5. juuli 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Värbaja – kas turundus- või personalispetsialist?

Foto: pixabay.com
Värbamises on kompetentside kaalukauss personali valdkonnast üha enam nihkumas turunduse ja müügi poole. Neil ja paljudel teistel teemadel arutlesid erinevate ettevõtete võtmetöötajad ka hiljuti Äripäeva korraldatud kogemusfestivalil.

Tööotsimise muutunud trendid nõuavad tööandjatelt üha enam atraktiivsust, et potentsiaalsetele kandidaatidele silma paista. Eriti oluline on see noorte seas, kes otsivad tööd enamasti sotsiaalmeedia kaudu, ei plaani end siduda ühe tööandjaga kauemaks kui viieks aastaks ja kelle ootused töökeskkonnale erinevad enam kui 30-aastaste tööotsijate omadest sageli märgatavalt.

Tööandja brändingu ettevõtte Instar uuring näitas, et 2016. aastal olid tudengite jaoks kümme kõige atraktiivsemat tööandjat Skype, Microsoft, Transferwise, Eesti Energia, Kalev, haridus- ja teadusministeerium, Playtech, rahvusringhääling, Tallinna lennujaam ja keskkonnaministeerium. Mida sellest loetelust saab välja lugeda? Näiteks, et noori kõnetavad sellised märksõnad nagu kaasaegsus, ökoloogilisus, vabadus (reisimine), vaheldusrikkus, prestiiž, rahvusvaheline tuntus, fun. Seega on üha olulisem tööandja kuvandi sidumine töötajate seas populaarsete pehmete väärtustega.

Kuvand väliste tegurite põhjal

Kuna enamik küsitletud 2500 tudengist ilmselgelt ei tööta eelmainitud tööandjate juures, siis on kuvand loodud väliste tegurite põhjal. Võtmesõnaks on siin tööandja bränding. Kindlasti aitab kuvandi loomisele kaasa ka üldine meediakajastus ja mõnel juhul tekitab juba tööandja nimi alateadvuses positiivse assotsiatsiooni, kuid peamist rolli tööotsijate valikute tegemisel mängib siiski bränding.Väga lihtsustatult võiks esitada järgneva võrrandi: atraktiivne ja kvaliteetne tööandja bränding = lihtsam elu värbajale. Etteruttavalt tuleks siia kindlasti lisada vähemalt üks liidetav tegur, nimelt hästi korraldatud onboarding ehk uute töötajate sisseelamisprogramm. On väga oluline, kuidas uus liituja meeskonda sulandub, kui kiirelt ta saab aru oma rollist ja üldisest töökultuurist. See kõik toetab juba katseajal töötaja positiivset hinnangut tööandjale, mis ongi n-ö vaikimisi bränding.Pehmed väärtused ruulivad

Noortele suunatud tööandja brändingus peakski silmas pidama pehmeid väärtusi ja ettevõtte suhestumist inimese maailmatunnetusega. Lisaks on olulised ka üldised ootused töökeskkonna ja tööaja suhtes: näiteks kaugtöö võimaldamine, avar ja atraktiivne kontor, lõõgastumisvõimalused ja meeskonnaüritused, suurem vabadus oma rollis, erinevad soodustused-toetused, kuidas teised suhtuvad sinu tööandjasse jne. N-ö vanade väärtustena on siiski ka noorte jaoks olulised kindlustunne ja korrektsus palga maksmisel. Sama kinnitab ka minu tehtud põgus uuring kümnekonna õppiva noore seas vanuses 16-22.Eeltoodu võiks võrrandisse kokku võtta nii: kvaliteetne tööandja bränding + hea onboarding + ootustele vastav töökeskkond ja töötaja väärtustamine = atraktiivne tööandja. Kuid küsimus on, kes selle tagab? Kindlasti on värbajal roll kõigis etappides nii protsesside läbiviija, nõustaja kui ka projektijuhina. Kuid kas brändinguga tegelev turundusspetsialist on siis samuti värbaja? Kas värbaja peaks olema personaliosakonnas või hoopis turundusüksuses? Kui palju teab personalispetsialist turunduses tarvilikke nõkse ja tahab olla aktiivselt pildil ettevõtte esindajana? Samas, kui hästi oskab turundusspetsialist hallata personalialast dokumentatsiooni ja tunneb seadusandlust?Värbaja kui sümbioos personali- ja turundustööst

Minu hinnangul peaks värbaja amet olema sümbioos personali- ja turundusvaldkonnast, ent esmajoones siiski müügimees-turundaja. Viasatis näiteks töötan värbajana müügiosakonnas, ühes toas turundus- ja kommunikatsiooniinimestega. See on väga hea ka kiire ja tõhusa sisekommunikatsiooni ja ideede genereerimise seisukohalt.Kokkuvõtteks, turundusvärbamine ja turundusvärbaja muutuvad iga tööandja jaoks olulisteks märksõnadeks. Personalispetsialist või -juht ei ole enam otseselt värbaja, vaid värbamise toetaja n-ö paberimajandusega ning koolituste ja juriidika vallas. Värbaja jaoks olulisteks oskusteks jäävad kindlasti ka edaspidi personalipoliitika ja inimeste hea tundmine, kuid peamine rõhk on tema müügi- ja turundamisoskustel. Seega tasub ettevõtte juhtkonnal värbaja rolli mõtestamisele lähenda läbi turunduse ja tööandja brändingu prisma.

Autor: Janno Isat, Viasati värbamisspetsialist

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456