4 vajalikku sammu koolituste valikul

Jaanika Rannula
Jaanika Rannula

Kas sinu arvutis hüppab ka ekraanile kõikvõimalikest kanalitest koolituspakkumisi? Ehk on sul on tekkinud tunne, et tahad värskendada oma teadmisi ning teha meeskonnale teha üks teadmiste- ja energiasüst? Või soovid viia ellu muudatusi oma meeskonna protsessides?

Koolitustehooaeg on täie hooga käivitunud ning põnevaid seminaride ja koolituste pakkumisi tuleb kõikvõimalikel teemadel ja formaatides. Enne kui tormata ja registreeruda välja reklaamitud üritustele, tasuks teha väike analüüs ja mõelda, mis on sinu kui juhi, ettevõtte ja meeskonna jaoks kõige väärtuslikum pakkumine ja sisu eesmärkide saavutamiseks ja meeskonna tugevdamiseks.

Siinkohal toon välja 4 olulist sammu enne, kui mõne kokkuleppe sõlmid. Loodan, et see aitab mõelda, millised on võimalused arendada ennast ja oma meeskonda koolitusturul, et sinu investeeringul oleks parimad tulemused ja kasutegurid.

1. Kaardista vajadused ja eesmärgid

Soovitan mõelda eelkõige enda kui juhi, meeskonna, meeskonna liikmete arengust ja ettevõtte eesmärkidest lähtuvalt. Mida vajad selleks, et oleksite konkurentsivõimelised ja jätkusuutlikud ning saavutaksite oma planeeritud eesmärgid? Mida on sul juhina vaja, et loodud strateegiaid ellu viia? Seda toetab hästi meeskonnaliikmete personaalselt seatud eesmärgid, arengukavad ja arenguvestlused, mille käigus saad teada, milliseid oskusi ja teadmisi nad oma tööks vajavad, ning sellega on suur eeltöö juba tehtud.

Koolitusvajadused võivad olla erinevad, näiteks:

  • uued spetsiifilised teadmised, oskused ja praktilised tööriistad töö efektiivsemaks muutmiseks (raamatupidamise täiendkursused, sotsiaalmeedia, IT, ajaplaneerimine jne);
  • juhtide juhtimisoskuste ja teadmiste laiendamine, uute meetodite kasutusele võtmine ja arendamine;
  • meeskonna sisene arendamine – muudatuste elluviimine, konfliktide lahendamine, protsesside uuendamine ja loomine, üksteisele tagasiside andmine, ühtsustunde loomine ja eesmärkide seadmine jne;
  • uute kontaktide, kliente ja koostööpartnerite leidmine ehk networking – olla nähtav;
  • kogemuste jagamine, soov värskendada meelt ning olla kursis uudsete võimaluste ja trendidega.

Siinkohal on oluline mõelda, keda oma meeskonnast koolitada. Võib see olla osakonna või meeskonna juht, kes annab teadmisi edasi oma meeskonnale, või soovid hoopiski kogu meeskonda tugevdada, omades ühtseid väärtusi ja visiooni, luua tugevad ja toimivad protsessid ja kommunikatsioonisüsteemid? Kui mõni meeskonnaliige avaldab soovi mõnel kursusel või koolitusel osaleda, siis mõelge koos, kuidas ta kavatseb neid teadmisi oma töös rakendada.

2. Selgita välja esmane ja oluline informatsioon

Koolitusturul on palju erineva sisu ja ajakavaga programme. Kindlasti soovitan tutvuda nendega lähemalt ja selgitada välja olulised tegurid:

  • Sisu ehk teemad – millistele teemadele keskendutakse, milliseid praktilisi nõuandeid jagatakse ja kas antakse ka lisamaterjale.
  • Õpetamise meetodid – on need loengu vormis ja põhinevad vaid teoreetilisel materjalil või aktiivõppe meetoditel ülesehitatud, kus vähemalt 50% on praktika. Uudne lähenemine on coaching'u meetoditel ülesehitatud programmid, kus peamiselt keskendutakse osavõtjate kogemuste vahetamisele, isiklike teadmiste vahendamisele ja suurendamisele.
  • Toitlustus – kas see on olemas ja kuulub hinna sisse?
  • Aeg – kui kaua koolitused kestavad, et teaksid oma igapäevatööd planeerida ja vajadusel asendajad leida.
  • Asukoht – kui see asub teises linnas, siis võivad kaasneda lisakulutused nagu transport ja ööbimine.
  • Hind ja koolitaja taust – hinnad on seotud koolitaja tausta ja kogemustega. Väga oluline on uurida koolitaja või coach'i tausta, loe või küsi tagasisidet eelmistelt klientidelt nii programmile kui ka koolitajale endale. Ole kindel, et hind ja väärtuspakkumine on kooskõlas.
  • Tingimused ja garantii – paljud tippkoolitajad on veendunud oma programmi headuses ja pakuvad tagasimakse võimalust, kui osaleja ei olnud koolitusega rahul.
  • Tunnistus ja sertifikaat – kas koolitaja pakub erialastel koolitustel tunnistust, et oled osalenud ja programmi edukalt läbinud?

Mõtle sellele, kui palju on sinul või su meeskonna liikmel reaalselt aega koolitusel või kursusel käia. Kas sobib 1–3-päeva koolitus või on tarvis osaleda pikemaajalisel kursusel? Kui palju on võimalik aega investeerida nii, et töised tegemised ei kannataks?

Soovitan kuiva teooriaga koolitustele eelistada neid, kus vähemalt 50% koolitusest moodustab praktiline osa ja harjutamine. Hea oleks saada koduseid ülesandeid, et saaksid kohe uusi teadmisi ka tööalaselt kinnistada ja efektiivselt kasutusele võtta.

3. Vali endale sobivaim formaat

Võimalusi on erinevaid, kuid teen lühiülevaate eri tüüpi koolitustest ja arendamise võimalustest.

Spetsiifilised teadmiste koolitused ja kursused: need on nt keeleõpe, müük, arvutitarkvara, raamatupidamine, sotsiaalmeedia, tööohutus, turundus, aiandus, kokandus jne, kus erialaspetsialist annab palju uusi teoreetilisi teadmisi, õpitakse ja praktiseeritakse uusi oskusi.

Kindlal teemal koolitused ja pikemaajalised kursused on asjakohased siis, kui sinul kui juhil või meeskonnaliikmetel jääb puudu konkreetsetest teadmistest ja oskustest. Sellisel juhul on see pikaajaline investeering ettevõtte töötajatesse või iseendasse kui ettevõtjasse.

Tasub kindlasti võtta võrdluseks sarnaste koolituste pakkumisi ja analüüsida, mis on erinevused ja väärtuspakkumised.

Näide: Osalesin kevadel kodulehe tegemise koolitusel. Valiku tegemisel olid olulisteks faktoriteks lisaväärtused, mida pakuti: 12-kuuline veebiabi, personaalsed konsultatsioonid, tasuta pluginad, pidev suhtlemine ja küsimustele 24 tunni jooksul vastuse saamine. Minu käest on päris mitu korda küsitud, miks ma valisin nii kalli koolituse (9-päevane koolitus- 1188 eurot), miks ma ei kasuta tasuta põhjasid kodulehe tegemiseks, miks ei kasutanud tasuta veebilehe tegemise koolitusi ja miks ma üldse nii palju selle kodulehega jändan. AGA … ma olen teadlik oma vajadustest ja oma vägagi tagasihoidlikest oskustest arvutimaailmas, vajasin pikaajalist toetust, asjakohast kriitikat, vastuseid oma sadadele rumalatele ja korduvatele küsimustele ning tagasisidet professionaalidelt, kes tegelikult ka teavad, mis töötab ja mis ei tööta.

Juhtimiskoolitused – nende osakaal on koolitusturul väga suur ja praegu tuleb erinevaid pakkumisi nagu seeni pärast vihma.

Juhtide areng ja oskused – selles kategoorias on palju pakkumisi eri teemadel. Siinkohal pead olema väga teadlik oma vajadustest ja kitsaskohtadest. Tavaliselt on need üpris kallid ning kuulata informatsiooni, mida sa juba tead, ja sellest eest kallist raha maksta tundub raiskamisena. Olgu see siis liidrioskused ja eneseareng, protsesside ja muudatuste juhtimine, kommunikatsioon, ajajuhtimine, coach'iv juhtimisstiil jne. Siin kohal soovitan kindlasti läbi mõelda, mida sa soovid muuta või arendada ning mis võiks olla koolituse läbimise lõplik eesmärk ja kuidas see sind eesmärkide saavutamisel aitab.

Valdkonna juhtimiskoolitused: personali-, finants-, projekti-, turunduse, tootmise juhtimine jne.

Seminarid ja konverentsid – reeglina 1–2-päevased üritused, kus esineb korraga hulk oma valdkonna tippspetsialiste, koolitajaid ja ettevõtjaid. Toimuvad networking-üritused ja tihti töötoad väiksemates gruppides eri teemadel. Oluline on leida enda jaoks aktuaalsed teema ja esinejad, kes ja mis sind kõnetavad. Küsi endalt, kui palju on sul nendest teadmistest kasu reaalses elus ja mitu uut kontakti või koostööpartnerit soovid ürituselt saada. Pane endale mõõdetavad eesmärgid.

Ettevõttesisesed koolitused, kus osalevad vaid ettevõtte oma meeskonnaliikmed. Võimalikud teemad:

  • meeskonnatunde suurendamine ehk team-building motivatsiooni ja inspiratsiooni saamiseks;
  • rollid ja vastutus meeskonnas;
  • muudatuste juhtimine;
  • ühiste visioonide, väärtuste, eesmärkide ja strateegia loomine;
  • projektide käivitamine;
  • tagasiside ja edasiside andmine;
  • konfliktide lahendamine;
  • llienditeenindus, müük, turundus, ajaplaneerimine jne.

Sellise koolituse vajaduse olemasolul soovitan küsida personaalset pakkumist sinu ettevõttele ja koostada sisu just sinu meeskonna vajadustest lähtuvalt.

Coaching juhtidele, meeskondadele ja organisatsioonidele – see on pikaajaline arenguprotsess, kus keskendutakse eesmärkide seadmisele, teadlikkuse kasvatamisele ja muudatuste elluviimisele. Soovitatav kohtumiste arv 6–12 korda.

Toon siinkohal metafoori coaching'u kohta: kohvimasinale teete regulaarselt hooldust ja viite aeg-ajalt spetsialisti juurde hooldusesse, sest soovite saada kiiresti ja ühe nupuvajutusega head, aromaatset kohvi, ning soov on, et masin oleks jätkusuutlik ja vastupidav, eks? Coaching ongi samasugune hooldusprotsess juhtidele ja meeskondadele, pärast mida „jahvatate“ kiiremini, efektiivsemalt ja hea tundega suurepäraseid tulemusi.

Nii nagu jõusaaliski, ei piisa ühest korrast, et lihased oleksid treenitud, on coaching'u tulemus ja mõju parim pikaajalisel ja regulaarsel protsessil.

Rätsepalahendusena koostatud arenguprogrammid juhtidele, meeskondadele ja organisatsioonidele. See on üks uuemaid võimalusi koolitusturul, mida pakuvad koolitaja taustaga coach'id-superviisorid. Reeglina teeb koolitaja-coach-superviisor eeltöö juhiga, kus analüüsitakse juhi, meeskonna ja organisatsiooni vajadusi, lepitakse kokku sisu, fookused, eesmärgid ja ajaplaan. Programm koostatakse vajadusel kogu meeskonnale ning lisatakse liikmetele personaalseid ja meeskonna-coaching'u sessioone ja teemapõhiseid koolitusi. Reaalsete tulemuste saavutamiseks ja muudatuste elluviimiseks on parim koostöö kestus minimaalselt 3–6 kuud, individuaalsed programmid lausa kuni 12 kuud.

4. Analüüsi väärtuspakkumist ja kasutegureid

Kui oled jõudnud selgusele, millised on su enda ja meeskonna vajadused, milline on soovitud tulemus, eesmärk ja sobilikem formaat, siis nüüd on aeg keskenduda väärtuspakkumisele.

Mõtle veel:

  • mis on pakutava koolituse eesmärk ja võimalik tulemus?
  • kas see hind, sisu ja ajakulu on omavahel kooskõlas?
  • kas lisateadmiste hulk on piisavalt suur, et saavutada kõrgemaid ja suuremaid eesmärke?
  • kuidas see mõjutab minu ja meeskonna igapäevatööd?

Küsi kindlasti teistelt sarnastelt koolitajatelt hinnapakkumisi, et saada endale parima sisu ja hinnaga teenus.

Väga oluline on teha töötajaga selged kokkulepped koolituse tasumise ja tingimuste asjus, juhul kui ettevõtte tasub koolituse eest ja töötaja lahkub ettevõttest, et vältida arusaamatusi.

Siinkohal on oluline mõelda, mida see investeering minu ettevõttele ja töötajatele annab. Kas viie inimese saatmine juhtimiskonverentsile, mille maksumus on kokku 4950 eurot, annab oodatud tulemuse ja mõjutab ettevõtte eesmärkide saavutamist oodatud määral? Ehk on mõistlikum tellida sarnase summa eest pikaajaline koostööpartner, kes teeb sisekoolitusi ja rätsepalahendustena koostatud arenguprogramme, kus arendatakse mitmekihiliselt ja pikajaliselt kogu meeskonda ning mille mõju on oluliselt laiapinnalisem ja toetab eesmärkide saavutamist?

Kindel on see, et koolitada ja arendada saab vaid neid inimesi ja meeskondi, kes seda ise soovivad, on avatud ning tahavad panustada oma aega ja energiat. Kõik muudatused algavad meist endist!

Ilusat koolitee algust kõigile!

Osale arutelus

  • Jaanika Rannula, loolitaja, meeskonna arendaja, coach

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Personaliuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Tööriistad

Peopaik

Pidupäev Kuulsaalis

Pane pidu veerema Kuulsaalis! Lõbus ajaveetmine ja mõnusad söögid-joogid muudavad Sinu pidupäeva kõigile meeldejäävaks!

Peppersack – tee ajalooliste maitsenaudinguteni

Tallinna vanalinna südames, ajaloolise Raekoja ligidal asuv restoran Peppersack pakub meeldejäävaid maitseelamusi. Lisaks saab nautida mõõgavõitlejate igaõhtust efektset etendust.

Valdkonna töökuulutused

FINANTSVALDKONNA ETTEVÕTE ootab oma meeskonda kogenud PERSONALIJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

22. oktoober 2018