30. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

„Aitäh ägeda kogemuse eest!” vs. „Vabandage, aga mina küll sellist asja ei tee.”

Jätkame videovärbamist puudutavate artiklite sarja, millega Videolind ja Talentor Estonia juunis algust tegid. Oma kogemustest räägivad Telia Eesti, SEB, LHV, CircleK, Tagurpidi Maja ja veel paljud teised, kes värbamisel videolahendusi kasutavad. Eelmises artiklis „Võitsime 33 tundi!” rääkisime videovärbamise kogemusest tööandjate pilgu läbi. Seekord võtame luubi alla teise poole – kandidaadid, kes jagavad oma videoküsitluse muljeid.

Loe ka Personaliuudistes ilmunud avaartiklit „Võitsime 33 tundi!”!

CircleK personalidirektor Maarika Lember kasutas Videolinnu keskkonda koolitusspetsialisti otsingut tehes. Silmast silma intervjuul käinud kandidaadid rääkisid, et videointervjuu oli nende jaoks huvitav kogemus. Vastamine pani pead murdma, kuna küsimused olid sisukad ja üsna keerulised. Maarika Lember sõnab, et nende eesmärk oligi panna kandidaadid reaalsete situatsioonide üle mõtlema ja oma ettepanekuid tegema. Näiteks üks küsimus oli selline: kuidas te lühendaksite sisseelamisprogrammi kestust? „Kandidaadi vastuse põhjal saame hinnata tema mõtlemise ulatust,” räägib Lember. Samuti oli kandidaatide hinnangul päris keeruline ajaraamides püsida, kuid samas sundis piirang oma vastust hoolikalt läbi mõtlema ja keskenduma vaid kõige olulisemale. CircleK andis iga kolme küsimuse jaoks erineva ajapiiri vahemikus 30 sekundit kuni 2 minutit. Maarika Lember arvab, et videointervjuu põhjal eelvalikut tehes ongi oluline näha, kuidas inimesed mõtlevad ja millele oma vastuseid andes keskenduvad. Tervikuna oli kandidaatide suhtumine ja hinnang heakskiitev.

Liina Jutt Teliast räägib, et kandidaatide tagasiside on reeglina positiivne. Eredaimad kandidaatidelt kõlanud kommentaarid: „Issand, aitäh ägeda kogemuse eest!”, „See tegi kohe kandideerimise huvitavaks”,  „Minu jaoks täiesti uus olukord” jne. Sellised kommentaarid annavad kindlust, et suuremale osale inimestest pigem meeldib, kui nad saavad midagi teistmoodi teha ja neil on võimalus oma loovus tööle panna. „Aga mulle on ka niimoodi vastatud: „Vabandage, mina küll sellist asja tegema ei hakka”,” tõdeb Liina Jutt.  Ka sellised vastused on täiesti aktsepteeritavad, kuid suure tõenäosusega need inimesed Teliasse ei sobi. „Meie valdkond on väga tehniline ning siin töötavad inimesed peavad olema avatud ja valmis oma mugavustsoonist väljuma,” kommenteerib Jutt.  

Leila Haas LHV pangast on Videolinnu keskkonda kasutanud näiteks praktikantide ning klienditeenindajate ja -haldurite värbamisel. „Meie praktikakonkursile kandideeris 360 tudengit, kellest 130 kutsusime videointervjuule, vastas 73 %,” teeb Leila Haas kokkuvõtte.

Kandidaatide tagasiside on olnud väga positiivne ning sageli tuuakse välja meetodi innovaatilisust ja paindlikkust. Kindlasti on neid, kellele selline lähenemine ei sobi, kas siis huvi või tehniliste võimaluste tõttu. Viimast on ette tulnud harva, aga kui kandidaat ei ole saanud tehnilistel põhjustel videot teha, oleme teda siiski konkursile kaasanud ja intervjuule kutsunud. Kuna LHV on innovaatiline ja uuendusmeelne, ootame ka oma ettevõttesse sellise mõttelaadiga inimesi. Seetõttu on videointervjuu hea võimalus selleks, et näha, kuidas kandidaadid uudsete lähenemistega kaasa tulevad.

Ettevõtja Kuldar Leis kasutas videoküsimusi Tagurpidi Maja juhataja ja administraatorite otsingut tehes. Videolahendus oli igati praktiline, sest otsustajad asusid neljas eri linnas.

Tagurpidi Maja juhatajaks valitud Triin Lõhmus räägib oma kogemusest. „See oli mul täiesti esimene kord üldse, ma ei olnud enne ka Skype'is videokoosolekut ega intervjuud teinud. Tehniliselt toimis kõik hästi, kuigi oleks tahtnud, et saaks vastata ka mobiilis. Kuid emotsionaalselt oli see päris hirmus,” tõdeb Triin. „Alguses mõtlesin, et mis see siis ära ei ole, aga tegelikult oli päris tugev stressimoment ja harjumatu oli „kuvariga rääkida”. Õnneks sai osale küsimustest vastata mitu korda, aga venekeelsele küsimusele oli antud ainult üks katse, pidin kohe reageerima ja rääkima vene keeles, kuidas ma teen kliendile selgeks, miks kõrgete kontsadega Tagurpidi Majja tulla ei tohi.” Triin Lõhmus kommenteerib veel, et ta tegelikult mõistab valiku tegijate tagamaid ja et kandidaatide hulgast oligi vaja leida üles see õige inimene, kes tuleb toime ootamatustega ja suudab ruttu reageerida. „Hiljem olin ma ise ka otsustajate ringis ja tõeliselt mugav oli valikut teha. Mina kasutaksin värbamisel edaspidigi sama lahendust, sest see hoiab meeletult aega kokku ja esmase valiku tegemiseks annavad videod hoopis parema ülevaate kui CV-d.” Kandidaatidele, kellel edaspidi palutakse videoküsimustele vastata, soovitab Triin teha enne kas või sõbraga kõne Skype'is nii, et teine pool videot sisse ei lülita. „See annab hea arusaama, kuidas Videolinnu küsimustele vastamine käib – salvestamise ajal sa näed ju vaid iseennast.”

Personalikonsultant Merle Raamat SEB-st kasutas eelsalvestatud videoküsimusi tootejuhi konkursil. Kandideerijad olid vanuses 30+ ja ka keskealised ning mitte ükski ei loobunud videoküsimustele vastamisest. Siiski püüdis osa kandidaate leida vabandusi video tegemisest kõrvale hiilida ja pääseda kohe kontorisse intervjuule. „Tervikuna oli vastukaja positiivne, nauditi uut kogemust. Lõppkandidaat tunnistas, et olukord oli veidi ka harjumatu,” teeb Merle kokkuvõtte.

Video tegi kohe kandideerimise huvitavaks.

Kogemus oli väga kaasahaarav.

Natuke kummaline oli rääkida arvuti kuvariga.

Hoiab väga palju aega kokku. Ole kus maailma otsas, vastus on ainult sekundi kaugusel.

See oli minu jaoks huvitav kogemus ning nõudis ka aega ja keskendumist.

Sain vastata küsimustele endale sobival ajal ja kohas.

Videolind on äärmiselt lihtne keskkond ning emotsioon videoküsimustele vastamisel oli pigem positiivne ja rahulolev.

Kui ma peaksin oma emotsiooni kirjeldama videoküsimustele vastamisel, siis oli see pigem põnevus.

Talentor Estonia kasutas Videolinnu lahendust personaliotsingu- ja bürooassistendi valikul. Intervjuu küsimused saadeti 35 kandidaadile ja neist vastas tähtajaks 17. Kandidaatide tagasiside oli äärmiselt positiivne ja eredaimad emotsioonid on välja toodud juuresolevas infokastis.

Videolind viis juunikuus kandidaatide hulgas läbi rahuloluküsitluse saamaks tagasisidet oma keskkonna kasutajasõbralikkuse kohta. Küsitlus saadeti 380-le kasutajale, kellest vastas 106. Vastukaja oli suures plaanis positiivne. Paljudele on kogemus uus ja võõras aga üldiselt hinnati süsteem kasutajasõbralikuks - 8 palli 10st.

94% arvates on videoküsitluse juhendid selged ja arusaadavad.

“Videolind tarkvara arendus toimub alati meie kasutajatest lähtuvalt. Fakt, et üle saja kandidaadi hinnang süsteemile oli positiivne annab meile motivatsiooni ja jõudu adresseerida funktsionaalsust, mis vastajate arvates jäi vajaka või oli puudu.” räägib Videolind kaasasutaja ja süsteemi arendaja Karl Sutt.

Vanuseklasside järgi jagunesid vastajad:

18-24 – 28%

25-34 – 34%35-50 – 30%50+ ja vastamata – 9% 

Haara kinni uuest võimalusest!

Küsi juurde, kui midagi jääb arusaamatuks.

Ettevõtted ootavad paindlikke ja ootamatustega toimetulevaid töötajaid.

Video kaudu saad end uutmoodi väljendada.

Ole loomulik ja jää iseendaks!

Filmi end ise, et saada kogemus juba enne, kui keegi seda sul teha palub.

Näita, et oled valmis oma mugavustsoonist väljuma.

Säti end ekraanile nii, et ümberringi liiga palju tühja ruumi ei jääks.

Vasta võõrkeelsele küsimusele samas keeles.

Suuna valgus enda poole eest, mitte tagantpoolt.

Likvideeri müra enda ümber.

Loe enne video tegemist juhiseid ja soovitusi.

Kandidaadid sooviksid, et:

oleks rohkem aega küsimustele vastata (aja vastamiseks määrab küsitluse koostaja);küsimustel oleks mitu katset (katsete arvu määrab küsitluse koostaja);kasutajakogemus oleks veelgi lihtsam;videoküsitlust saaks teha ka mobiilis;videoküsitlusele saaks registreerida läbi sotsiaalmeedia (Facebook ja Linkedin).

Veel toodi välja, et oli iseendaga rääkida on pisut harjumatu.

Rahuloluküsitluse tulemustest lähtudes, soovitab Videolinnu meeskond personalitöötajatel videoküsitluse koostamisel olla aja suhtes paindlikud ja anda küsimuste vastamiseks piisavalt aega, et kandidaadid ei peaks rutakalt vastuseid salvestama. Kogemus on paljudele kandidaatidele uus ja videoküsitluse koostaja võiks igale küsimusele jätta vähemalt kaks katset, et kandidaat saaks süsteemiga harjuda ja tagada omalt poolt parima lõpptulemuse.

Kandidaatide tagasiside videovärbamisele on pigem positiivne ja loobujaid on vaid käputäis. Kindlasti on see kasvav trend ja mõne aasta pärast ei kujutata värbamist ilma videolahendusteta enam ettegi!

Autor: Marit Antik, Talentor Estonia

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456