Autor: Joonas Kerge • 6. aprill 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Suvepäevad – võimalus ometi kord rutiinist välja pääseda

Parim ravim on rutiinist vabanemine
Foto: pixabay.com
Kevad on käes ja seega on viimane aeg hakata mõtlema ettevõtte suvistele ühisüritustele. Suvepäevad on kodumaiste ettevõtete seas endiselt populaarne ja oodatud sündmus, mille korraldamisele pannakse üha enam rõhku.

Viimastel aastatel on palju räägitud sellest, mis motiveerib ühe või teise ettevõtte heaks töötama. Nii selgitatakse näiteks korraliselt välja ka ihaldusväärsemaid tööandjaid. Firmadele on selgeks saanud, et kõige motiveeritum on inimene sõbralikus ja kokkuhoidvas töökeskkonnas, kus leidub ühiseid huvisid. Et see ühisosa aga leida, tuleks kollektiiv rutiinsest kontorist aeg-ajalt koos välja viia ning keskenduda vahelduseks muule kui töö.

Eesti viimaste aastate tuntuim idufirma Transferwise korraldab juba mitmendat aastat nii suve- kui talvepäevi. Ettevõttes globaalsete ürituste korraldamisega tegeleva Maiken Hiire sõnul on vajadus tingitud eelkõige firma rahvusvahelisusest – neil on viis kontoris neljas riigis, mistõttu ei puutu paljud töötajad kokku muul viisil, kui tööalane suhtlus. „Meie jaoks on väga oluline vähemalt korra aastas näha oma meeskonnaliikmeid teistest kontoritest. Näost näkku suhtlus muudab mugavamaks edasise suhtluse ja aitab kasvatada ühisosa, millele tuginevad ettevõtte väärtused ja missioon,” sõnas ta. Muide videot oma suvepäevadest kasutavad nad ka uute töötajate meelitamiseks – nimelt on meeleolukas salvestis alati nende töökuulutuste juures olemas.

Guinnessi rekordist ühise joogatunnini

Arvestades, et töötajaid on riikide peale sadu, korraldab Transferwise üritusi koostöös üritusturundusagentuuriga. Hiire sõnul annavad nemad omalt poolt teema ja sisendi selle ettevõtte väärtustega sidumise osas ning lasevad üritusturundajal loovlahenduse pakkuda. Siiski jääb endal teha küllaldaselt administratiivtööd ja tiimisisest kommunikatsiooni. Eelmisel aastal püstitas kollektiiv suvepäevadel Guinnessi rekordi, moodustades ettevõtte töötajatega maailma suurima inimestest koosneva valuutamärgi.

Guinnessi rekordi toonud euro tähis
Foto: Transferwise

Samuti viisid nad läbi Challengeri nime kandnud mängu, kus 10-liikmelised meeskonnad läbisid looduses erinevate ülesannetega takistusraja. Nii pidid nad näiteks kümne meetri kõrguselt tornist alla hüppama, mudas roomama, aerudeta kanuuga sõitma ja toimetama kanderaamil lebava inimese tema enda juhendamisel kinnisilmi läbi kraavide ja heinamaa. Sellistes ekstreemsetes oludes pannakse proovile meeskonnatöö ja suhtlus, ehkki sama saab saavutada kindlasti ka pisut rahulikumas formaadis.

Reklaamiagentuuri Taevas Ogilvy tegi möödunud suvel kollektiivse väljasõidu Muhu saarele. Ettevõtte sekretäri Inna Shmidti sõnul ühendasid nad möödunud korral suve- ja spordipäevad: „Kohapeal sõitsime jalgratastega ja külastasime muuhulgas Matieseni veinitalu, tegelesime ühiskokkamise ja joogaga Nautse Mihkli talus.” Tema sõnul puudub agentuuril kindel traditsioon ning tavaliselt osaleb suvepäevade asukoha ja tegevuste valimisel terve kollektiiv. „Püüame leida lahenduse, mis oleks kõigile sobilik ja meeldiv, tähtis on, et üritus oleks huvitav ja meelelahutuslik,” täpsustas Shmidt.

Kui mõnel juhul kutsutakse suvepäevadest osa saama ka ametiskäijate perekonnad, siis eelkõnelenute suvepäevad on nende endi sõnul suunatud ainult oma töötajatele. „Kuna üks ürituse eesmärk on, et kõik saaksid oma kolleege paremini tundma õppida, on üritused mõeldud ainult töötajatele,” täpsustas Hiire. Samuti katab tema sõnul kõik kulud alati ettevõte ning osalejatelt eraldi tasu ei küsita, pigem on see n-ö firma preemia oma kollektiivile.

Suvepäevadest võiksid osa saada kõik

Kuigi suvepäevadest võiksid osa saada kõik organisatsiooni töölised, peab keegi paraku ka tööd tegema. „Peaaegu kogu ettevõte on alati kohal, kuid päris kollektiivselt töövabad need päevad ei ole, kuna peame mõtlema ka klientide peale, kes on kõige tähtsamad ja keda ei saa teenindamata jätta. Püüame siiski asju korraldada nii, et kahepäevase ürituse puhul kõik inimesed vähemalt ühest päevast osa saaksid,” arutles Hiire.

Iga ürituse planeerimist alustab ta asukoha valikust ja selleks on neil alati kaks kriteeriumi – voodikohad kõigile osalejatele ja suurtest keskustest eraldatus, et seltskonda koos hoida. Tema sõnul teeb otsuse korraldustiim.

Väiksem kollektiiv loob aga võimaluse sõna sekka öelda kõigil asjaosaliselt. Nii valitakse Taevas Ogilvys suvepäevade asukoht kollektiivselt. „Kõik teevad ettepanekuid ja koos otsustame, vastavalt piirkonna/koha tegevusvõimalustele,” sõnas Shmidt.

Vaheldust tasub otsida ka tavapärasele catering’ile

Kui eestlaste suvemenüü sisaldab tavapäraselt ikka grill-liha, kartulit ja salatit, siis tasuks rutiini murdmiseks julgemalt katsetada ka ühisürituste menüüga. Alternatiive on hulgaliselt ja üks neist on kahtlemata ka iseseisvaid kodukokkasid ühendava teenuse – Toitla – lähenemine. Nendelt tellitud toidud valmistavad kodugastronoomid.

Praeguon Toitlal püsiv koostöö 13 kodukokaga, kellega ühiselt suudetakse vabalt ära toitlustada paarisaja inimesega päevane üritus. Ettevõtmise ühe kaasasutaja, Hannes Lentsi arvates võiks alternatiivina mõelda suvepäevade toidulauast kui tervislikust ja kergest piknikulauast, vastukaaluks õllesummmerilikule grillvorstile ja kartulile. „Sellisesse piknikumenüüsse võiks planeerida näiteks erinevate täidistega quiche’e ja plaadipirukaid, kerged tomati-mozzarella-basiiliku tikusuupisted, erinevaid salatikorvikesi, aga ka kalasuupisteid ja erinevate marinaadidega lihavardaid. Magusaks erinevad puuviljad, kodused koogid, pirukad ning näiteks klassikaline kirju koer või hoopis patuvabad rummipallid,” lisas ta. Mehe sõnul võiks õlle asemel joogiks haarata hoopis kodumaist naturaalset õuna-jõhvikalimpsi ja turgutada end värskete smuutidega. „Paljud pelgavad sellist suupistetega lauda, ent kõik, kes lõpuks proovivad, on väga rahule jäänud,” täheldas Lents. Suuremate ürituste puhul tasuks tema hinnangul paar päeva kuni nädal ette planeerida, väiksemaid kohvipause võib tellida aga ka järgnevaks päevaks.

Tänapäeval on lisaks allergiatele ja toiduainete talumatusele tekkinud arvukalt erinevaid toitumisharjumusi. Nii Shmidti kui Hiire sõnul tuleb arvestada toitumist puudutavate eripäradega, küsida aegsasti sellekohast infot ja tellida vastavalt ka erinevaid roogasid. Lentsi sõnul on nad Toitlaga võtnud endale selge põhimõtte, et kui klient on näiteks vegantoiduline ja soovib vastavat suupistet, peab selle valmistama kodukokk, kes on ka ise vegan. „Ainult nii on võimalik garanteerida, et toidu koostisosad on eripärale vastavad ja maitses pole tehtud kompromisse. Näiteks ei piisa laktoositalumatuse puhul lihtsalt laktoosivaba sildiga toote valimisest,” sõnas ta.

Soovitusi suvepäevade korraldamiseks

Maiken Hiire hinnangul peaks alustuseks olema väga hea arusaam, mis eesmärki suvepäevad ettevõttele kannavad. Sellest lähtuvalt peaks üles ehitama ka programmi ja selle juurde käiva logistika. „Keskenduma peaks suurele pildile ja kõik hoolikalt läbi mõtlema, et üritus oleks terviklik. Lisaks tuleb läbi kaaluda ka kõik võimalikud versioonid: mis saab siis, kui sajab vihma, kui buss läheb katki, kui 30 inimesel ei ole voodikohta, kui söök ei jõua õigeks ajaks, kui tegevuse käigus saab keegi vigastada jne.” Tema sõnul tuleb loomulikult ette asju, mida ei oskaks ette näha, ja seetõttu tasuks valmis olla pigem rohkemaks kui vähemaks.

Ka Shmidti arvates on oluline kindel plaan: „Suvepäevade planeerimisel on tähtis kindla kava olemasolu – kui seda pole, siis ei pruugi miski õnnestuda. Kuna meil on loovagentuur, siis meie loovinimesed on alati selle kava planeerimise enda peale võtnud, mina vastutan transpordi, söögi, majutuse ja muude organisatoorsete küsimuste eest.”

Hiire lisas, et väga oluline on ka kommunikatsioon ja info liikumine – kui on planeeritud tegevus ja konkreetne ajakava, siis on vaja ka, et inimesed teaksid, kellega ühes tiimis ollakse ning kus nad peavad olema, mida tegema ja mida saavutama.

Sisekommunikatsiooni kuldreegel näeb ette, et iga sõnum peab esmalt jõudma sisekanalite kaudu kõigi organisatsiooni liikmeteni. Ka suvepäevade korraldust alustab Hiire esmalt n-ö save the date e-kirjaga, et kõik saaksid kuupäevad varakult kalendris kinni panna. Sealt edasi jagavad nad infot meilitsi, tervet ettevõtet hõlmavate videokonverentside kaudu ja ürituse jaoks loodud eraldi veebilehel.

Shmidti sõnul on neil suvepäevi väga kiire töötempo tõttu küll edasi lükatud, aga ära pole jäetud. Igal juhul tasub ka sellisel puhul rakendada kuldreeglit ja suhelda kõigi asjaosalistega aegsasti.

Allikas: Sekretär.ee

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456