Kaasaegne juhtimine on üha kiireneval teelahkmel. Digirevolutsioon, kaugtöö, tiimide autonoomia ja pidevad ning üha kiiremas tempos väliskeskkonna muutused murravad vanu paradigmasid, nõudes juhtidelt uut mõtteviisi ja täiesti teistsuguseid oskusi.
See, mis viis spetsialistina eduni, ei taga automaatselt edu juhina.
Mina mäletan veel aega, kui suhtumine töötajasse oli umbes selline: “Mis mõttes sa tahad palka juurde? Juba ainuüksi see, et sul on töökoht ja sa üldse palka saad, on küllaldane tasu meie juures töötamise eest!“
Vanasti oli juht see, kes teadis, kontrollis ja otsustas. Tänapäeval on juht see, kes kuulab, kaasab ja loob ruumi teistele särada. Juhtimise paradigma on nihkunud:
Artikkel jätkub pärast reklaami
· käsuandmiselt koostööle;
· tulemuste rõhutamiselt protsessi väärtustamisele;
· struktuurilt paindlikkusele;
· juhtimiselt teenimisele.
See muutus ei ole pelgalt teoreetiline – see on praktiline vajadus, mida iga juht peab tunnetama ja rakendama. Iga juht peaks oskama vastata ühele olulisele küsimusele, mida tema meeskonnaliikmed võivad igal hetkel temalt küsida: „Miks just sina meid juhid?” Kuidas sa vastaksid?
5 põhjust, miks spetsialist juhirollis hätta jääb
1. Spetsialistilõks ehk delegeerimise kartus: oled harjunud kõike ise tegema ja kardad vastutust teistele anda. Endise eksperdina kipud sekkuma tiimi töö detailidesse, mis pärsib töötajate arengut ja autonoomiat.
2. Meie-nemad-dünaamika: suhtlemine endiste kolleegidega muutub. Sa pole enam „meie" seas, vaid oled nüüd „nemad" (kes otsustavad ja vastutavad).
3. Prioriteetide puudumine: kui varem oli sinu fookuses konkreetne tööülesanne, siis nüüd pead tegelema strateegilise planeerimise, inimeste juhtimise ja pideva tulemuste saavutamisega.
Artikkel jätkub pärast reklaami
4. Tagasiside andmise ebakindlus: juhtimine eeldab meeskonna arendamist ja ka ebamugavate vestluste pidamist. Spetsialistina oli vaja hinnata vaid sinu vahetut tööd, juhina aga pead teisi tagasisidestama ja toetama.
5. Enesekindluse puudumine uues rollis: juhina hinnatakse sind kogu tiimi tulemuste, mitte ainult isikliku panuse järgi. Väga sageli spetsialistid, kes ei mõista, mida neilt oodatakse, jätkavad oma senise töö tegemist, sest meie edukuse „malliks” on enamasti tegemine ja vahetud tulemused. Kui ei tea ega oska juhtida, võib jääda mulje, et ma ei ole kompetentne – seega ma teen midagi, kasvõi jätkan oma spetsialisti tööd.
Mida peaks algaja juht kindlasti teadma?
Tänapäeva töömaailm muutub kiiremini kui kunagi varem. Juhtimine ei tähenda enam pelgalt kontrolli ja korralduste jagamist – see on muutunud inspireerimise, suunamise ja tähenduse loomise kunstiks.
· Töötajate ootused on muutunud: tänapäeva töötajad otsivad tähendust, paindlikkust ja arenguvõimalusi – mitte pelgalt palka ja stabiilsust.
· Juht ei ole enam autoriteet, vaid partner: hierarhiline juhtimine on asendumas koostööpõhise lähenemisega, kus juhil on roll pigem suunajana kui käsutajana.
· Tehnoloogia nõuab kiiret kohanemist: juht peab olema valmis digimuutusteks, automatiseerimiseks ja andmepõhiseks otsustamiseks.
· Põlvkondade erinevused tekitavad pingeid: juht peab oskama suhelda nii Z-põlvkonna kui ka kogenud spetsialistidega – see nõuab empaatiat ja paindlikkust.
· Juhtimine on muutunud emotsionaalseks tööks: vaimne tervis, motivatsioon ja väärtuspõhine juhtimine on tõusnud esiplaanile – juht peab oskama kuulata ja toetada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kuidas spetsialistist saab edukas juht?
1. Õpi juhtima inimesi, mitte protsesse: spetsialistina oled harjunud tulemuste ja detailidega. Juhtimises on fookus inimestel – nende arengul, suhtlusel ja koostööl.
2. Arenda eneseteadlikkust ja suhtlemisoskust: juhtimine algab iseendast. Eneseteadlik juht suudab paremini mõista oma meeskonda ja luua usaldust.
3. Võta muutused omaks ja loo tähendust: juht ei pea kõike teadma, aga ta peab oskama suunata. Muutuste keskel on oluline oskus luua selgust ja tähendust.
Kokkuvõtteks: juhtimine on oskus, mida saab õppida
Juht ei sünni, juht kujuneb. Ja iga spetsialist, kellel on tahe, saab selleks kujuneda. Juhtimine ei ole enam pelgalt positsioon – see on vastutus, mõju ja võimalus muuta maailma paremaks. Iga juht tänapäeval peaks mõistma, et ootused ja neile vastavad kompetentsid peavad tänapäeval täitma järgmist ülesannet: juht on eelkõige oma meeskonna teenistuses!
PANE TÄHELE!
Äripäeva Akadeemia koolitaja
Kristo Krumm astub üles ka
6. novembril toimuval
Koolituskonverentsil, kus külaliste ette astub
ligi 30 koolitajat 5 teemasaalis.
Vaata üle konverentsi
programm ja tutvu
esinejatega ning registreeri end
soodushinnaga!
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!