• 10.10.25, 10:26

5 põhjust, millest töökius alguse saab, ning kuidas neid märgata ja ennetada

Töökius ei teki tühjalt kohalt. See kasvab välja väikestest märkidest – eiramisest, teravatest kommentaaridest, infovoolu katkestamisest või pidevast kriitikast, kirjeldab tänasel vaimse tervise päeval koolitaja Signe Kiisk.
Koolitaja, coach ja superviisor Signe Kiisk avab töökiusu teema laiemalt Koolituskonverentsi vaimse tervise teemasaalis.
  • Koolitaja, coach ja superviisor Signe Kiisk avab töökiusu teema laiemalt Koolituskonverentsi vaimse tervise teemasaalis.
  • Foto: Marilin Leenurm
Alguses tundub kõik ehk süütu, kuid pikapeale muutub töökeskkond pingeliseks ja inimesed väsivad.
Ameerika pereterapeut John Gottman on uurinud inimsuhteid ja leidnud, et ühe negatiivse suhtlusmomendi tasakaalustamiseks on vaja vähemalt viit positiivset. Kui aga töökeskkonnas hakkab negatiivsus domineerima, võib sellest vähehaaval kujuneda töökius.
Miks see juhtub? Siin on viis peamist põhjust ja mõningad praktilised mõtted, kuidas selliseid olukordi ennetada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

1. Selged piirid ja väärtused puuduvad

Kui töökohal pole ühiselt kokkulepitud, milline käitumine on lubatud ja milline mitte, tekivad hallid alad. Mõni ütleb „see on lihtsalt minu stiil“, teine tajub seda rünnakuna.
Nipp: looge selged käitumisreeglid ja väärtused, millest räägitakse regulaarselt, mitte ainult personalipoliitika dokumendis.

2. Juht ei sekku õigel ajal

Töökius saab tihti hoo sisse, kui juht jääb passiivseks. Vaikimine tähendab kiusajale vaikset heakskiitu, kannatanule aga tunnet, et teda ei kuulata.
Nipp: juht peaks märkama ja reageerima kohe, isegi siis, kui olukord tundub esmapilgul väike või „lihtsalt nali“.

3. Tulemused loevad rohkem kui inimesed

Kui organisatsioonis mõõdetakse vaid numbreid ja tulemust, kipub koostöö asenduma konkurentsiga. Kõige-tugevam-jääb-ellu-kultuur loob töökiusule viljaka pinnase.
Nipp: tasakaalustage tulemuslikkus ja inimlikkus – tähistage koostööd, mitte ainult individuaalseid saavutusi.

4. Puuduvad oskused konflikte lahendada

Paljud inimesed ei teadvusta, et nende käitumine võib teisi haavata. Konfliktist rääkimise asemel hakatakse solvuma, vältima või manipuleerima – ja nii töökius kasvabki.
Nipp: õpetage meeskondadele teadlikku suhtlemist ja tagasiside andmist. Konfliktide lahendamise oskus on töökultuuri ellujäämisoskus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

5. Pidev stress ja muutused

Kui inimesed on pikalt pinge all, on kannatus lühike ja empaatia vähene. Väsimus muudab meid ärrituvaks ja vähendab sallivust.
Nipp: looge keskkond, kus töötajad saavad rääkida koormusest ja stressist ilma hukkamõistuta. Ennetus algab kuulamisest.

Lõpetuseks

Töökius ei ole paratamatus ega iseloomu küsimus – see on süsteemne nähtus, millele saab ja tuleb reageerida. Kui märkame mustreid varakult, on võimalik taastada usaldus ja luua töökeskkond, kus inimesed tunnevad end väärtuslikuna.
Sellest, kuidas töökiusu varakult märgata, ennetada ja reageerida, räägime põhjalikumalt Koolituskonverentsi vaimse tervise töötoas.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele