12. märts 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas viia läbi lahkumisvestlust?

PersonaliDisaini konsultant Marili Lenk
Enamasti jäävad lahkumisvestlused pidamata ebamugavuse, ajapuuduse ja eelkõige oskamatuse tõttu, takistusteks on tihti ka emotsioonid ja hirm kriitika ja negatiivse tagasiside ees. Kui aga vajadus ja tahe on olemas, siis pole muud kui asi enda jaoks läbi mõelda ja algust teha. Kuna lahkumisvestlus on kena viis inimene oma ettevõttest välja juhatada ja see on justkui üks ettevõtte visiitkaartidest, siis vaatame põgusalt, kuidas vestlust läbi viia ja mida lahkuvalt töötajalt küsida.

Ettevalmistus on pool võitu

Äärmiselt oluline on eelhäälestus ja ettevalmistus. Kindlasti lepi lahkuva töötajaga varakult vestluse aeg kokku. Kui töötaja lahkub omal soovil ja tuleb juba, avaldus näpus, siis ei ole kindlasti mõistlik seda vestlust kohe pidada. Tihti on sinna segatud emotsioonid ja asi on liialt värske. Uurida võib lahkumise tagamaid, aga siiski on viisakas öelda, et lepime aja kokku ja vestleme hiljem. Põhjenda, miks selline vestlus oluline on ja mis kasu mõlemad osalised sellest saavad. Kui võimalik, võiks vestlus olla rääkimise hetkest vähemalt nädala pärast, siis jõuab end häälestada ja mõelda läbi kogu vestluse protsess.

Ettevalmistuse juures on üheks soovituseks ka teha omapoolne kokkuvõte lahkuva töötaja kohta. Otsi üles tema andmed selle kohta, kui kaua ta ettevõttes töötanud on, millistel ametipositsioonidel, mis on olnud tema saavutused ja suurimad arengukohad. Sellega on sul võimalus anda talle tagasisidet ja väljendada tänu tema panuse eest. See kõik on osa ka ettevõtte mainekujundusest.

Kui aga töötaja lahkumine on ettevõtte poolne soov või vajadus, olgu selleks koondamine või töötaja mingit sorti sobimatu tegutsemine, siis on asjalood teised. Seekord sellele pikalt ei keskendu, kuid siis tuleb kogu teavitamise ja vestluse käik läbi mõelda teistmoodi. Oluline on valida teavitamiseks õige moment, anda esmane selgitus ja leppida seejärel kokku aeg, et asjadest juba täpsemalt rääkida.

Lahkumisvestlus ukse ees – kuidas edasi?

Põhjaliku ettevalmistuse korral väheneb ebamugavustunne ja lahtuvad ka emotsioonid. Vestlust läbi viies pea meeles, et see on võimalus saada väärtuslikku infot ja tagasisidet, mida sa ilmselt mujalt ei pruugi saada. Oluline on avatud olek ja julgus võtta vastu tagasisidet, mis ei pruugi olla alati positiivne. Mida parema pinnase oled varem loonud, seda viljakam tuleb ka vestlus. Seetõttu on tihti oluline läbi mõelda, kes ettevõttes vestlust läbi viib. Enamasti võiks see olla personalijuht või -spetsialist, kellel on avatumad suhted töötajatega ja piisavalt oskusi küsida just neid „õigeid” küsimusi.

Mõni näide, mida lahkumisvestlustel küsida

Mis on see põhjus, miks sa otsustasid lahkuda?Mis on see põhjus, miks sa otsustasid üldse uut tööd otsima/vaatama hakata?Mis on need asjad sinu uue töökoha juures, mis panid sind selle kasuks otsustama?Kuidas vaatad täna tagasi sellele ajale, mil sa siin töötasid? Mille üle oled uhke?Mis sulle oma töö juures meeldis?Mis oleks võinud sinu töö juures teisiti olla? (nt töökorraldus, ülesannete selgus, koostöö, töövahendid jne)Mida väärtustad meie ettevõttes?Mida ettevõte oleks võinud teha teisti, et sinu lahkumist ennetada?Mis on need kolm asja, mida ettevõte täna võiks muuta, et olla edaspidi parem?Milline muutus või pakkumine võiks sind täna ümber mõtlema panna?Kas soovitaksid sõbral/tuttaval meie ettevõttesse tööle tulla? Miks jah? Miks mitte?Mida sooviksid veel kommenteerida või välja tuua, millest me pole rääkinud?Kas mõne aja pärast võime sinuga uuesti ühendust võtta ja ehk uutest väljakutsest rääkida?

Need on vaid üksikud näited, mis võivad olla abiks oma vestluste ülesehitamisel. Oluline on eelkõige lähtuda oma ettevõttest ja lahkuva inimese ametipositsioonist ning tema eripäradest. Vestlust läbi viies pea meeles ka seda, et tagasiside on väärtuslik, seda tuleb osata vastu võtta ja mitte laskuda õigustamisse või selgitamisse. See ei ole see koht. Täna töötajat ja tee tema lahkumine võimalikult väärikaks. Kunagi ei tea, millal näiteks hea võtmetöötaja võib leida tee sinu ettevõttesse tagasi.

Edukaid vestlusi!

Allikas: PersonaliDisaini blogi

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456