20. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas kootsingu abil käivitada Y- ja Z-generatsiooni?

Foto: Scanpix/Panthermedia
5+5 nippi, kuidas kootsingut eri põlvkondade aktiveerimisel kasutada!

Coaching ehk kootsing kui meetod on viimastel aastatel Eestis aina populaarsemaks muutunud. Juurde on tekkinud hulk rahvusvaheliselt sertifitseeritud coach’e, coach’ivat juhtimisstiili kasutavaid juhte ja noori, kes coaching’u teenust aktiivselt kasutavad. Aga mis asi see coaching õieti on ning kuidas on võimalik coaching’u abil panna tegutsema Y- ja Z-põlvkonna noori?

Coaching on professionaalne ja loov suhe kliendiga, mille käigus keskendutakse kliendi jaoks olulistele küsimustele, genereeritakse erinevaid lahendusi ja sõnastatakse elluviimise teekond, mis loob kliendi isiklikku ja/või tööalasesse ellu uut väärtust ja rahulolu. Selleks, et mõista, kuidas on võimalik coaching’u abil panna tegutsema Y- ja Z-põlvkonna noori, peaksime esmalt vaatama, kes on nende põlvkondade esindajad.

Y-generatsioon otsib missiooni

Y-põlvkonna noorteks ehk millenniumi lasteks nimetatakse noori, kes on sündinud pärast 1982. aastat (1982–1994). Nad on noored, kes on kasvanud 90ndatel, mil maailmas toimus palju geopoliitilisi ja majanduslikke muutusi. Sel perioodil muutus populaarseks internet ja loodi Google. Eesti kontekstist vaadatuna oli see aeg, mil Eesti taasiseseisvus, tekkis palju uusi võimalusi ettevõtlusega tegeleda ja valitses n-ö ülestöötamise meeleolu. 

Varem sündinud Y-põlvkonna seas on noori, kes on osalenud näiteks Balti ketis või öölaulupidudel. Nad mäletavad aega, kus internetti ei olnud ja välisriiki sõitmine oli privileeg. 

Üks peamisi jooni Y-põlvkonna juures on see, et nad otsivad igas oma tegevuses missiooni ja laiemat, väärtuspõhist tähendust. Nad on enesekindlad, optimistlikud, kõrge sotsiaalse vastutusega, ettevõtlikud, mitmekesised ja sallivad. Eelnevate põlvkondadega võrreldes on millenniumi lapsed protestialtimad ja arvatakse, et ka kõige rohkem organisatsiooni struktuuris muutusi kaasa toov põlvkond.

On oluline märkida, et missioonitundega töötades on Y-põlvkond valmis väga palju panustama, töötades kirglikult pikki tunde. Tööd Y-põlvkond ei karda, kuid tööd, mis nende väärtusmaailmaga ei ühti, nad väldivad.

Töö on nende jaoks missioon ja lausega „Sa pead nii tegema, sest boss ütles nii” ei jõua nende maailmas kuigi kaugele. Vastuseks sellele on tihti protesti täis noor, kes kas lahkub ettevõttest või kaotab oma isu töösse panustada. Just väärtuskonfliktid on peamine põhjus, miks Y-põlvkond nii tihti töökohti vahetab. Arvatakse, et aastaks 2025 moodustavad Y-põlvkonna esindajad koguni 75% maailma tööjõust. Z-generatsioon otsib õnnelikku elu

Z-põlvkonnaks ehk iGeneratsiooni esindajateks nimetatakse neid noori, kes on sündinud pärast 1995. aastat. Sarnaselt Y-põlvkonnaga on ka neile missioon ja väärtuspõhine lähenemine tähtis, kuid sellest enam otsivad nad rahuldust pakkuvat, tasakaalukat ja õnnelikku elu. Z-põlvkonna noored on esimene generatsioon noori, kes on (alates sünnist) kasvanud interneti ja sotsiaalmeediaga. Te võite vaid ette kujutada, kui segadust tekitav on neile arusaam, et Google’it või Instagrami polnud olemas ja oli aeg, mil tuli minna raamatukokku referaati tegema. 

Oma olemuselt on nad eneseteadlikud, julged, uuendusmeelsed, majanduslikult iseseisvad, praktilised ja sarnaselt millenniumi lastega ka kõrge sotsiaalse vastutuse tundega. Nad soovivad muuta oma hobid elukutseks ja sissetulekuallikaks ning vajavad töötamiseks rahulikku ja sõbralikku keskkonda.

Z-põlvkonda on kõige enam mõjutanud 2000ndad aastad, mil toimus 9/11 terrorirünnak, ülemaailmne majanduskriis, hoogustusid koolitulistamised, algas Afganistani sõda, presidentiks valiti Barack Obama, müügile jõudis esimene iPhone ja noori vallutas Harry Potteri maania. Kõik need sündmused on kujundanud Z-põlvkonna väärtusmaailma sellest, mis on neile elus tähtis. 

Viimaste uuringute alusel arvatakse, et käesoleval hetkel on 25% maailma populatsioonist Z-põlvkonna esindajad ja aastaks 2022 jõuab suur osa neist ka tööjõuturule. 

Mida teha Y- ja Z-põlvkonna noortega?

Y- ja Z-põlvkonna noored on oma olemuselt väga sarnased. Nad mõlemad soovivad teha tööd, millega nad tunnevad väärtuspõhist sidet ja millel on kasu maailmale laiemalt. Samas on siiski mõningaid erisusi, millele tasuks tähelepanu pöörata, kui sa soovid, et noored sinu töökohal oleks motiveeritud ja tunneksid sisemist rahulolu tehtud tööst. 

Millenniumi põlvkonna uuringutest selgub, et eelnevate põlvkondadega võrreldes vajavad nad senisest enam tagasisidet ja tunnustust tehtud tööle. Nad soovivad töötada ülemusega partnerlussuhte põhimõttel ja teha tööd, mis aitab inimesi ja maailma tervikuna. Töötada vaid osakonna või organisatsiooni eesmärkide nimel ei rahulda neid, neil on vaja laiemat missiooni ja kõiki kaasavat edutunnet. 

Y-põlvkond hindab oma tööd eneseteostuse kaudu ja vajab selleks enda kõrvale inimest/ülemust, kes suudab teda mõista ja coach’ivate küsimustega käivitada.

Viimaste uuringute kohaselt väärtustavad Z-põlvkonna esindajad kõige enam oma sisemist rahulolu ja tasakaalu, häid suhteid ja võimalust luua midagi maailma hüvanguks. Nad soovivad teha väärtuspõhist tööd, mis on seotud nende hobi või huvialaga ja saada selle eest ka väärilist palka. Organisatsiooniga liitudes soovivad nad töötada ühes ettevõttes võimalikult kaua ja töökoha vahetus ei ole neile motiveeriv. Nad vajavad emotsionaalselt intelligentset ülemust, kes on neile oma käitumisega eeskujuks, ja kaasavat töökeskkonda, kus kõigil on võimalus panustada. 

Olen kindel, et kui sa oled hea kuulaja, küsid coaching’u stiilis küsimusi ning aitad noorel saavutada eneseteostust ja harmooniat elus tervikuna, siis sa näed, kuidas tema panus töökohal kasvab.

5 nippi Y-põlvkonna tegutsema panemiseks: 

1. Leia aega ja kuula, mis on sinu Y-põlvkonna töötaja tegelik kirg või missioon.’ist, kes ei anna nõu, vaid kuulab oskuslikult ja küsib tulevikku suunatud küsimusi.

2. Mõtle endast kui coach

3. Anna Y-põlvkonna esindajale tihti tagasisidet ja tunnusta teda tehtud töö eest.4. Näita Y-põlvkonnale tehtud töö tähendust laiemas kontekstis – kes kõik kasu saavad ja milliseid muutusi see maailmas endaga kaasa toob?5. Unusta üheksast viieni töötamine ja anna talle selle asemel tähtaeg.

5 nippi Z-generatsiooni tegutsema panemiseks :

1. Näita, et sa oled olemas ja hoolid – kuula ja võta aega nende jaoks.’i ja koolita neid.

2. Ole eeskujuks ja näita, mis on head tööharjumused ja efektiivne kommunikatsioon.3. Anna neile võimalus kasvada – coach

4. Anna selged juhised ja ülevaade sellest, kuidas neil on võimalik edu saavutada.5. Anna neile konstruktiivset tagasisidet ja tunnusta neid tehtud töö eest.

Allikas: Konverentsid.ee

Autor: Signe Tõnismäe, coach ja koolitaja, ICF Estonia liige

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456