Soovime, et iga meie töötaja tunneks end uuel ametikohal alustades oodatuna. Sestap oleme igale uuele, aga ka organisatsioonis ametikohta vahetanud töötajale enamasti ette valmistanud põhjaliku sisseelamiskava, et tagada töötaja võimalikult kiire ja efektiivne sulandumine töösse, organisatsiooni ning meeskonda. Personaalses sisseelamiskavas, kus leidub nii kohtumisi uute osakondadega, iseseisvat tutvumistööd kui ka mitmesuguseid sise- ja e-koolitusi, on tegevusi planeeritud vähemalt esimeseks neljaks töönädalaks, uutel töötajatel aga ka katseaja lõpuni.
Meie kogemus näitab, et juhendaja kaasamine aitab ametikohale paremini sisse elada, töötaja tunneb end oma ülesannetes kindlamalt ning juhendaja toel edeneb ka organisatsioonikultuuri (sh kirjutamata reeglite) tajumine ja tundmaõppimine märgatavalt kiiremini. Töötukassas saab iga uus töötaja vähemalt paariks esimeseks kuuks endale majasisese juhendaja. Üldjuhul lepime vähemalt esimeseks kuuks kokku juhendaja ka lapsehoolduspuhkuselt tulnud või asutuse sees eelmisest oluliselt erinevale ametikohale asunud töötajale. Enamasti on juhendajaks kolleeg, kes organisatsiooni ja valdkonda hästi tunneb. Eelkõige annab ta edasi kogemusi ja näpunäiteid oma tööpraktikast. Oleme alustanud ka spetsiaalse juhendamiskoolituse pakkumist töötajatele, kes on andnud nõusoleku kolleege uude ametisse sisseelamisel toetada. Usume, et nii saab kogu protsess veelgi sujuvam.
Uus info, tugi ja tagasiside käsikäes
Meie eesmärk on, et esimene tööpäev uuel ametikohal jääks töötajale meelde positiivselt, ei oleks koormatud ülemäärase infoga ning annaks hea tunde meeskonda sisseelamisel.
Juhendeid, teenuseid, osakondi, protseduure, seadusi jms, mis puudutavad töötukassa tegevusvaldkonda ning millega iga töötaja peab tutvuma, on meie organisatsioonis omajagu ning kogu uut infot korraga edasi anda ei ole kuigi mõttekas. Nii töötaja otsene juht kui ka juhendaja peaksid hoolt kandma selle eest, et uue materjaliga tutvumine toimuks hajutatult, igale töötajale mõistlikus tempos ning et esimestel tööpäevadel oleksid tasakaalus nii kohtumised uute inimestega kui ka iseseisev dokumentide uurimine.
Kõige olulisem on vahetu tagasiside, et võimalikult vara märgata, kui töötajal on raskused sisseelamisel, ning uurida, kas ja millega organisatsioon saaks veel enam toeks olla. Samuti tuleb märgata ja tunnustada töötaja edusamme tema uutes ülesannetes. Töötukassas praktiseerime sisseelamisprogrammi vahevestlusi, kus nii töötajal, tema otsesel juhil kui ka juhendajal on võimalus sisseelamiskava veel kord üle vaadata ning kokku leppida tegevustes, mis organisatsiooni ja ametikohaga kohanemisel enam toetaksid. Üksnes põhjalikust sisseelamiskavast ja määratud juhendajast muidugi ei pruugi piisata, et töösuhted pikaajalisena püsiksid – uue rolliga harjumisel on tähtis iga kolleegi panus, märkamine ja tugi.
Kogemuslugu: Teele esimese töönädala lugu
„Minu esimene tööpäev töötukassas kulges meeldivalt tänu viietärnilisele vastuvõtjale – minu osakonnajuhatajale. Ta jagas infot mõõdukalt, küsis ja märkas, millal ja kuidas ma infot vastu võtan. Samuti olid kõik teised osakonna töötajad ja kontoris kohatud kolleegid sõbralikud ning avatud.
Organisatsioon ja enamik kolleege on mulle täiesti uued, sest tulin üle Innovest karjäärireformi käigus. Kuna töövaldkond on eelmise kogemuse sarnane, on ka tuttavaid nägusid ja võõra inimese tunnet ei tekkinud. Loodan, et ajapikku saan kolleegidega tuttavamaks ja teen hea meelega nendega koostööd.
Osakonnas on mulle määratud juhendaja, kes aitab valdkonnaga seotud infot omandada. Ka sisseelamiskava on kokku lepitud ja osakonnajuhataja tutvustas seda mulle.