• 04.04.17, 14:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mida toob digiteerimine kaasa personalitöö valdkonnas?

On paratamatu, et kui elu meie ümber muutub digiteeritumaks, muutub see ka juhtimises ja loomulikult personali valdkonnas. Muidugi ei tasu arvata, et digitehnoloogilised tööriistad ja muud abivahendid juhtimise töö juhi eest ära teevad, kuid oluliselt operatiivsemaks ja tulemuslikumaks on võimalik seda muuta küll.
Oluline on mõista, et numbrid iseenesest ei anna mingisugust eelist, määravaks saab õigete näitajate analüüsimine ja oskus näha, mis on nende numbrite taga.
  • Oluline on mõista, et numbrid iseenesest ei anna mingisugust eelist, määravaks saab õigete näitajate analüüsimine ja oskus näha, mis on nende numbrite taga. Foto: pixabay.com
Personalitarkvarast saab juhtimistarkvara
Personalitarkvara hetkeseis ja trendid
Väga paljud personalijuhtimise funktsioonid liiguvad üha enam ja enam infotehnoloogilisse keskkonda – kas siis pilve või desktopi tarkvarasse. Nii on asunud värbamine, inimeste hindamine aga ka töösuhted üldisemalt (eelkõige andmed ja dokumendid), digitaalsesse vormi. Ja see on paratamatu, sest globaliseerumise ja traditsioonilise töödisaini muutumisega kasvab ka vajadus operatiivsuse ja paindlikkuse järele personalijuhtimises.
Tänane tarkvaraturg on paljuski veel keskendunud administreerivatele ja andmete arhiveerimise lahendustele. Andmete halduse vajadus on loomulik, sest on tööandja üks kohustusi ja seda tuleb täita. Kuid see ei ole inimressursi juhtimise kõige olulisem osa, pigem n-ö hügieenifaktor või vundament, mis peaks olema tagatud.
Personali valdkonna administreerimise tarkvaralahendused on üldjuhul suunatud personalitöötajatele. See tähendab, et tarkvara kasutajaks on personalitöötaja(d) või -osakond. Harvemal juhul on ligipääs ka juhil või osal juhtidest, ilma muutmisõiguseta, n-ö vaatlejana. Nimetagem selliseid lahendusi kui personalitarkvara.
Personalitarkvara funktsioonideks on:
andmete haldus (töösuhete dokumendid, andmed töötajate kohta);struktuur, ametikohad;tööaja planeerimine;palgaarvestus;tööaja raporteerimine;koolituste register ja statistika;puhkuste planeerimine, administreerimine.
Personalijuhtimise teenused töötajale kättesaadavamaks
Ka personalijuhtimisel on võimalik liikuda tarkvaralahenduste kaudu töötajatele oma teenuste osutamisega oluliselt lähemale, kujundades neid operatiivseteks ja ajasäästlikeks. Heaks näiteks on siinkohal self-service lahendus, kus töötajad ja juhid saavad teha erinevaid toiminguid ning kus administratiivsed protsessid, mis ei vaja vahetut kontakti personalitöötajaga, on viidud paberkandjalt infotehnoloogilisse keskkonda (puhkuseavaldused, isikuandmete muudatused, heakskiidud ja kinnitused, tööaja raporteerimine, töötasu info jms).
Juhid lähemale töötajatele
Infotehnoloogiliste lahenduste kaudu on juhtidel võimalik oma töötajatele veelgi lähemale astuda. Seda eelkõige sisuliselt poolelt. Erinevad digitehnoloogilised lahendused aitavad muuta juhi tegevusi inimeste juhtimisel operatiivsemaks ja käepärasemaks, vähendades oluliselt administratiivset koormust. See omakorda annab juhile rohkem aega sisuliseks tööks inimestega ja töötajatele võimaluse juhiga vahetumalt olulist infot vahetada. Kõik ikka selleks, et tõsta veelgi töötaja edukogemust ettevõttes.
Kuid kasu on võimalik saada ka töötajal endal. Infotehnoloogilised lahendused võimaldavad mõne hetkega teadmistele ligi pääseda, omandada uusi oskusi väga lühikese aja jooksul ning toetada juhtide ja töötajate igapäevast arendustegevust nii, nagu seda pole kunagi varem tehtud.
Lahendused, mis aitavad kiiresti omandada uusi kompetentse ning tõsta töötaja edukogemust ettevõttes, on just need, mida tänases ärikeskkonnas juhtidel eriti vaja läheb.
Tulemuste juhtimine
Tulemuste juhtimise tarkvaralahendused on ettevõttele niisama vajalikud kui töötajate andmete haldamine või töötasu arvutamine. Kui tavapärase personalitarkvara põhikasutajaks on personalitöötaja, siis tulemusjuhtimise tarkvara on mõeldud eelkõige juhile. Ideaalis on sisendi andjateks nii juhid kui töötajad. Tulemusjuhtimise tarkvaralahendused hõlmavad funktsionaalsusi nagu:
eesmärkide seadmine ja mõõdikud;tulemuste hindamine ja analüüs;tagasiside andmise võimalus;tegevuskavade ja tööplaanide koostamine;projektijuhtimine;tulemuspõhine tasustamine;scorecard’ide loomine;KPI dashboard.
Tulemuste juhtimine inimeste kaudu on töö, mida juhid päevast päeva teevad ja selleks on olulised nii tulemusjuhtimise põhimõtted, protsessid kui ka juhtimisvõimekus.
Inimeste arendamise lahendused
Väga populaarseks on saanud „talendijuhtimise tarkvara” mõiste, mida kasutatakse üsna tihti ja teinekord ka eksitavalt. Talendijuhtimine ettevõttes on kompleksne tegevus ega seisne ainult arenguvestluste pidamises või koolitusinfo haldamises. Seepärast tasub hoolikalt uurida talendijuhtimise tarkvarade tegelikku sisu ja funktsionaalsusi. Talendijuhtimise tarkvara kasutajateks on tavaliselt kolm osalist: personalitöötajad kui protsessi administraatorid ja tugi, juhid ja töötajad kui sisendi andjad ning juhid ja personalijuhid kui statistika ja analüüsi kasutajad.
Talendijuhtimise tarkvara ja selle funktsionaalsuste alla kuuluvad:?
talentide kaardistamine;kompetentside juhtimine;töötajate arendamine ja arendustegevuste toetamine;oskuste ja käitumise hindamine;e-õpe;karjäärijuhtimine;järelkasvuga seotud tegevuste toetamine;töö eesmärkidega eri tasanditel;soorituse juhtimine;erinevate talendijuhtimise protsesside monitoorimine;talendijuhtimise tulemuslikkuse näitajad ja analüütika jms.
Märksõnadeks on operatiivsus, paindlikkus, areng ja tulemused.
Andmed ja analüütika
Aasta-aastalt on juhtidele üha olulisemaks muutumas andmete analüüs (data analytics). Trend on kiires tõusus ja andmeanalüüsi järele õhkavad kõik edumeelsemad juhid. Siiski on oluline mõista, et numbrid iseenesest ei anna meile mitte mingisugust eelist, määravaks saab õigete näitajate analüüsimine ja oskus mõista, mis on nende numbrite taga. Kuid jah, üha olulisemaks saab andmete töötlemine, vajalike näitajate väljanoppimine, et teha õigeaegseid otsuseid, olla valmis muutusteks enne, kui need aset leiavad. Kas tegemist on ennustamise või tõenäosusega, seda näitab praktika.
Statistika ja oskuslik sisuline analüüs aitab juhil vaadata ettepoole, toetudes senisele kogemusele, kuigi ka senine kogemus muutub päev-päevalt aina vähem tähtsaks, sest uus reaalsus on osutunud hoopis teistsuguseks kui see, mida oleme siiani kogenud.
Mida ettevõtetel vaja on?
Ettevõtete ja organisatsioonide kõige suurem vajadus inimeste juhtimise tarkvara osas on kiirendada neile olulisi protsesse nagu:
eesmärgistamine ja tulemuste juhtimine, analüütika;töötajate leidmisel lihtsustada ja kiirendada värbamistegevusi, samuti kiire sisseelamine;tõsta oluliselt kompetentside arendamise paindlikkust ja operatiivsust online-koolituslahenduste ja teadmise/kogemuse jagamise kaudu;mugav personali ja juhtimise valdkonna teenuste kättesaadavus töötajale ehk nn self-service, mis aitab vabaneda paberimajandusest ning säästab nii töötajate kui juhtide aega. Samal ajal on oluline, et tagatud on ka elementaarne andmehaldus, mis on seotud töötajate ja töösuhtega.
Tänapäevase personalitarkvara kriitline vajadus nii suurtele kui väiksematele ettevõtetele on kõik kolm – personalihalduse, talendijuhtimise ja juhtimise analüütika – valdkonda omavahel kokku siduda. On väga häid personalihalduse lahendusi, samuti on väga häid lahendusi talendijuhtimise vallas ning ka analüütika kohta võib leida palju suurepäraseid pakkumisi, kuid peamine probleem aja jooksul on vajadus kõik need valdkonnad ja tarkvarad omavahel ühildada – ainult siis saame tõepoolest arendada inimesi ja ettevõtteid laiapinnaliselt ja paindlikult.
Kui olete sobiva tarkvara otsingul, otsige just sellist lahendust, mis võimaldab teil kõik valdkonnad omavahel  ühildada . Jah, te ei otsi enam personalitarkvara ega ka talendijuhtimise tarkvara. Te otsite juhtimistarkvara.
Sobivad hoiakud
Üks olulisemaid väärtusi, mida HR saab personali valdkonna digiteerimisel ära teha, on aidata inimestel kujundada digiteadlikku mõtlemist ja suhtumist oma aja-, eesmärkide, protsesside ja tulemuste juhtimisse. Loetleme siinkohal üles olulisemad hoiakud:
ressursside kokkuhoid;administratiivne operatiivsus;iseseisvus;paindlikkus ja avatus muutustele;individuaalse soorituse ja tulemuse juhtimine;pidev õppimine ja enesetäiendamine.
Kokkuvõtteks
Personalitarkvara, mille peamine eesmärk on andmeid hallata ja arhiveerida, ei loo tänapäeval ettevõtetele enam olulist lisandväärtust. Tarkvara, mis ettevõtteid edasi viib ja vajalikes tegevustes toetab, on seotud inimeste juhtimise, arendamise ja analüütikaga. Hea, kui kõiki neid funktsioone saab kasutada samas süsteemis ja mitte eri tarkvaralahendustes või äppides.
Seega ülim väljakutse on valmistada tehnoloogiliste abivahendite toel oma inimressurssi – nii juhte kui ka töötajaid – ette eriti murrangulisteks muutusteks, arenguteks ja paindlikkuseks, sest just seda ennustab muutuv majandus ja keskkond meie ümber. Kriitiliseks saavad digitaalne võimekus, tulemuste juhtimise töövahendid ja vajalike kompetentside kiire arengu toetamine.
Allikas: MVR arendusgrupp
Autor: Maarit Vabrit-Raadla, MVR arendusgrupi juhtiv partner ja konsultant

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 13:49
Mikrokraadiprogramm, täiendusõpe, avatud õpe – mis need on?
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele