja ootamatult šikk peopaik

Tallinna vanalinna ja Kalamaja piiril asuv Energia avastuskeskuse hoone on sadade üritusekorraldajate jaoks vastanud kolmele üliolulisele kriteeriumile: a) vana elektrijaama masinamaja peasaal on ootamatu, ent šikk peopaik, b) suurel ekspositsioonialal on külalistele garanteeritult avastamisrõõmu, ja c) keskuse asukoht on lihtsalt väga hea.

Valdkonna töökuulutused

MAXIMA otsib PERSONALIDIREKTORIT

Fontes PMP OÜ

23. juuli 2018