Kummastav mõelda, et alles mõni kuu tagasi oli ettevõtete fookus käibe ja kasumi suurendamisel, kuid nüüd ollakse valdavalt keskendunud ellujäämise kindlustamisele.
Personali- ja teiste juhtide peades keerlevad küsimused nagu: „Mis saab ettevõttest kolme kuu pärast?“, „Milliseid kulusid on võimalik kärpida?“, „Kui meil õnnestub tellimus saada, siis kuidas me leiame kiiresti sobilikud töötajad?“.
Kogu ebakindluse keskel on aga oluline säilitada kohanemisvõime. Kuidas seda teha? Sellele vastust otsimegi.
Kriisi erinevus tavaolukorrast
Mis eristab kriisi eelnenud olukorrast?
Üheks tähtsaks tunnuseks on olude kiire muutlikkus. Just see heitlikkus on kõige keerulisem, sest üheaegselt tuleb hakkama saada nii allakäigu pidurdamise, tuleviku planeerimise kui ka kättevõidetud võimaluste realiseerimisega.
Näide: tootmisettevõte on sunnitud koondama 40% töötajatest, aga kuu aega hiljem tekib võimalus osaleda allhankes, kus on tarvis kaasata suurem hulk töölisi kui enne koondamist tehases töötas. Kuidas sellele väljakutsele läheneda?
Jah, loomulikult saab hakata palavikulise kiiruga uusi inimesi otsima ning endisi töötajaid läbi helistama. Kuid kogu protsessi korraldamine, kontaktivõtud, intervjuud ja läbirääkimised on väga ajamahukad, mistõttu ei jagu sellega rakkes olijatel enam aega oluliste kriisijuhtimise teemadega tegelemiseks.
Viimane on ohtlik, sest ettevõte muutub justkui tormis seilavaks laevaks, mida tüüritakse vaid siis, kui meelde tuleb.
Personalirent võimaldab säilitada paindlikkuse
Selleks, et hüplikes oludes kiiresti reageerida ning jõuda samas ka kaptenisillal oma kohust täita, on tähtis muuta personalialased ümberkorraldused nõtkemaks ja märksa vähem aeganõudvaks.
Siin ongi abiks tööjõurendi teenus, mis võimaldab ilma märkimisväärse lisapingutuseta töötajate arvu muuta.
„Meie kliendid tööstuse, tootmise ja ehitussektorites on personalirendi teenusest kasu lõiganud juba pikki aastaid“, ütleb Priit Koik, kelle ettevõte
EstEmploy OÜ vahendab oskustöölisi Eestis, Soomes ja Lätis.
Priit lisab, et kindlasti on tööjõurendi teenusest palju võita ka teistel elualadel, kus see siiani nii populaarne pole olnud. Oluline on leida vaid sobilik koostööpartner.
Kuidas tööjõurendi teenus toimib?
Kokkuvõtlikult on protsess järgnev:
1. klient pöördub oma sooviga töötajate vahendamisega tegeleva firma poole;
2. rendifirma kaardistab kliendi vajadused ja otsib enda andmebaasidest ning muudest allikatest sobilikud talendid üles;
3. rendifirma kohtub kandidaatidega, pärast mida saadetakse kliendile väljavalitute andmed;
4. peale kliendilt heakskiidu saamist sõlmib rendifirma töötajatega lepingud ja läkitab inimesed oma uue töökoha suunas teele.
Asja võlu seisneb selles, et klient sõlmib lepingu ainult renditeenuse pakkujaga ning kogu ülejäänud värbamise ja paberimajandusega kaasnev mahukas tegevus tehakse tema eest ära.
Olenevalt ametikohast kulub protsessi algusest kuni töötaja ametipostile jõudmiseni 1–3 nädalat, kuldne keskmine jääb kahe nädala kanti.
Tööjõurent loob konkurentsieelise
Personalirendi kasutamine muudab ettevõtte paindlikumaks ja võimaldab vajadusel kiiremini reageerida:
1. usaldades töötajate värbamise rendifirmale, jääb personalijuhil märkimisväärselt rohkem aega strateegiliste ülesannetega tegelemiseks. See on eriti oluline kriisisituatsioonis, kus suure pildi silme ees hoidmine aitab säilitada suunataju.
Lisaks, kui personali teemadega tegelemine on vaid kõrvaltöö, on tänu renditeenusele võimalik keskenduda enda põhitegevusele, olgu selleks raamatupidamine, sekretäritöö või meeskonna juhtimine;
2. potentsiaalsete projektide ja tellimuste tasuvuse arvutamine on lihtsam. Tänu renditeenuse kasutamisele teab juht alati täpselt, kui suur saab olema personalikulu. Nii on äärmiselt hõlbus arvutused ära teha ja tulu-kulu suhted välja selgitada;
3. kriisi tingimustes võib ettevõtte likviidsena hoidmine paras kunsttükk olla. Ajutise tööjõu kasutamisel ei pea aga lihtsalt igaks juhuks suurt hulka inimesi palgal pidama. Palkamine saab toimuda vajaduspõhiselt, mis aitab finantse vabana hoida.
Mille alusel valida tööjõurendi firmat?
Kui kaaluda personalirendi kasutamist, siis milliste kriteeriumite alusel teenusepakkujaid hinnata? Priit Koik soovitab pöörata tähelepanu neile kolmele punktile:
1. eeskujulik maksekäitumine. See on väga oluline, sest tähtis on leida partner, kes suudab oma lubadused täita. Eriti pikaajaliste võlgadega maadlemine on ohumärk, mis viitab probleemidele rendiettevõtte juhtimises.
Tõsi, kriisis võib laitmatu finantsseisu hoidmine suur väljakutse olla, aga seda enam tasub vaadata rendifirmade poole, kes ekstraklassi näitavad. Ja loomulikult tuleb erakordselt põhjalikku taustatööd teha nende puhul, kel näitajad punases on;
2. orienteeritus pikaajalisele suhtele. Pakkujaga vesteldes on mõistlik uurida, kas nad otsivad endale lihtsalt ühekordset klienti või koostööpartnerit. Pikaajaline usalduslik suhe tuleb kasuks mõlemale poolele, sest aidates teineteisel töödes-tegemistes edukad olla, luuakse väärtuslikku kindlustunnet mõlemal poolel;
3. andmebaasi suurus ja kvaliteet. Tasub küsida, kui suur on rendifirma andmebaas, kas seal olevaid inimesi rakendatakse aktiivselt tööle ja kas toimub regulaarne suhtlus hingekirjas olijatega. Pole kasu tuhandete töötajatega andmebaasist, kus enamike spetsialistidega kontakteeruti aasta või paar tagasi.
Kokkuvõtteks
Mida keerulisemad on ajad, seda enam paindlikkust tuleb üles näidata. Nõtkus personali valdkonnas on kindlasti kriitilise tähtsusega, sest võimaldab muutuvate oludega kaasas käia ja kiirelt töötajate hulka suurendada, vähendada või asendusi leida.
Samuti lubab enda töökoorma kergendamine personalitöötajatel strateegiale keskenduda. Ning just strateegiast lähtuvad sisulised lahendused aitavad firmat kindlakäeliselt rahulikumate vete poole juhtida.
Seotud lood
Majanduslikult keerulisemal ajal pööratakse kuludele aina rohkem tähelepanu ning seetõttu on tavaline, kui juhtkond nõuab tõestust tehtud või tehtavate investeeringute vajalikkuse osas. Ühelt Eesti ettevõttelt päris juhtkond aru, kui kasulik on täpse tööaja planeerimise tarkvara ning selgus, et see hoidis kokku kümneid ja sadu graafikuväliselt paberile märgitud töötunde kuus.