• 09.03.16, 10:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kolm võimalust töökuulutustes soolisi stereotüüpe purustada

Oled sa kunagi täheldanud, et kui kuulutada välja konkurss mõnele sooliselt stereotüüpsele ametikohale, kandideerivad sellele ainult vastavast soost kandidaadid? Näiteks sekretäri või müüja konkursile kandideerivad üldjuhul naised, turvamehe ja bussijuhi ametikohale aga mehed. Mis nippe või nõkse kasutada, et saada kandideerima ka teisest soost kandidaate ja sellega valikuvõimalusi suurendada?
Kolm võimalust töökuulutustes soolisi stereotüüpe purustada
Toon siinkohal välja kolm võimalust, mida töökuulutuses kasutada, et saada näiteks trollijuhi konkursile ka naiskandidaate või koristaja konkursile meeskandidaate.
1. Kirjuta töökuulutuse pealkirja, et töö sobib nii naistele kui meestele. Nii julgustad konkursile kandideerima mõlemast soost kandidaate, tõstad sobilike kandidaatide arvu ja jõuad suurema tõenäosusega sobivaima uue kolleegini.
2. Toeta eelnimetatud sõnumit pildimaterjaliga. Näiteks kui otsid turvateenindajat, lisa töökuulutusele foto erinevatest turvatöötajatest, kelle hulgas on nii mehi kui ka naisi – potentsiaalsetel naiskandidaatidel on julgustav näha, et ka teised naised sellist tööd teevad, ja nad kandideerivad seepärast kindlasti ka suurema tõenäosusega.
Tasub läbi mõelda, kuidas kõnetaks tööpakkumine mõlemaid, nii mehi kui ka naisi.
  • Tasub läbi mõelda, kuidas kõnetaks tööpakkumine mõlemaid, nii mehi kui ka naisi.
3. Kasuta töökuulutuses rohkem soopõhiseid sõnu. Leidsin mõne aja eest 2011. aastal D. Gaucheri, J. Frieseni ja A.C. Kay Ameerikas korraldatud uuringu, millega nad uurisid soopõhiste sõnade kasutamist töökuulutustes ja töökirjeldustes ning nende mõju tööotsijatele. Selle uuringu tegijad leidsid nimelt, et stereotüüpses mõistes meestetöö töökuulutused, kus on kasutatud feminiinseid sõnu, pakuvad naistööotsijatele rohkem huvi kui sama tööd puudutavad kuulutused, kus on kasutatud maskuliinseid sõnu (samale järeldusele jõuti ka meeste puhul). Veelgi enam, kui taolises kuulutuses on kasutatud maskuliinseid sõnu, siis võib see naiskandidaate hoopis eemale peletada, kuna nad tunnevad, et töö ei ole neile.  Uuringu raames uuriti ka 493 tüüpilist naiste- või meestetööde töökuulutust ning sellest tulenevalt koostati nimekiri maskuliinsetest ja feminiinsetest sõnadest töökuulutustes. Maskuliinsed sõnad on näiteks domineeriv, sõltumatu, loogika, eesmärk, arvamus, põhimõte, kangekaelne, enesekindel jne, feminiinsed on aga viisakas, tagasihoidlik, vastutustundlik, teistega arvestav, koostöö, tundlik, usaldus, lojaalne jne.
Allikas: Tööd.ee
Autor: Helo Tamme, ISS Eesti personalijuht

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.03.25, 14:36
Tööandja tervisekindlustus on investeering tervelt elatud aastatesse
„Tervisekindlustus ei ole enam pelgalt haiguste raviks tehtav kulutus, vaid nutikas investeering töötajate heaolusse ja ettevõtte tootlikkusse. Üha enam tööandjaid mõistab, et tervise edendamine algab ennetusest, mitte siis, kui probleemid juba ilmnevad,“ ütleb Confido Terviselahenduse tootejuht Liis Ader.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele