Üks viimase aja populaarsemaid teemasid on põlvkondade erisused tööjõuturul ning liikvel on palju müüte ja kuulujutte, mis pole tegelikud. Möödunudnädalasel tööturu- ja palgauuringu kevad-suvi 2016 tulemuste esmaesitlusel oli kohal neli noort tööotsijat vanuses 20-23 eluaastat, kes aitasid koos Brandemiga neid müüte murda.
Enne noortele sõna andmist palus arutelu moderaator Kaisa-Triin kõikidel ruumis viibijatel kirjutada paberile, mille poolest noored tööotsijad teistest generatsioonidest erinevad. Välja toodi järgnevad märksõnad:
kohusetundetud;püsimatud;maailmaparandajad;ambitsioonikad;õppimis- ja kohanemisvõimelised;nõudlikud;kogenematud;lõbujanulised, töö peab olema fun.
Millised on tööandja valikul kõige olulisemad aspektid?
Noored nõustusid, et töökoha valikul ollakse tööandja suhtes nõudlikud – eelistatakse paindlikku tööaega ja mitmekesiseid tööülesandeid. Töö peab olema huvitav ja lõbus. See ei tähenda, et iga päev on kontoris pidu, vaid et tööülesanded on arendavad ja motiveerivad ning tööandja jagab samu väärtusi, soovi maailma muuta.
„Kui sa töötad kiirtoidurestoranis, mille üheks väärtuseks on inimesi kokku tuua, ja sa tahad ise ka reede õhtul sõpradega sinna sööma minna, siis ongi eesmärk tööandjana saavutatud.” Nele
Mida mäletatakse oma esimesest tööle kandideerimisest?
Meenutades oma esimesi tööle kandideerimisi, arvasid noored, et see on sageli keeruline ja segadusse ajav protsess.
„Oma esimesel töövestlusel kandsin väga tagasihoidlikke ja formaalseid riideid, et näida vanema ja täiskasvanulikumana. Sain selle töökoha, aga hiljem selgus, et minu riietus andis tööandjale hoopis valesid signaale. Tegelikult otsisid nad tööle uute ideedega noort inimest, keda mina töövestlusel oma formaalse kuvandi taha peita üritasin.” Evelin
Profiilile vastav töökuulutus ja lisainformatsiooni andev karjäärileht on nii tööotsija kui ka tööandja huve arvesse võttes olulisel kohal. Vaid 15 sekundit on aega, et võita töökuulutusega potentsiaalse kandidaadi tähelepanu, ja tervelt üheksa tööotsijat kümnest külastab karjäärilehte lisainformatsiooni hankimiseks. Vähe sellest, et atraktiivne töökuulutus ja karjäärileht aitavad ligi meelitada kandidaate, hästi läbi mõeldud profiil ja argumenteeritud sisu aitavad kokku hoida nii kandidaadi kui ka tööandja vääruslikku aega.
Milliseid kommunikatsioonikanaleid peaksid tööandjad kasutama, et teiste seast välja paista?
Kui rääkida püsivusest töökohal, nõustusid noored, et tunnevad ennast aeg-ajalt kärsituna. Vähe on töö- ja ametikohti, mis suudaksid pakkuda piisavalt varieeruvaid ja motiveerivaid tööülesandeid. Alateadlikult ollakse pidevalt valmis uuteks väljakutseteks. Milliseid kanaleid pidi aga tööotsijateni jõuda?
„Eks ikka internet. Praegu saan Google’i käest küsida, kus on mulle lähim toidukoht. Miks ma ei võiks Google’i käest küsida, mis on mulle parim töökoht? Oluline, et tööandjal oleks ilus ja silmapaistev koduleht, kus info on kergesti leitav.” Anton
„Facebookis on suggested posts, mis enne tööportaale tööotsijateni jõuavad. Ettevõtetel on Facebookis organisatsioonide lehed, kust sageli võib leida töökuulutuse enne kui see CV Keskusesse jõuab.” Iiris
„Olen kirjutanud ka otse ettevõtetele ning uurinud, kas nad otsivad uusi töötajaid.” Evelin
Mida ootavad noored oma tulevaselt juhilt?
Juhtidelt ootavad noored vahetut tagasisidet ning eelkõige traditsiooniliste arusaamade muutumist. Et tööandjad ei seaks ületamatuid kandideerimisnõudeid ega seaks tingimuseks ebamõistlikult pikka varasemat töökogemust.
„Mina soovin eelkõige, et arusaamad muutuksid. Millegipärast arvavad tööandjad, et noored on nagu samuraid. Et meil on oma noore ea juures järsku üheksa aastat töökogemust ja me tahame ühel kohal pensionini töötada. See ei ole nii. Soovin, et tööandjad ei seaks töökuulutustes ületamatuid nõudmisi ning austaksid noorte inimeste otsust edasi liikuda, kui nad tunnevad, et nende panus on antud.” Anton
„Mina ootan tunnustust. Et ei kiidaks mitte ainult vahetu juht, vaid märkaksid ka teised – et ehitusjuht tuleks ja patsutaks õlale öeldes, et tegin head tööd.” Nele
Noorte soovitused tööandjatele
Määrake noorele mentor, kes juhendab ja abistab jooksvates küsimustes.Vältige eelarvamusi. Põlvkondade erisuste osas on liikvel palju kuulujutte, mis, nagu me nüüd teame, ei vasta alati tegelikkusele.Pakkuge küpsist ja juua. Kõik algab esmamuljest. Kohelge oma kandidaati, nagu te kohtlete klienti: suhelge temaga igas kandideerimisetapis ja andke jooksvalt tagasisidet.Tehke sotsiaalmeediakanalid ja kodulehed korda. Kommunikeerige oma tugevusi tööandjana kanalites, kus liigub sihtrühm. Järgmine kord, kui töötajaid otsite, siis juba teatakse, millise tööandjaga on tegu!
Suur tänu Brandemi müüdimurdja noortele: Evelin, Nele, Anton ja Iiris!
Autor: Pille Riin Pettai, Brandemi turundusjuht
Seotud lood
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.