3. märts 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuus loovat värbamisviisi, millest võiksime kõik õppida

Foto: pixabay.com
Tänapäeva tehnilised võimalused jätavad värbajale küllaltki vabad käed ja avaralt mänguruumi, ole vaid mees ja oska eristuda! Brandemi projektijuht Kaisa-Triin on ideede õhutamiseks pannud kirja kuus näidet, kuidas ümbritsevaid olusid ja võimalusi värbamiseks parimal võimalikult viisil ära kasutada.

Vabariigi president ütles oma aastapäevakõnes, et Eesti on kommetes konservatiivne, kuid ühiskonnana ometigi üks maailma innovaatilisemaid. Vaatamata meie nutikatele IT-lahendustele ja olukorrale, kus häid spetsialiste leida on keeruline, on Eesti võrdlemisi konservatiivne ka tööturul ja reeglina kasutatakse vaid traditsioonilisi värbamisviise. Sõnad turundus ja reklaam on värbamise valdkonnas veel võõrad ja hirmsad. Vähesed julgevad proovida midagi uut ja kiitus neile, kes seda teevad!

Traditsioonilised värbamisviisid kipuvad tooma keskpäraseid kandidaate. Kui tahad endale suurepäraseid töötajaid, siis tuleb julgeda mõelda kastist välja. Seda enam, et vaid 16% Eestis töötavatest inimestest otsib aktiivselt tööd (Palgainfo Agentuur, Brandem ja partnerid 2016). See tähendab, et ülejäänud inimesi tööportaalidest ei leia. Olukorras, kus konkurents parimate töötajate leidmise nimel aina kasvab, muutuvad julged ja eristuvad värbamisviisid üha tähtsamaks.

Jagan kuut näidet, kuidas läheneda värbamisele uutmoodi. Hüvasti, traditsioonilised värbamiskanalid!

Tinder ei pea olema vaid unistuste kaaslase leidmiseks

Möödunud aasta alguses hakkas New Yorgi loovagentuur Fetch otsima endale Tinderi kaudu ... praktikanti. Kuna Tinderi peamine kasutajaskond on vanuses 18–34, tundus see ideaalne kanal. Nad tegid endale alustuseks kaks profiili – ühe naise ja ühe mehe profiili – ja märkisid ära, et on huvitatud New Yorgis asuvatest „partneritest”. Alustuseks pidid inimesed saatma oma parima pick-up line’i ehk sebimislause. 

Tulemused olid rõõmustavad. Ühe päevaga sai Fetch endale 270 potentsiaalset kandidaati, kellest 150 olid mehed ja 120 naised. Agentuur võttis lõpuks praktikale 22-aastase Sam Weidti.

Siit pildilt on näha, milline sebimislause tõi Samile ihaldatud praktikakoha New Yorgi loovagentuuris:

Foto: Socialtalent.com

Esmalt aitas Sam videote monteerimise, copywriting’u ja sotsiaalmeediaga. Linkedini avalike andmete järgi töötab Sam tänaseni Fetchis, kuid juba uuel positsioonil.

„Meie tegevjuht James Connelly ei ole ülikoolis käinud, kuid ehitas sellest hoolimata Fetchi nullist üles. Seega talentide leidmine ebatraditsioonilistest kohtadest on juba meie kultuuri sisse kirjutatud,” oli agentuuri enda kommentaar.

Üllata IT-arendajaid seal, kus nad seda kõige vähem ootavad. Näiteks Spotify playlist’is.

Spotify värbamistiim sai keerulise ülesande: otsida sadu uusi IT-arendajaid, keda tavaliste värbamiskanalite kaudu ei leia. Andre Hellström, üks Spotify värbajaist, tuli kavalale ideele kasutada Spotify enda funktsioone, et IT-arendajate seas tähelepanu saada.

Iga kord, kui ta eri portaalides, nagu StackOverflow, Github ja Twitter, arendajatega oma igapäevast suhtlust pidas, pani ta lause lõppu viite oma Spotify playlist’ile ja kutsus inimesi head muusikat kuulama. Kuid see polnud mingi tavaline playlist

Kas märkasid? Iva on selles, et lugude pealkirjad ülevalt alla moodustavad „salajase” sõnumi, mis kutsub Spotifysse tööle.

Sellise alternatiivse värbamisviisi võlu on jällegi vau-momendi tekitamine – võimalus jõuda potentsiaalsete kandidaatideni hoopis ootamatut kanalit pidi. Playlist’i koostamine võtab aega paarkümmend minutit ning võid olla kindel, et tekitad kandidaatides ohoo-emotsiooni ja positiivse tunde.

Pane Wi-Fi enda eest värbama, 24/7

Kaugtöö tegemine on üha levinum. Paljud inimesed, kes vahel kohvikus istuvad ja oma läpakas tööd teevad, kasutavad kohalikku Wi-Fi-võrku. Kui Sul on oma kohvik, pood või kontor, kus paljud inimesed näevad sinu Wi-Fi’d, siis on see jällegi üks koht, kus tekitada inimestes sinu tööpakkumise vastu huvi.

Näiteks, kui otsiksime praegu Brandemisse loovjuhti, siis võiksime kasutada sellist nimetust:

Foto: Marit Talunik, Brandem

Kas leidsid? „Loovjuht? Tule meile @brandem.ee” on ühe Wi-Fi-võrgu nimi. Olenevalt sellest, keda parasjagu oma tiimi otsid, saad luua vastava sõnumi, mis potentsiaalseid kandidaate kõnetab.

Too oma ettevõte kaardile Snapchatiga

Foto: Socialtalent.com

Snapchat on viimase kahe aasta jooksul alla 25-aastaste Eesti noorte seas väga populaarseks muutunud. Ettevõtte ametlike andmete järgi veedab keskmine kasutaja iga päev Snapchatis 25–30 minutit (Business Insider 2016).

Tööandjad saavad Snapchati kasutada mitmel moel. Kõige tavalisem viis on luua oma Snapchati-konto ja lisada sinna järjepidevalt nii põnevat sisu, et noored tahavad ise sinu Snapchati-kontot jälgida. Üks kuulsaim näide tööandja mainekujundusest Snapchatis on General Electricu projekt „Owen”, mille eesmärk on kujundada General Electricu kui tööandja mainet noorte inseneride seas:

Foto: Socialtalent.com

Teine võimalus on luua omaenda geofiltrid, millega inimesed saavad kaunistada oma pilte ja videoid. Geofiltritega võib luua oma kujundusega filtrid ja maksta Snapchatile, et nad neid kindlas piirkonnas ja kindlal ajal inimestele näitaks.

Snapchati on värbamiseks kasutanud näiteks JPMorgan. JPMorgani eesmärk oli näidata tudengitele, et pangas on lai valik töökohti väga erinevate valdkondade inimestele. Nad tegid mitu oma kujundusega filtrit ja maksid Snapchatile, et Snapchat pakuks neid filtreid kindlal ajal kindlas piirkonnas (näiteks mõne ülikooli lähistel) viibivatele inimestele. Mõni näide:

Kahjuks ei ole Eesti ettevõtetel praegu võimalik geofiltreid luua ega Snapchatis reklaami osta – selline võimalus on praegusel hetkel vaid USA-s paiknevatel ettevõtetel. Aga kui sinu ettevõte otsib endale töötajaid ka USA-s, siis on oma geofiltri loomine võimalik. SIIN on õpetus, kuidas Snapchatis oma geofiltreid luua.

Eestis saavad praegu oma geofiltreid luua vaid linnad ja ülikoolid. Näide Tartu Ülikooli geofiltrist:

Foto: Tartu Ülikooli Facebooki-leht

Usalda ettevõtte sotsiaalmeediakonto mõne andeka töötaja kätte

Uudsena kasutatakse värbamisturunduses sotsiaalmeediakontode ülevõtmist. See tähendab, et näiteks mõni töötaja teeb sotsiaalmeediasse postitusi. Sagedamini tehakse seda Instagramis ja selleks kasutatakse peamiselt inimesi, kes on a) kuulsad; b) lihtsalt väga head jutuvestjad.

Värbamisturunduses kasutab seda trikki näiteks Dell. Iga nädal haldab Delli Instagrami-kontot mõni Delli töötaja, kes avab maailmale Dellis töötamise telgitaguseid. Töötaja valib ise, mida ja millal ta postitab. Kanalil on täna üle 6000 jälgija ja ettevõtte sõnul on nad märganud, et kandidaadid võtavad nüüd ise rohkem ettevõttega ühendust.

Sarnast taktikat kasutab ka Swedbank Eesti:

Foto: Swedbank Eesti instagramis

Vaata ka SIIA!

Kasuta värbamiseks ettevõtte enda tooteid

Seda varianti on mõistlik kasutada ettevõttel, kelle tooteid või teenuseid kasutavad inimesed, kes võiksid olla potentsiaalsed töötajad. Näiteks, kui sul on vaja värvata oma ettevõttesse mehaanikuid, tuleb oma värbamisreklaamid toimetada linna parimatesse autotöökodadesse.

Volkswageni „salajased” töötajad viivad oma auto töökotta koos auto alla peidetud sildiga „Vajatakse mehaanikuid” ja viitega vastavale veebilehele. Tänu sellele värbamiskampaaniale leidis Volkswagen endale mitu uut andekat mehaanikut.

Vaata ka IKEA kuulsat värbamiskampaaniat.

Kas sinus on piisavalt julgust, et mõelda kastist välja?

Kui mõni aasta tagasi käis kandidaatide leidmine vaid tööportaalide, ülikoolides värbamise, töötajate soovituste ja värbamisagentuuride kaudu, siis nüüd on kümneid, isegi sadu põnevaid alternatiivseid võimalusi parimaid kandidaate leida. Tuleb ainult süda rindu võtta ja head inimesed oma meeskonda meelitada!

Traditsioonilised värbamisviisid kipuvad tooma keskpäraseid kandidaate. Kui tahad endale väga säravaid talente, siis tuleb julgeda mõelda kastist välja.

Autor: Kaisa-Triin Karu, Brandemi värbamisturunduse projektijuht

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456