Autor: Talentor Estonia • 20. september 2019

Värbamise tulevik – juturobotid?

Üle 30-aastased ehk mäletavad veel, et Microsoft Wordil oli väike abiline kirjaklamber, kes üritas õpetada, kuidas programmi kasutada. See veidi häiriv sõber oli tegelikult üks maailma esimesi juturoboteid ehk trend, mis nüüdseks vallutab nii veebilehti kui äppe, pidades autentseid vestlusi nii klientide kui ka tööle kandideerivate inimestega.
Woman Holding Mobile Phone
Foto: Photobox/Panthermedia

Juturobotid ehk chatbot’id lahendavad suurimaid probleeme

Chatbot’id teevad just seda, millele nimi viitab – väikeses aknas avaneb jutukaaslane, kes kasutab tehisintellekti ja skriptide abi vestluse pidamiseks. Mõned neist on väidetavalt juba nii osavad, et ka professionaalid ei oska vahet teha, kas räägitakse inimese või robotiga. Juturobotite abil lahendatakse erinevaid situatsioone, näiteks pakutakse vastuseid kliendi küsimustele, kogutakse andmeid, pannakse paika kohtumisi – ja seda kõike viisil, mis jätab kliendile mulje, et temast hoolitakse. Muu hulgas võimaldavad chatbot'id värbamisagentuuridel infot koguda ja suurte andmemahtudega tegeleda.

Juturobotid lahendavad värbajate jaoks kõige kriitilisemat muret – ajapuudust. Teinekord on värbajal korraga ees sadu kandidaate, kellega on vaja tegeleda, lisaks on kalender täis muid pakilisi tegevusi. Võib juhtuda, et lihtsalt ei leidu aega, et kandidaadi küsimustele vastata. Just sellises olukorras saavad chatbot'id tõeliselt abiks olla.

Juturobotite kaasamise eelised

Juturobotite kiirus ja kättesaadavus teeb neist värbamise puhul ahvatleva abivahendi. Nad on alati kättesaadavad, igal kellaajal ja igal nädalapäeval. Vahet pole, millal kandidaadil küsimus tekib, chatbot vastab alati. Lisaks suudavad chatbot’id suhelda korraga nii kahe kui kahesaja inimesega – see on midagi, mida üks inimene kunagi ei suudaks. Need ongi kaks põhjust, miks on juturobot suure kandidaatide hulgaga tegelevale värbajale suureks abiks.

7 võimalust juturoboti kaasamiseks

1. Kandidaadilt CV või motivatsioonikirja küsimine nii, et see on kandidaadile meeldiv

2. Kandidaadile tema kandidatuuri või värbamisprotsessi kohta tagasiside andmine või värbamisprotsessi oleku kohta tagasiside andmine

3. Kandidaadilt varasema kogemuse ja kvalifikatsiooni uurimine

4. Saab teha kandidaatide eelvaliku neutraalsete andmete põhjal, jättes välja rassi, soo, vanuse jms näitajad

5. Paluda kandidaatidel end hinnata (näiteks: palun hinnake oma inglise keele oskust skaalal ühest viieni)

6. Anda kandidaadile vastuseid töö sisu, ettevõtte kultuuri ja kandideerimisprotsessi kohta

7. Leppida kokku intervjuu aeg

Juturobotid vs. juhtide otsingud

Kuigi esialgu tundub, et juturobotitest ei ole juhtide otsingul mingit kasu, on see eksiarvamus. Chatbot annab kandidaadile võimaluse küsida pakkumise kohta diskreetselt küsimusi, kaitstes sedasi kandidaadi privaatsust. Uuemad juturobotid oskavad vajaduse järgi muuta ka suhtlusviisi, minnes tekstipõhiselt suhtluselt üle kõnele. See annab hõivatud tippspetsialistidele ja juhtidele võimaluse suhelda kindlas olukorras endale sobivalt, näiteks lennujaamas lennule pääsemist oodates saab kirjutada, kuid autos kohtumisele sõites saab rääkida.

Kuidas seadistada chatbot nii, et sellega oleks meeldiv suhelda

Kõigepealt mõtle välja, mida peab juturobot suutma teha ja kuidas reageerima küsimustele, millele ta vastata ei oska. Enamik tänapäevaseid chatbot’e kasutab tehisintellekti ja õpib ise. Sellele vaatamata tuleb neile ise midagi ette õpetada, teha kindlad eelseadistused ja mugandused enne, kui neile saab kandidaate n-ö ette sööta. Planeeri juturobotitele eelarve ja ajaressurss, et robotit hooldada ja täiustada nii, et see püsiks ajakohane. Samuti tasub meeles pidada, et juturobotid ei ole käivita-ja-unusta-tüüpi projektid.

Hoiatus: juturobotid pole ideaalsed

Enne kui asud endale juturobotit ehitama, tuleta meelde ka Microsofti klambrikest. Ekraanile hüppav robot, kes ei oska ühelegi küsimusele vastata ja kes on pigem häiriv kui kasulik, ei too tööandja brändide mingit kasu. Kuigi inimesed on juturobotitega pigem harjunud ja naudivad nendega suhtlemist, võivad robotid ka probleeme tekitada. Microsoft sai oma õppetunni kirjaklambriga kätte siis, kui internetitrollid muutsid roboti ühe päevaga rassistlikuks koletiseks. Kuigi seda tänapäeval enam ilmselt ei juhtu, on siiski väga reaalne, et primitiivne chatbot osutub kasutajate jaoks väga häirivaks, kui tal juba pärast teist küsimust vastused otsa saavad. Chatbot ei ole kindlasti kiire lahendus põletavale probleemile, vaid kaalutletud otsus, mis võib hea teostuse korral kandidaadikogemust palju meeldivamaks muuta.

Artikkel on avaldatud personaliotsingu firma Talentor Internationali blogis. Talentor Estonia on personalijuhtimise teabevara peatoimetaja. Kui soovid personalitööd lihtsustava tehnoloogiaga kursis olla ja ajaga kaasas käivaid otsuseid teha, siis võta endale abiks personalijuhtimise teabevara.

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456