13. juuni 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Enimlevinud nähtus raha raiskamisel – juhtkonna koosolek

Foto: SHRM
Ma ei ole efektiivsuse ekspert. Ma ei usu ka sellesse, et vaid juhtimise n-ö admistratiivseid tehnikaid vallates on võimalik teha tõeliselt ägedaid asju. Küll aga on aeg-ajalt valus vaadata, kuidas kaotatakse inimeste aega, raha ja närve ebaefektiivse juhtimisega. Võtame lihtsaima ja samas ühe kulukaima nähtuse – iganädalane või -kuine juhtkonna/meeskonna koosolek.

Olen ka mina lugenud tervet hulka manuaale, milline peaks hea koosolek välja nägema, ja näinud aastate jooksul üsna erineva pikkuse, sisu ja vormiga koosolekuid. Eks nad on mitmes punktis sarnased, mitmes ka erinevad. Ja küllap peaks iga meeskond ise leidma selle oma koosoleku struktuuri, mis aitab kõige paremal moel talle antud eesmärki täita. Järgnevalt panin kirja seitse küsimust, mis aitaksid ehk veidi koosolekuid paremaks (tulemuslikumaks) muuta. Ehk siis on ka inimestel enam isu seal osaleda.

1. Millega rutiinne koosolek algab?

See tundub kuidagi triviaalne teema, ent pole seda kaugeltki mitte. Psühholoogid kutsuvad seda ankurdamiseks – see, millest te koosolekut alustate, annab tooni kogu ülejäänud koosolekule. Kui alustate probleemidest ja jamadest, siis on risk, et jäätegi jamadesse, kui aga alustate igaühe headest uudistest, siis on suur tõenäosus, et inimesed on optimistlikumad ja keskenduvad pigem lahendustele.

2. Kas koosolekul on arutelu?

Infokoosolek 21. sajandil kõlab veidi nagu anakronism. Infot saab tänapäeval igatpidi liigutada, vahendeid selleks on küll ja enam. Koosoleku mõte võiks olla kasutada iga osaleja pead, mis tähendab arutelusid, vaidlusi ja diskussioone, mitte lihtsalt kuulamist, kuni iga osakonna juht oma osa maha vuristab.

3. Kas koosolekul tehakse otsuseid?

See on kindlasti üks võtmekoht. Kui inimesed tulevad kokku vaid selleks, et rääkida, ent ei otsusta midagi, siis hakkab osalemine varem või hiljem tunduma … mõttetu. „Me ainult räägime,” kirjeldas hiljuti ühe meeskonna liige koosolekuid. Eriti kui on tegemist juhtkonna koosolekuga – sõna otseses mõttes kõige kallima koosolekuga organisatsioonis –, on otsene kuritegu organisatsiooni rahakoti vastu, kui laiali minnakse jututoa tundega. Muuseas, soovitus: lõpetada iga koosolek küsimusega, kas me täna otsustasime midagi ja kui, siis mida.

4. Kas koosolekul keskendutakse tulevikule?

On jube suur kiusatus rääkida asjadest, mis juhtusid minevikus. Meil on olemas numbrid ja sündmused, me teame, mis juhtus. Ja siis on küsimus – mis sellest minevikus tuhnimisest kasu on? Või miks me seda üldse räägime? Vastus: minevikust peab rääkima vaid nii palju, kui see aitab teha otsuseid tulevikuks. Mitte rohkem. Ehk kui iganädalane koosolek on lihtsalt eelmise nädala numbrite ette laulmine, siis võib selle koosoleku otse kahjumisse kirjutada. Mida me tulevikus, järgmisel nädalal, teeme? Kuidas me tekkinud probleemi lahendame? Mida on plaanis teha selle või tolle arendusega? Kuidas need aitavad meil „suurele eesmärgile” lähemale jõuda? Need ja teised sarnased tulevikku suunatud küsimused on need, mis aitavad äri ja tulemust teha.

5. Kas koosolekul on kohal klient?

Ehk küll mitte otseselt, ent kaudselt peaks klient viibima igal koosolekul, olgu selleks siis sise- või välisklient. Sest tema on see, kelle suunas ja suhtes kogu tegevus käib. Tema on see, kes on piltlikult öeldes meeskonna tööandja, tellimuse tegija. Ning kliendi vaade, ka siis müügikontaktidest, küsitlustest või fookusgruppidest peaks olema iganädalase koosoleku kohustuslik osa.

6. Kas kõik osalevad, saavad sõna?

See küsimus puudutab otseselt meeskonna töö efektiivsust ja tulemuslikkust. Kui päriselt aetakse ühte asja, töötatakse meeskonnana, siis on sellel üks üsna lihtne, tõestatud mõõdupuu. Heade meeskondade kohta on tehtud maailmas väga palju uuringuid ja ehkki mitmes asjas on jõutud üsna erinevatele järeldustele, on kõik siiski ühes kriteeriumis üht meelt – heas ja tulemuslikus meeskonnas on kõik liikmed aktiivselt kaasatud. See tähendab koosoleku kontekstis, et kõik saavad (ja võtavad) sõna. Ning koosoleku juhi vastutus on seda jälgida.

7. Kas koosolek algab ja lõpeb lubatud ajal?

Veidi tobe ja formaalne küsimus, eksole. Koosolek algab siis, kui kõik on kohal, ja lõpeb siis, kui teemad arutatud. Prrr! Vale! Koosolek algab siis, kui on kokkulepitud, ja lõpeb siis, kui on kokkulepitud. Kui teemad jäävad õhku, siis tehakse otsus, mis neist teemadest edasi saab. Ebamäärase lõpuga koosolekud raiskavad aega ja raha (kindel lõpp motiveerib ka efektiivsem olema) ja on peale selle lihtsalt lugupidamatuse väljendus osalejate suhtes.

Toredaid koosolekuid!

Allikas: Raimo Ülavere blogi

Autor: Raimo Ülavere, coach ja koolitaja

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456