27. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

6 käitumist, mis tapavad töömoraali

Midagi ei põleta töötajat nii läbi kui liiga suur töökoormus. On ahvatlev panna parimate inimeste õlgadele üha uusi ülesandeid, aga sellesse lõksu ei tohiks langeda.
Foto: GraphicStock
Mis teeb sind tööl õnnelikuks? Võib-olla on sul suurepärane juht, kes annab sulle vabaduse olla loov, tunnustab sinu pingutust ja aitab sul saavutada oma karjäärieesmärke?

Võib-olla pole midagi eelpooltoodust ja oled parasjagu just koostamas oma CV-d.

On üllatav, kui sageli juhid kaebavad parimate töötajate lahkumise üle ja põhjusega, sest on väga kulukas ja häiriv, kui head tegijad ära lähevad. Aga juhid peavad tõele näkku vaatama: inimesed ei lahku töölt, vaid juhi juurest. Mida nõudlikum töö ning mida vähem on endal võimalik oma tööd ja aega juhtida, seda tõenäolisemalt tekib rahulolematus.

Ameerika Psühholoogide Assotsiatsiooni korraldatud uuring näitas, et sellise tööga inimesed kannatavad sagedamini läbipõlemise, unetuse, ärevuse ja depressiooni käes. Neid kannatusi saaks aga kergesti vältida, vaja on ainult uut perspektiivi ja veidi pingutust juhtidelt, et töötajatele rohkem iseseisvust anda ja võimaldada tööd natuke vabamalt võtta. Kui soovite kinni hoida häid töötajaid, siis neid tegevusi tuleks kindlasti vältida.

1. Inimeste ületöötamine 

Midagi ei põleta töötajat nii läbi kui liiga suur töökoormus. On ahvatlev panna parimate inimeste õlgadele üha uusi ülesandeid, aga sellesse lõksu ei tohiks langeda. Nii tunnevad töötajad, et neid karistatakse hea töö eest. Ületöötanud töötaja ei ole enam tootlik. Stanfordi uuring näitab, et ühe töötunni tootlikkus väheneb järsult, kui töönädal ületab 50 tundi.

Andekad töötajad võivad teha rohkem tööd, aga nad lahkuvad, kui töö hakkab neid lämmatama. Kui juhid annavad keerulisemaid ülesandeid või rohkem tööd, siis peaks kaasnema sellega ka tasustamine või edenemine karjääriredelil.

2. Inimeste paigal hoidmine

Head töötajad soovivad teha tööd nii, et saaksid kasutada oma isikupäraseid oskusi ja kogemusi. Nii võib juhtuda, et töötaja muutub omal kohal asendamatuks ja juht hoiab kinni tema tõusu karjääriredelil, seades oma huvid töötaja omast kõrgemale. Arenguvõimaluste pärssimine on tõeline moraalitapja. Kui meeskonnas on andekad töötajad, siis on juhi ülesanne leida valdkondi, kus nad saaksid arendada oma oskusi ja karjääri.

Head töötajad soovivad ka rohkem tagasisidet – rohkem kui keskpärased töötajad – ja juhi töö on seda anda.

3. Süüdlaste otsimine

Juht, kes on liiga uhke, et oma viga tunnistada, või kes näitab töötaja peale teiste ees näpuga, loob kultuuri, mida iseloomustab hirm ja ärevus. On võimatu rakendada oma potentsiaali, kui pead käima kikivarvul.

 Selle asemel et süüdistada töötajaid, teevad head juhid meeskonnaga koostööd, et lahendusi otsida. Nad kutsuvad töötaja kõrvale, kui on vaja eksimusest rääkida, ei häbista neid avalikult ja võtavad vastutuse vigade eest, mis on tehtud nende juhtimise all.

4. Sagedased ähvardused vallandada

Mõni juht kasutab ähvardusi, et hoida töötajaid valves ja neid paremini tööle panna. See on laisk ja lühinägelik viis töötajaid juhtida. Head töötajad leiavad kiiresti uue töökoha, kus neid väärtustatakse ja austatakse.

5. Takistamine töötajatel oma unistusi täita

Andekad töötajad on kirglikud. See, kui neil võimaldatakse oma unistuste poole liikuda, parandab nende tootlikkust ja rahulolu. Paljud juhid aga soovivad, et inimesed töötaksid kitsas raamistikus. Nad kardavad, et tootlikkus langeb, kui töötajad saavad oma fookust laiendada ja unistusi realiseerida.

Sellel hirmul ei ole alust. Uuringud näitavad, et inimesed, kes töös oma kirge järgivad, kogevad eufoorilist flow-seisundit, milles nad on keskmisest viis korda tulemuslikumad.

6. Kiitusega koonerdamine

On lihtne unustada õlalepatsutamise olulisust, eriti seetõttu, et andekatel töötajatel on kõrge sisemine motivatsioon. Kiitus meeldib aga igaühele. Juhid peaksid töötajatega suhtlema, et välja selgitada, mis paneb neid ennast hästi tundma, ja premeerima neid vastavalt hea töö eest. See ei tähenda, et kedagi peaks kiitma enesestmõistetavate asjade nagu õigel ajal tööle tulemise või kaheksatunnise tööpäeva eest, aga juht, kes ei kiida töötajaid, õõnestab nende tööle pühendumust.

Kokkuvõtteks, kui juhid soovivad, et parimad töötajad ei lahkuks, siis tuleks hoolikalt mõelda, kuidas nendega käituda. Kuna parimatel töötajatel on tööandjate hulgas paremad valikud, siis peaksid juhid käituma nii, et inimesed tahaksid töötada just nendega.

Allikas: Tööheaolu.ee

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456