26. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mis teeb juhist eduka juhi?

Maxima Eesti tegevjuht Vygintas Šapokas
Foto: Sergei Zjuganov
Vygintas Šapokas on Eesti ühe suurima tööandja Maxima Eesti tegevjuht. Maxima Eesti kuulub omakorda rahvusvahelisse kontserni Maxima Grupe, mille koosseisus on 532 jaekauplust ja kokku 30 000 töötajat Eestis, Lätis, Leedus, Poolas ja Bulgaarias. Vygintase karjäär Maximas algas juba 15 aastat tagasi ning selle aja jooksul on töö teda viinud Bulgaariasse, Leetu, Lätti ja kolmel viimasel aastal ka Eestisse. Ehkki kultuurid ja riigid erinevad, on kogemusele tuginedes olemas mõningad kindlad printsiibid, mis teevad juhist eduka juhi.

Võida inimeste usaldus

Töötamine Maximas on õpetanud olema võimalikult universaalsete oskustega. Esiteks peab juht kui ettevõtte eestvedaja omama visiooni ja võimet näha suurt pilti. Tema ülesandeks on ühendada väga erinevad detailid ja niidiotsad, mis võimaldavad rakendada organisatsiooni eri osade tegevust ühise eesmärgi nimel. Juht peab viima strateegilised eesmärgid iga oma tiimi liikmeni, kes omakorda peavad suutma neid adekvaatselt peegeldada ka organisatsiooni kõige viimase lülini, et ühtselt ja edukalt edasi liikuda. Juht peab uskuma oma meeskonda, olema valmis inimestega rääkima ja nende muresid/probleeme mõistma. Selliste olukordade lahendamine ja oma tiimiliikmete heaolu prioriteediks seadmine loob usalduse, mida on eduks vaja.

Detailid loevad

Suure pildi kõrval on jaekaubanduses samavõrra oluline olla kursis, kuidas protsessid on üles ehitatud ja miks just selliselt? Ning vajadusel peab juht olema valmis andma omapoolse sisulise panuse ka esmapilgul pisiasjadena tunduvates küsimustes alates kaupluste sisustusest kuni toodete väljapaneku ja tarnetingimusteni. Iga detail loeb ehk nagu inglise keeles öeldakse retail is detail, mis lahtiseletatuna annab loogilise seletuse – just kauplusega seotud detailid võivad otsustavalt määrata kliendi ostukogemuse.

Hoia oma uks avatuna

Kontoris on mu uksed kõigile kolleegidele avatud, kuid organisatsiooni omapära arvestades sellest igaks olukorraks ei piisa. Kui näiteks kaupluse kassiir või saalitöötaja minu juurde tulla ei saa, siis on minu kohus minna tema juurde ja tööga seonduvat kohapeal arutada. Selle valguses pean oluliseks jagada ka õpetussõnu, mille andsid mulle kaasa mu vanemad: esiteks kui sa midagi teed, siis tee seda kas hästi või jäta üldse tegemata. Teiseks – võrdle ennast alati parimatega, mitte ära vaata kehvemate suunas.

Kohandu, kuula ja suhtle!

Head juhti eristab teistest mitte püüe ümbritsevat keskkonda muuta, vaid kohandumine ja vastavalt vajadusele ka valmisolek muuta iseennast. Leedus, Lätis, Bulgaarias ja nüüd ka Eestis töötanuna olen aastate jooksul pidevalt kuulnud nurisemist erinevate mentaliteetide, rahvuste või traditsioonide üle. Kuid reaalsus on, et pole olemas häid või halbu rahvaid, on vaid head või halvad juhid. Hea juht suudab kohanduda erinevate tingimuste ja olukordadega.

Samavõrra kriitilise tähtsusega on oskus kuulata kohalikke inimesi, kuna vaid nemad oskavad sulle edasi anda kogu vajamineva info. Ning kolmandaks – räägi inimestega nii, et see on neile kõige paremini arusaadav. Näiteks mõne aasta eest, kui alustasin Bulgaarias, osalesin juba kolm päeva hiljem ühel tööalasel ühisüritusel ja otsustasin seal esineda bulgaariakeelse kõnega. Kolleegid hindasid mu püüdlusi ülevoolava heakskiiduga ja ühtlasi markeeris see samm mu sealse vägagi eduka tööalase perioodi algust. Ehk siis õppetundi lühidalt kokku võttes – kohandu uue keskkonnaga ning kuula ja suhtle targalt.

Autor: Vygintas Šapokas, Maxima Eesti tegevjuht

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456