Autor: Stanislav Voronovski • 13. september 2021

Õpihaldussüsteem – kas hädavajalik investeering või nice to have lahendus?

Kahtlemata oli veel 2–3 aastat tagasi värbamisintervjuu käigus väga mõjus mainida kandidaadile, et ettevõttes on kasutusel moodne e-õppe lahendus, mida saab kasutada kõikjal, kus levib internet. Nüüdseks oleme jõudnud olukorda, kus iga päev väga suur osa teadmiste ammutamisest toimubki e-õppe kaudu.

Sandmani Grupi I Euronicsi koolitusjuht Stanislav Voronovski

Mainitud argument on kaotamas oma mõju ettevõttega liitumise otsuse tegemise juures. Vaatamata sellele on arengule orienteeritud ettevõtte üks alustalasid hästi läbimõeldud õpihaldussüsteem.

Jagame kogemust, kuidas oleme kolme aastaga loonud Euronicsi Akadeemia, mille kaudu läbitakse iga päev ligi 70 interaktiivset koolitust ja tagatakse töötajate pädevus üle terve Eesti.

Eesti juhtiva tehnikakaupluste ketina langeb meile väga tähtis roll müügipersonali pädevuse tagamisel. Meie lubadus on olla turvaline ja usaldusväärne partner klientidele ning leida vastavalt kliendi vajadustele parim toode. Laia ja atraktiivse sortimendi tagamiseks teeme koostööd paljude partneritega üle terve maailma. Müügipersonal peab tundma sortimenti ja omama teadmisi toodete kohta.

Viimasel ajal oleme üle Eesti värvanud suuremas mahus uusi töötajaid. Uute töötajate väljaõpe on aga ärikriitilise tähtsusega, mida aitab tagada just e-õppe lahendus. Õpihaldussüsteem on meie jaoks olnud ja on ka tulevikus väga tähtis tööriist töötajate pädevuse tagamisel.

Kuidas sai alguse Euronicsi Akadeemia

Arusaam, et mitmepäevaste klassiruumi stiilis koolituste efektiivsus ei vasta enam meie ootustele, jõudis meieni mõni aasta tagasi. Lahendusena nägime koolitusvideote tootmist. Videod on korduskasutatavad ja säästavad märkimisväärselt õppele kuluvat aega. Uuringute järgi vaatavad töötajad lühikesi juhendavaid klippe 75% suurema tõenäosusega, kui loevad trükimaterjale. Samal ajal kerkis küsimus, kuhu paigutada videod nii, et neid oleks lihtne leida ja vaadata. Ning kuhu talletada koolituste statistika. Üsna ruttu sai selgeks, et on vaja juurutada õpihaldussüsteem, mida hakkasime kutsuma Euronicsi Akadeemiaks.

Tulles praegusesse hetke, saame tagasivaatavalt öelda, et senine teekond ei ole olnud sugugi lihtne. Öeldakse, et harjumuse loomiseks kulub 21 päeva. Meie kogemus näitab, et harjumuste kujundamine on pidev protsess. Koolitusvaldkonnas on see igati loomulik nähtus, nagu on ka elukestva õppe mõiste täiskasvanute hariduses.

Praeguseks oleme jõudnud olukorda, kus ligikaudu 70% koolitustest toimub läbi Euronicsi Akadeemia. Kasutame väga suures mahus õpiampsude stiilis videokoolituste formaati, mille kaudu tagame müügipersonali baasteadmised.

Nagu juba mainitud, on vajadus eriti aktuaalne just uute töötajate puhul. Kutsume neid ABC-koolitusteks, mis aitavad näiteks aru saada, millist tüüpi mahlapressi kliendile soovitada (kas kiiret või aeglast), kuid ei vasta küsimusele, millist konkreetset mudelit pakkuda.

Mudelipõhised teadmised tagame läbi interaktiivsete koolituste (teksti, skeemide, visuaalsete materjalide ja töötaja kaasamise kombinatsioon), mis avatakse töötajale õpihaldussüsteemis pärast ABC teadmiste omandamist ja tasemetesti sooritamist. Lisaks toetame müügipersonali teadmisi ka meie partnerite korraldatud veebiseminaride ja kaupluses kohapealsete lühikoolituste abil. Seda kõike haldame ja pakume läbi Euronicsi Akadeemia, sest selliselt on meil ülevaade iga töötaja koolituste läbimise statistikast ja tänu sellele oskame planeerida edasisi samme.

Väljaõppeprotsess

Uue müügitöötaja intensiivne väljaõppeprotsess töökohal kestab kaks kuud. Selle käigus läbitakse kõik e-õppe koolitused. Seejuures toetab uut müügikonsultanti kogenud kolleeg tuutori rollis. Järgime standardiseeritud väljaõppeprotsessi, et kõik olulised teadmised saaksid edasi antud igas üksuses ühtemoodi. Selle aja jooksul läbitakse 45 tunni jagu toodete ja teenuste teemalisi koolitusmaterjale e-õppe vormis. Teadmiste jooksev täiendamine ja värskelt turule toodud toodete tundmaõppimine on aga pidev protsess, millega tuleb taas appi õpihaldussüsteem.

Selge on see, et koolitusmaterjali läbilugemine ei võrdu teadmiste pikaajalise talletamisega mällu. Väidetakse, et ligi 90% infost läheb meelest, kui me ei kasuta seda infot lähima 30 päeva jooksul. Seetõttu lähtume koolitusmaterjalide koostamisel töötajate igapäevaelus aset leidvatest olukordadest ja pakume koolituste näol tööriistu, et oma tööd võimalikult hästi teha. Tööriistad saab kasutusse võtta juba järgmises klienditeeninduse situatsioonis ja seeläbi korrata värskelt läbitud koolitusteemat.

Endiselt tarvis ka kontaktkoolitusi

Euronicsi Akadeemia on ennast kahtlemata investeeringuna ära tasunud ja teinud kõigi osaliste elu lihtsamaks. Seda kinnitavad ka iga-aastased müügipersonali seas tehtud rahulolu-uuringud, mille tulemustest selgub, et iga aastaga annab Euronicsi Akadeemia järjest rohkem tööks vajalikke teadmisi ja töötajad tunnevad, et Euronics on loonud neile piisavad tingimused õppimiseks.

Siiski peab nentima, et ainult digiõppest ei piisa, sest inimesed on sotsiaalsed olendid ja kontaktkoolitustel on endiselt oluline roll inimeste arendamisel, eriti kui jutt käib nn pehmetest teemadest. Lisaks müügipersonali teadmisi toetavatele hommikukoolitustele kauplustes kohapeal korraldame spetsiifilisemate teemade läbitöötamiseks sisekoolitusi. Motivatsiooni ja isikliku arengu toetamiseks toimuvad „Käivitusenergiaˮ koolituspäevad ja oleme ellu kutsunud kaupluste juhtidele suunatud arenguprogrammi, milles on väga olulisel kohal just kontaktkoolitused.

Oleme töötajatelt küsinud, kuidas tutvustatakse uuele kolleegile Euronicsi Akadeemiat ning üks vastustest on eriti hästi meelde jäänud: „Räägiksin ajaloost, kuidas oli enne Euronicsi Akadeemiat ja kuidas on nüüd. Ehk siis lihtsam.ˮ

Kokkuvõtteks võib öelda, et hästi läbimõeldud ja kvaliteetse koolitussisuga õpihaldussüsteem on must have praeguses turuolukorras, sest – meeldib see meile või mitte –, aga inimkond otsib kiiremaid ja mugavamaid lahendusi. Sellegipoolest ei tasu unustada ka klassikalisi kontaktkoolitusi, mistõttu on kahe lähenemise kombinatsioon meie arvates parim lahendus. Oluline on lihtsalt leida õige tasakaal nende kahe meetodi vahel ja teha seeläbi kõigi elu lihtsamaks. Tööandjana pakume seda nii meie töötajatele kui ka klientidele.

Jaga lugu
Personaliuudised.ee toetajad:
Kai MillerPersonaliuudised.ee juhtTel: 5330 5136
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700