Töökius ei teki tühjalt kohalt. See kasvab välja väikestest märkidest – eiramisest, teravatest kommentaaridest, infovoolu katkestamisest või pidevast kriitikast, kirjeldab tänasel vaimse tervise päeval koolitaja Signe Kiisk.

- Koolitaja, coach ja superviisor Signe Kiisk avab töökiusu teema laiemalt Koolituskonverentsi vaimse tervise teemasaalis.
- Foto: Marilin Leenurm
Alguses tundub kõik ehk süütu, kuid pikapeale muutub töökeskkond pingeliseks ja inimesed väsivad.
Ameerika pereterapeut John Gottman on uurinud inimsuhteid ja leidnud, et ühe negatiivse suhtlusmomendi tasakaalustamiseks on vaja vähemalt viit positiivset. Kui aga töökeskkonnas hakkab negatiivsus domineerima, võib sellest vähehaaval kujuneda töökius.
Miks see juhtub? Siin on viis peamist põhjust ja mõningad praktilised mõtted, kuidas selliseid olukordi ennetada.
Artikkel jätkub pärast reklaami
1. Selged piirid ja väärtused puuduvad
Kui töökohal pole ühiselt kokkulepitud, milline käitumine on lubatud ja milline mitte, tekivad hallid alad. Mõni ütleb „see on lihtsalt minu stiil“, teine tajub seda rünnakuna.
Nipp: looge selged käitumisreeglid ja väärtused, millest räägitakse regulaarselt, mitte ainult personalipoliitika dokumendis.
2. Juht ei sekku õigel ajal
Töökius saab tihti hoo sisse, kui juht jääb passiivseks. Vaikimine tähendab kiusajale vaikset heakskiitu, kannatanule aga tunnet, et teda ei kuulata.
Nipp: juht peaks märkama ja reageerima kohe, isegi siis, kui olukord tundub esmapilgul väike või „lihtsalt nali“.
3. Tulemused loevad rohkem kui inimesed
Kui organisatsioonis mõõdetakse vaid numbreid ja tulemust, kipub koostöö asenduma konkurentsiga. Kõige-tugevam-jääb-ellu-kultuur loob töökiusule viljaka pinnase.
Nipp: tasakaalustage tulemuslikkus ja inimlikkus – tähistage koostööd, mitte ainult individuaalseid saavutusi.
4. Puuduvad oskused konflikte lahendada
Paljud inimesed ei teadvusta, et nende käitumine võib teisi haavata. Konfliktist rääkimise asemel hakatakse solvuma, vältima või manipuleerima – ja nii töökius kasvabki.
Nipp: õpetage meeskondadele teadlikku suhtlemist ja tagasiside andmist. Konfliktide lahendamise oskus on töökultuuri ellujäämisoskus.
Hetkel kuum
Vaata, mida tema koolituste kohta öeldud on!
Soovitused, mida silmas pidada personalitarkvara valimisel
Artikkel jätkub pärast reklaami
5. Pidev stress ja muutused
Kui inimesed on pikalt pinge all, on kannatus lühike ja empaatia vähene. Väsimus muudab meid ärrituvaks ja vähendab sallivust.
Nipp: looge keskkond, kus töötajad saavad rääkida koormusest ja stressist ilma hukkamõistuta. Ennetus algab kuulamisest.
Lõpetuseks
Töökius ei ole paratamatus ega iseloomu küsimus – see on süsteemne nähtus, millele saab ja tuleb reageerida. Kui märkame mustreid varakult, on võimalik taastada usaldus ja luua töökeskkond, kus inimesed tunnevad end väärtuslikuna.
Sellest, kuidas töökiusu varakult märgata, ennetada ja reageerida, räägime põhjalikumalt
Koolituskonverentsi vaimse tervise töötoas.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!