Karjäärinõustamist kasutavad inimesed viimasel ajal aina enam. Mõni aasta tagasi avas Töötukassa võimaluse karjäärinõustamiseks ka tööl käivatele inimestele.
- Holistiline karjäärinõustaja ja värbaja Natalja Tšerepanova Foto: Kersti Niglas
Kui varasemalt oli inimene õnnelik selle üle, et tal oli üldse töökoht, siis praegu on ajad drastiliselt muutunud. Ühelt poolt otsivad inimesed järjest rohkem õnnetunnet ka töö juures. Tööd ei tehta pelgalt raha pärast, vaid sisemiste motivaatorite pärast, rahulolu ja eneseteostuse pärast. Teiselt poolt teadvustatakse tööturul toimuvat – rahvastik vananeb, majandus kasvab, töökäsi on puudu ja uus põlvkond, kes tööturule siseneb, on teistsuguste ootustega, kui oleme harjunud. See annab inimestele kindlustunde, et nad võivad iga hetk minna otsima paremaid tingimusi, juhti, tööülesandeid või kas või töökaaslasi. Paljud uksed on paljude jaoks praegu avali.
Kui palju sinu ettevõttes inimesi kuulatakse?
Viimasel ajal on aina enam esile kerkinud diskussioone teemadel nagu juhtide juhtimiskompetentsuse tõstmine ja töötajate mitterahaline motiveerimine. Tore, et sellest on hakatud rääkima, kuid juhtimiskultuur üldiselt on meil alles lapsekingades. Iga töötaja on täis potentsiaali, mida saaks edukalt rakendada ettevõttes, kus ta töötab. Oleneb nüüd juhist või personalijuhist, kuidas osatakse töötaja potentsiaali kaardistada ja rakendada nii, et rahul on nii tööandja kui töötaja. See nõuab aega ja oskusi inimesega suhelda ja teda avada. Kui palju meil aga on seda aega? Mitte nii väga.
Arenguvestlused, koolitusvajadused, meeskonnaüritused – kõik see on vajalik, aga midagi on veel, mille paljud ettevõted aja- või huvipuuduse pärast kahe silma vahele jätavad. See on inimese tõeline sisemine soov ennast teostada ning kasutada iga päev oma parimaid ja tugevamaid külgi (millest ta ei pruugi isegi teadlikki olla). Kui palju on selliseid ettevõteid, kes vaatavad oma töötajaid just sellise pilguga, mitte pelgalt “mis ülesandeid võiks ta kiiresti ära teha” pilguga?
Kaardista inimese tugevus ja potentsiaal ning vii need kokku ettevõtte eesmärkidega
Tavalisel tööintervjuul eelmistele töökogemustele keskendudes ei jõua sa inimese olemusele lähedalegi. Mul on kogemus olla ka ise teisel pool lauda intervjueeritava rollis ja olen olnud imestunud, kui pinnapealseks võivad vestlused jääda. Siinkohal kiitus värbamisettevõtetele ja mõnele suurettevõttele, kes kaardistavad inimest rohkem sügavuti, nendega intervjuud on lahedamad! Mõni inimene võib olla on teinud kümme aastat tublit tööd, mida ta edasi teha ei taha. Võib olla saab ta oma tugevaid külgi rakendada veel paremini mõnes teises valdkonnas, mis paneb ta silmad palju rohkem särama. Mõnikord on kandidaat ise segaduses, mida ta edasi tahab teha, aga värbaja ei oska ega tahagi teda aidata, sest kandidaati vaadatakse pilguga “mis ülesaindeid saaks ta meil ära teha”.
Kaardistades inimese tugevused ja potentsiaali arengus, saab need kokku viia ettevõtte eesmärkidega. Kuidas seda teha? Karjäärinõustamine tuleb siin appi. Tänapäeval ei tehta karjäärinõustamist pelgalt koolilõpetajatele, et kaardistada, mida nad tahavad elus edasi teha. Paljud täiskasvanud teevad kannapöörde ja jõuavad oma tööelu jooksul kogeda võib olla 2-4 eri valdkonna karjääri. Ja see on ütlemata tore! Inimene on programmeeritud arenema ja edasi liikuma. Eri valdkonnad ja kogemused teevad inimese entusiastlikuks ja küpseks. Konks on aga selles, et töötaja tihti isegi ei tea, kust tuleb rahulolematus või mida ta peaks tegema, et tööandja temaga veel rohkem rahul oleks.
Me ei saa eeldada kõikidelt inimestelt ja töötajatelt, et nad teavad täpselt, mida ja kuidas tahavad teha. Inimesed on tihti segaduses, eriti praegusel ajastul. Vastutustundliku tööandjana tasub oma töötajaid nende vastuste leidmisel toetada. Vastutasuks saab motiveeritud ja särasilmse töötaja, kes teab täpselt, mida ja miks ta teeb, ning kui töötaja kasutab oma täit potentsiaali, siis on kõik osalised rahul!
Ettevõttesisese karjäärinõustamisega saab:
kaardistada töötaja(te) tugevad küljed, mida võib olla praegu ei kasutata;
avada töötaja(te) kogu potentsiaali, et tööl veedetud aeg oleks kasutatud maksimaalselt, samas nii, et töötaja energiatase jääb kõrgeks;
hoida (võtme)töötajaid, kes muidu lahkuksid, leides neile uued arengusuunad;
viia olemasolevad tugevused kokku ettevõtte eesmärkidega, tõsta kasumit;
olla vastutustundlik ettevõte, kes hoolib oma töötajatest.
Rahulolevad ja motiveeritud töötajad on tänapäeval suur õnn. Iga ettevõte saab anda oma panuse ühel või teisel viisil, et töötajad tunneksid, et neid kuulatakse ja nendega arvestatakse. Rahulolevate töötajate seas on tööõhkkond mõnus ja töötulemused silmaga nähtavad.
Allikas: Samm edasi
blogiSeotud lood
Partnerkaardiga Selveris, Kaubamajas, Delice´is, I.L.U.-s ja L´Occitane kauplustes oste tehes tasub alati kaaluda, kas soovid maksta ostu eest kohe või hiljem. Muutes oma tavalise Partnerkaardi Partner Kuukaardiks, tasud ostude eest endale sobival ajal. TKM Grupi Partnerkaardi arendusjuht Rene Paats räägib lähemalt.