10. oktoober 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

5 inimlikku väärtust, mis su meeskonna ühtseks ja töötajad õnnelikuks muudab

Foto: pixabay.com
Kuigi paljudel inimestel on kombeks oma tööd põlata, on siiski palju neid, kes seda päriselt naudivad. Pärast koolitust suurfirmas tuli ühe töötajaga jutuks töörõõm, mille kohta ta ütles, et ta on oma tööst lihtsalt vaimustuses – talle meeldib valdkond, tal on üksteist toetav meeskond ja inspireeriv juht. Mida mul selle kohta kosta oli? Ainult seda, kui hea seda vahelduseks kuulda on.

5A põhimõtted tööl

Mis aga muudab ühe meeskonna selliseks, kus inimestel on päriselt hea töötada? Missugused on need väärtused, mis meeskonnas üheskoos kandes sellise õhustiku loovad, mille suhtes inimesed „allergilised” pole ja iga hinna eest töölt põgenema ei pea, vaid hoopis tööle tulla soovivad? Kas see kõlab nagu muinasjutt? Jah, mõnele ehk küll, aga siiski kohtan meeskonnakoolitajana väga tihti ka töötajaid, kelle jaoks see muinasjutt on reaalselt kättesaadav.

Millest alustada? Mina isiklikult usun, et peaksime alustama inimese tasandist. Me peaksime ära unustama taevakõrgused barjäärid töötegemise ja isikliku elu vahel. Paljude inimeste jaoks on tööasjad ebamugavad kohustused, mis tuleb ära teha selleks, et töövälist elu maksimaalselt nautida. Tegelikult ei mõista ma neid inimesi hukka, sest lisaks eelkirjeldatud headele näidetele kohtan iga päev ka inimesi, kes tõepoolest tööl kannatavad. Ja mitte seetõttu, et nad ei tahaks oma tööd teha ja sellest rõõmu tunda, vaid selle tõttu, kui vaenulikuks õhkkond tööl on muutunud.

Ja just õhkkonnast peakski alustama. Me peaksime töökeskkonda ja meeskondadesse tooma üha rohkem inimlikkust ja üha enam välja jätma „tööd”. Inimesed ei taha tööd teha, küll aga meeldib inimestele tegelda asjadega, mis neil hästi välja tuleb. Täpselt samamoodi ei meeldi inimestele, kui neile midagi müüakse, küll aga meeldib neile osta asju, mis neid endid kõnetavad.

Kuna meeskonnad koosnevad inimestest, peaksime tulema tagasi inimväärtuste juurde, mitte rääkima ainult meeskondlikest või organisatsiooni väärtustest. Kuidas saaks keegi omaks võtta firma üllaid eesmärke, kui inimlikud väärtused organisatsioonis on paigast ära?

Ausus

Ole iseenda ja teiste vastu aus. Ja seda mitte niivõrd tüüpilises tähenduses, et ma ei valeta jne, vaid psühholoogilises tähenduses – ole see, kes sa oled, ja ära püüa olla mitte midagi enamat. Tunnista ausalt endale ja oma meeskonnale, mida sa asjadest arvad. Tunnista ausalt endale ja oma meeskonnale, millega sa saad hakkama ja millega sa ei saa hakkama. Ning tunnista ausalt endale ja oma meeskonnale, mida oskad, mida kardad, millest unistad ja mida üldse iseendast selles meeskonnas arvad.

Austus

Austa iseennast ja oma meeskonda. Mitte jällegi tüüpilises tähenduses, et mul on teiste vastu respekt, vaid austa inimlikke erinevusi, austa inimeste erinevaid taustsüsteeme, erinevat võimekust, erinevaid tõekspidamisi ning erinevaid ootusi elule ja üksteisele. Kui oled enda ja teiste vastu aus, on palju lihtsam ka iseennast ja teisi austada.

Avatus

Meil on kalduvus hoida asju enda teada, kuna sellega justkui kaitseme iseennast. Tihtilugu aga ei teadvusta me, mida ikkagi kaitseme. Kas meil on tõesti midagi kaitsta, või on see lihtsalt ego? Ego on meie valemina – pilt iseendast, mis on alati kallutatud. Me arvame end olevat kellegi, kes on tähtis, hea, edukas … teistest parem. Just ego on põhjus, miks meis on nii vähe avatust. Me pelgame, et kui end liialt teistele avame, saavad teised teada, kui tavalised me oleme – nad saavad teada, et tegelikult polegi me nii erilised, nagu välja püüame näidata.

Andestamine

Kui me oleme ausad, austavad ja avatud, on meil iseenda ja teiste inimestega ka meeskonnas palju vähem konflikte ja segadusi – me oleme siirad ja heasoovlikud. Siiski tuleb ka sellistel inimestel ette olukordi, kus on vaja teadlikult andestamist praktiseerida, seda nii iseenda kui töökaaslaste suhtes. Seepärast on võime andestada üks olulisemaid inimlikke väärtusi. Me kõik eksime, see on normaalne. Ja me kõik väärime andestust.

Andmine

Sageli käsitletakse andmist ainult materiaalses kontekstis – kui olen ühel päeval jõukas, küll siis alles hakkan andma. Tegelikult on võimalik „anda” aga igal hetkel, sõltumata sellest, kui vana või edukas sa parajasti oled. Andmine on mõtteviis, mitte tegevus.

Andmine meeskonnas algab meeskondlike huvide enese omadest kõrgemale asetamisest. Kas ma olen valmis andma oma meeskonnale endast midagi, mida nad parasjagu päriselt vajavad? Andmine meeskonnas jätkub töökaaslastele andeks andmisega. Kas ma suudan oma egost üle olla ja olukordades, kus minu hinnangul keegi andestust ei vääri, seda siiski teha?

Andmine meeskonnas võib tähendada ka ainult oma tähelepanu või aja andmist. Kas ma olen valmis päriselt teist kuulama, juhina oma töötajale kogu oma tähelepanu andma või lihtsalt kellelegi viis minutit kinkima, sest ma tean, kui oluline see selle inimese jaoks on?

Need viis inimlikku väärtust toovad inimlikkuse tagasi meeskondadesse, mison sageli nii töiseks muutunud. Kui oled juht, siis ole pioneer – kandes ise neid väärtusi, võtavad su töötajad need sinult üle. Neid aga ainult teistelt nõudes ilma ise neid kandmata ei ole sa mitte ainult isiklikus konfliktis, vaid universaalses, sest oled ära unustanud oma rolli juhina. Aga võib-olla isegi inimesena.

Allikas: Motivaator.ee

NB! Motivaatori juht Kaido Pajumaa astub üles ka novembris toimuval Koolituskonverentsil, kus ta veab enesejuhtimise töötuba ja esineb ka ettekandega. Tutvu konverentsi programmi ja esinejatega SIIN ja registreeri end soodushinnaga!

Autor: Kaido Pajumaa, Motivaatori meeskonna- ja juhtimiskoolitaja

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456