• 30.12.19, 07:36
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mida ja kuidas mõõta personalijuhtimises?

Ettevõtte kõige kallim vara on inimesed, eriti talendid – tugeva töösoorituse ning arengupotentsiaaliga töötajad. Personalivaldkonna professionaalide ülesanne on talente leida, ligi meelitada ja hoida.
Ingliskeelne allikas on leitav siit: https://www.analyticsinhr.com/blog/14-hr-metrics-examples/.
  • Ingliskeelne allikas on leitav siit: https://www.analyticsinhr.com/blog/14-hr-metrics-examples/.
Paljudes artiklites ja raamatutes kirjeldatakse suurt hulka mõõdikuid, mis oleksid personalitöös justkui kohustuslikud, sest on nii kaua kasutusel olnud ning ära proovitud. Tõde on paraku see, et universaalseid mõõdikuid ei ole olemas. Igal ettevõttel ja tööstusharul on oma eripära. Mis töötab ühes ettevõttes, ei pruugi olla tulemuslik teises.
Iga ettevõte peab leidma just neile sobivad mõõdikud, mis toetavad personalistrateegia elluviimist. Need on kõige tähendusrikkamad indikaatorid. Igal personaliosakonnal on erinevad eesmärgid ja prioriteedid. Näiteks võib ühes organisatsioonis olla fookuses tööjõu suure voolavuse peatamine. Teises ettevõttes toimub automatiseerimisest tulenevate muutustega toimetulek. Kolmas ettevõte aga vajab tööandja brändile näo andmist. Neil kõigil on vaja erinevaid mõõdikuid, millega hinnata oma tegevuse edukust.

Võtmevaldkonnad, milles mõõdikuid kasutada

Esimene ülesanne on saada paika või kokku leppida eesmärgid, mitte alustada mõõdikute otsimisest. Loomulikult on teil küsimusi, millele kohe vastuseid ei ole, aga üheskoos saategi sõnastada, mis küsimustele tuleb vastused leida. Siit kooruvad välja ka mõõdikud, mille rakendamisel saate teada, kui tulemuslik on üks või teine tegevus eesmärkide täitmise valguses. Mõõdame tulemust, olles eelnevalt kokku leppinud, milline peaks olema ideaalilähedane tulemus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

• Kui õnnelikud ja rahulolevad on meie töötajad?
• Kui pühendunud ja seotud on nad oma töö ja ettevõttega?
• Kui suur on tööjõu voolavus ettevõttes?
• Milline on puudumiste määr?
• Milline on koolituste ja treeningute mõju?
Tavapärased tulemuste hindamise mõõdikud on järgmised:
• töötajate soovitamise indeks (ingl Net Promoter Score – eNPS)
• rahuloluindeks

Artikkel jätkub pärast reklaami

• puudumiste arv
• töö tootlikkus
• keskmine ametis oldud / ettevõttes töötatud aeg
• voolavuse määr
Tule kuulama Ilona Loti veebiseminari 22. aprillil.
Personalitöö mõõdikutest – mida, kuidas ja miks mõõta?
Rohkem infot saad SIIT.
Kindlasti tuleb hinnata seda, kas personalijuhtimise teenust osutatakse vastavalt äristrateegiale, väärtustele ja käitumuslikele kirjeldustele. Vastused tuleb leida järgmistele küsimustele.
• Kas personaliosakond ise pakub heal tasemel teenust?
• Kui tulemuslik on sisseelamisprogramm?
• Kas töötajate arendamine on piisav?

Artikkel jätkub pärast reklaami

• Kui suure tõenäosusega töötajad soovitavad teie ettevõtet kui head tööandjat oma sõpradele ja tuttavatele?
• Kuidas hindavad töötajad tulemuste saavutamise süsteemi?
Personaliosakonna teenuse hindamise tavapärased indikaatorid on järgmised:
• investeeringu tasuvus
• hüvedega rahulolu
• uute töötajate püsimine ettevõttes teatud aja jooksul
• koolituse/treeningu edukus
• uute töötajate töösoorituse tase

Artikkel jätkub pärast reklaami

• eNPS
Lisaks tasub hinnata, kas personalifunktsioon ise töötab efektiivselt. Selleks tuleks küsida järgmisi küsimusi.
• Kas meie värbamiskanalid on efektiivsed?
• Kui head me oleme äritegevuse jaoks vajalikke kompetentside leidmisel?
• Kui suured on kulud ühe värbamise kohta?
• Millised on koolituskulud?
• Kui tulemuslikud on erinevad koolituste liigid?
Personaliosakonna sisemist tulemuslikkust mõõdetakse tihti järgmistel alustel:

Artikkel jätkub pärast reklaami

• investeeringu tasuvus
• ühe värbamise kulu
• keskmine aeg (päevades), mis kulub ametikoha täitmiseks
• eNPS
• värbamiskanali analüüs
Kindlasti tuleb mõõta ka seadustega kooskõlas olemist, kuid seda aspekti see artikkel ei käsitle, sest see on väga selgelt piiritletav – vastab või ei vasta nõuetele.

Kastist välja mõtlemine

Tehnoloogia rakendamine suurte andmemahtude töötlemisel on kaasa toonud uusi ja põnevaid viise personalitöö tulemuslikkuse mõõtmiseks. Näiteks „pulsi” mõõtmise uuringud, kus töötajatelt küsitakse regulaarselt sama küsimust. See annab võimaluse saada kiiresti tagasisidet meeleolust, seisundist jms ning vastavalt tegutseda.
Näoilmetega tagasisidemasinaid kasutatakse kontorite kohvinurkades, nõupidamisruumide lähedal, et inimesed saaksid anda märku oma tujust, valides ühe neljast variandist, kus üks on aval naeratus, mille vastand on võrdlemisi kuri näoilme.
Selliste indikaatorite kasutamise positiivne külg on kiire tagasiside ja võimalus tegutseda nimetatud info põhjal ning hinnata, kui tulemuslikud on muudatused, mis on ellu kutsutud.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Personaliuudised esilehele