Autor: Gertrud Sild • 9. august 2019

Värbamine ei pea olema igav

Personali voolavus on kasvanud pea kõikides ärivaldkondades ning heade töötajate leidmine ja kollektiivis hoidmine on muutunud väljakutsuvamaks kui varem. Praegusel tööturul konkureeritakse pidevalt tublide töötajate, parimate spetsialistide ning innovatiivsete juhtide nimel. Värbamisagentuuri Brandem spetsialistid tõid välja mõned n-ö kastist väljas meetmed, mida ettevõtted saaksid kasutusele võtta, et leida üles sobivad inimesed, äratada kandidaatides huvi ning veenda neid oma meeskonnaga liituma.

Sõnade ja pildi haarav jõud

Tabavalt sõnastatud, visuaaliga rikastatud ja muigama panev töökuulutus on esimene samm meeleolukas värbamisteekonnas. Sõnamängude kasutamine tõmbab tähelepanu ning huvitavalt lahendatud töökuulutused lähevad üldjuhul levima ja jõuvad seega rohkemate inimesteni. „Konkurentsivõimeline töötasu”, „sõbralik kollektiiv” ja „arenguvõimalused” on aegunud ja igavad värbamisargumendid, mida võib leida pea igal teisel töökuulutusel. Eristumiseks ja meeldejäämiseks tasub välja tuua midagi põnevat, mis jääks kandidaadile meelde ja tekitaks ettevõtte vastu huvi.

Uue trendina on hakatud kasutama ka tööandja videoid, mille abil on võimalik edasi anda häid emotsioone ja saada esimene maik tulevastest kolleegidest, ülemusest ja tööelust. Audiovisuaali abil on võimalik jutustada kandideerijale lugu ning teha seda meeleolukalt ja eristuvalt. Tööandja video jääb kandidaadile kindlasti rohkem silma kui kuulutus tööportaalis ning seeläbi on võimalik reaalselt ja piltlikult edastada ettevõtte sõnumeid ning suurendada kandidaatide arvu.

Vestlus jooksurajal või autoroolis

Kes ütles, et töövestlus peab toimuma nelja seina vahel kontoris? Maailm on suur ja lai, loodus kutsub ning võimalusi on mitmeid. Miks mitte lahendada töövestlus teisiti ja kutsuda kandidaat värbajaga jooksma? Seda muidugi juhul, kui ametispetsiifika nõuab head füüsilist vormi. Hubasema ja intiimsema õhkkonna loob ka töövestluse viimine kohvikusse või parki. Hea idee on teha intervjuu näiteks Exit Roomis, kus saab harjutada probleemide lahendamise oskust ning ka meeskonnatööd.

Töökeskkond võib luua pingeid ja intervjueerimine töömeeleolust väljaspool aitab kandidaadil end rohkem avada. Jalutuskäik pargis või metsas loob soodsa keskkonna mõnusaks vestluseks. Kui aga värbaja soovib näha, kuidas kandidaat tuleb toime pingelises olukorras, võib pidada töövestluse hoopis autoroolis: liikluses joonistub välja, kas inimene kaotab oma närvid või suudab igas olukorras rahulikuks jääda.

Virtuaalsed võimalused

Tehnoloogiaajastu võimalused pakuvad lahendusi töövestluse viimiseks virtuaalkeskkonda. Suured vahemaad ja inimeste kiire elutempo ei võimalda tihti näost näkku kohtuda ning seetõttu on populaarsed Skype'i-intervjuud. Internet pakub veelgi virtual meeting room'i (VMR) keskkondi, kus on võimalik interaktiivsete lahenduste abil muuta töövestlus huvitavamaks ja kaasata kandidaat erinevatesse ülesannetesse. Tuleb vaid loovusel lennata lasta ja katsetada julgelt erinevaid uuenduslikke võimalusi.

Kiiksuga küsimused

Ka töövestluse küsimustele võiks läheneda loovalt ning panna kandidaat mõtlema ja analüüsima. Nii on võimalik kandidaadi iseloomust ja tõekspidamistest paremini aru saada ning seeläbi hinnata ka sobivust töökohale. Huvitavate intervjuuküsimustega on silma paistnud näiteks Google: sealsed personalitöötajad üritavad välja selgitada, kuidas töötaja teatud olukorras käituks. Tihti on need küsimused n-ö kastist väljas ja nõuavad kandidaadilt head kujutlusvõimet ning üldiselt pole kandidaatidel võimalik taolisteks küsimusteks end ette valmistada.

Oluline on meeles pidada, et teistmoodi küsimuste juures peab olema öeldud, mida kandidaadi vastusega üritatakse välja selgitada. Muidu võib kandidaat jääda segadusse ja küsimus võib talle lihtsalt veider tunduda. Tuleb olla ettevaatlik, sest inimesed on erinevad ja liiga isiklikud küsimused võivad nii mõnelegi mõjuda haavavalt. Piir on õhuke ning seejuures tasuks vältida küsimusi, mis puudutavad poliitilisi vaateid, religiooni ja uskumusi või kultuurilisi iseärasusi.

Koostegemise rõõm

IT-sektoris populaarsed hackaton'id toimivad samuti hästi uute töötajate leidmiseks. Meeskonnad töötavad intensiivselt projekti kallal ning lõpptulemina valmistatakse prototüüp ja esitletakse seda. Kandidaatidel on võimalus harjutada tiimitööd ja nad saavad esmase maigu tulevasest tööst. Boonusena on taolised üritused väga harivad ja osalejad saavad lühikese aja jooksul palju uusi ning praktilisi teadmisi ja kasulikke tutvusi.

Ka nelja silma intervjuud saab lahedada huvitavamalt ja kaasata lõppvooru vestlusesse tulevased kolleegid. Lõppude lõpuks on ju kolleegid need, kellega uus töötaja hakkab kõige rohkem kokku puutuma ning nii on võimalik välja selgitada, kas otsitav inimene sobib meeskonda ja kas kandidaadile tulevased töökaaslased sümpatiseerivad.

Tööturu parimad kandidaadid on valivad, mistõttu tuleb kasutusele võtta loovad meetmed, et neile silma jääda ja eristuvat kandidaadikogemust pakkuda. Meeleolukas värbamine jääb meelde, sellest räägitakse ja see hakkab ka edasi levima. Inimesed on sotsiaalsed olevused ning õigete võtetega saab ka kõige paksema jää murtud ja südamed soojendatud.

Foto: Pixabay
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456