• 12.04.24, 13:46

Kuidas ennast keerulises olukorras kehtestada

Meil pole kombeks öelda viisakalt ja otsekoheselt samas lauses, mida me tegelikult arvame või soovime. Tihti ollakse liiga otsekohesed, mis ehmatab teise poole ära, või ollakse liiga tagasihoidlikud ja päris täpselt polegi võimalik aru saada, mida mõeldakse. Nii tekib paratamatult kommunikatsioonihäire.
Heade suhete korral pole enese kehtestamine kuigi keeruline, teab Belbin Eesti asutaja ja juhtivtreener Mats Soomre.
  • Heade suhete korral pole enese kehtestamine kuigi keeruline, teab Belbin Eesti asutaja ja juhtivtreener Mats Soomre. Foto: Rauno Liivand
Ennast on lihtne kehtestada, kui suhted on head.
Enesekehtestamine tekitab emotsioone ja erinevaid arvamusi. Kord alustasin oma esinemist lausega „Tere, ma tulin ennast kehtestama!”. Pakkuge, milline oli reaktsioon? Miks nii? Sest tihti on enesekehtestamine kui mõiste muutunud “ma panen sind tegema seda, mida ma tahan, et sa teed” lähenemiseks. See pole kaugeltki nii, sest enesekehtestamine ei ole sugugi oma arvamuse (otsene) pealesurumine.
Enesekehtestamine on kahe inimese vaheline (enamasti) meeldiv vestlus, mis lõpeb mõlemale poolele kasuliku kokkuleppega nii, et mõlemad oleksid järgmisel korral valmis seda samal moel uuesti tegema. See saab alguse enda ja teise paremast mõistmisest ning enda ja teise vajaduste-õiguste aktsepteerimisest.
Enesekehtestamine on protsess, kus kõik pooled saavad oma seisukoha ausalt välja öelda, ilma et keegi neid halvustaks või alavääristaks. Oluline on silmas pidada meeskonna eesmärki ja säilitada kõikide inimeste väärikus ka siis, kui keegi peab oma seisukohtadest (kas või osaliselt) loobuma.

Enesekehtestamine klassikaliste etappide kaupa

See on hea ja klassikaline lähenemine ning toimib enamikul juhtudest. Eeldades, et me teisi inimesi päriselt mõistame.
Ettevalmistus
  • Mõtle täpselt valmis oma sõnum ja vajadusel kirjuta see paberile.
  • Mõtle, kas selline sõnum on vajalik ja oluline ning millise eesmärgiga see on seotud.
  • Mõtle, kas sa võid selle sõnumiga rikkuda enda või teiste huvisid.
  • Mõtle, kuidas seda sõnumit edastada (stiil, sõnad, aeg).
  • Mõtle, kuidas teine osapool võib sellele sõnumile reageerida.
  • Mõtle, kuidas sa käitud siis, kui sõnumit ei võeta kuulda.
  • Arvesta teise osapoole käitumis- ja mõtlemiseelistustega.
  • Leia sobiv aeg vestluseks.
Sõnumi edastamine
  • Lisaks sõnadele kasuta sobivat häält ja kehakeelt.
  • Ole aus, viisakas ja rahulik kuid piisavalt otsekohene.
  • Räägi asjast, hoia viisakat silmsidet.
  • Arvesta juba ette inimese suhtlemisstiili.
  • Mõtle positiivselt!!!
PANE TÄHELE!
Mats Soomre astub üles ka 25. aprilli Juhtimislaboris, kus kõneleb esimese minuti tähtsusest enese kehtestamisel.
Kuidas olla algusest peale kohal ja arvestatav vestlusel või sündmusel osaleja? Kuidas väljendada oma seisukohta ja arvamust nii selgelt, et kellelgi kahtlusi ei tekiks?
Neid ja paljusid muid teadmisi saad edukalt kasutada nii oma töös kui eraelus.
Vaata üle ka teised suurepärased teemad ja esinejad ning soeta pilet soodushinnaga veel enne 19. aprilli!
Vaikus ja kuulamine
  • Anna aega sõnumist arusaamiseks.
  • Kasuta vaikust ja pause kuulamiseks.
Kaitsereaktsiooni (vastuse) kuulamine
  • Ole valmis igasuguseks vastuseks.
  • Ära ehmata, vajadusel ole üllatunud.
  • Kasuta peegeldamist ja täpsustamist.
  • Mõtle kaasa, aga ära anna hinnanguid.
  • Ära „jookse“ minema, ära muutu ründavaks.
Protsessi kordamine
  • Korda oma sõnumit viisakalt ja rahulikult veel korra.
  • Ära muutu agressiivseks ega ebakindlaks.
Enesekehtestamine on lahendusele keskendumine
  • Paku välja lahendus nii, et see oleks mõlemale kasulik.
  • Kirjelda selgelt sellest saadavat kasu ja positiivseid tundeid.
Vastuvaidlemine ei aita just palju edasi, proovi vahelduseks poolt vaidlemist!

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.01.25, 16:36
Personalijuhil on firmakinkide valimisel oluline roll ning tähtsus
Firmakingitused on olulised tööriistad, mis aitavad tugevdada ettevõtte töötajate motivatsiooni, lojaalsust ja üldist töökultuuri. Personalijuhil, kes vastutab töötajate heaolu ja ettevõtte kultuuri kujundamise eest, on tihti otsustav roll nende kingituste valimisel. Sobivate firmakingituste valik on personalijuhi töö üks olulisi tahke, mis aitab edendada nii töötajate rahulolu kui ka ettevõtte väärtuste kandmist.

Viimased uudised

Uudised
  • 22.01.25, 12:20
Küberturbe personaliturg saab tugeva täienduse: mängu astub uus värbamisagentuur
Uudised
  • 22.01.25, 10:24
Mis juhtub, kui ärisaladus satub konkurendi kätte? Tööandja õigused ja töötaja vastutus
Kohus otsustas, et ärisaladust rikkunud ja konkurendi palgale läinud töötajal tuleb endisele tööandjale maksta kokku üle 28 000 euro trahviks ja õigusabikuludeks.
Uudised
  • 22.01.25, 10:14
30-aastane ettevõte koondab peaaegu kõik töötajad
Saated
  • 21.01.25, 16:00
Palgasurve kasvab taas, kuid ka tööandja laiutab vaid käsi
Uudised
  • 21.01.25, 13:11
Maksumäärad ja uued maksud 2025
Uudised
  • 21.01.25, 11:05
Tehisintellekti buum: Elisa värbab 100 IT-eksperti ja tarkvaraarendajat
Tehnoloogiafirmade tulevikku kujundavad tarkvaraarendajad ja AI-eksperdid.
Uudised
  • 21.01.25, 09:22
Juhtimine, mis inspireerib: väärtustest lähtuv kultuur kui edu võti
Uudised
  • 20.01.25, 11:13
Viimane võimalus oma hääl kuuldavaks teha!
Esita kohe oma kolleeg, et teda tunnustada!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele