Autor: Kristiina Lõhmus • 26. jaanuar 2021

Elukestev õpe on mõtteviisi küsimus

Maailm meie ümber on pidevas muutumises ja muutuste kiirusega sammu pidada on üha keerulisem. See mõjutab väga selgelt meid kõiki ning eriti tugevalt just isikliku arengu ja tööturu kontekstis. Tagada nii konkurentsivõime tööturul kui ka kompetentside vastavus üha keerulisematele nõuetele – just need on peamised põhjused, miks räägitakse aina enam elukestva õppe olulisusest.
SEB Baltikumi HR projektijuht Kristiina Lõhmus

Edukas olemiseks oli kunagi piisav see, kui omati süvateadmisi ühest kindlasti valdkonnast ehk oldi oma ala ekspert. Mida aeg edasi, seda enam sai selgeks, et ainult ühest valdkonnast ei piisa, vaid teadmisi on vaja omandada erinevates valdkondades, lisaks on tarvis oskust näha tervikpilti ja erinevaid valdkondi omavahel põimida ning seeläbi sünergiat luua. Inimestele ja organisatsioonidele esitab see aga palju väljakutseid – kuidas leida fookus ja kust leida ressurss?

On sul isiklik arenguplaan?

Alustades fookusest – kõige olulisem on see, et igal inimesel on paigas tema isiklik arenguplaan. SEB on seda kindlustanud, juurutades lisaks kaks korda aastas toimuvatele juhi ja töötaja vahelistele arenguvestlustele ka regulaarsete, neljasilmavestluste traditsiooni. Nende eesmärk on see, et töötajal oleks siht silme ees, kuhu ta soovib jõuda, mis pakub talle rõõmu ja väljakutset, mis on vajalik tema arengu tagamiseks. Arenguvestlused on mõeldud eesmärkide seadmiseks ja kompetentside kaardistamiseks, mida on vajalik arendada; regulaarsed neljasilmavestlused on lisaks kuidas-sul-läheb-aruteludele ka verstapostideks, et mõõta, kuidas edeneb liikumine eesmärkide poole.

Elukestva õppe alusprintsiibiks on kasvule orienteeritud hoiakud ja pidev uudishimu. Teades enda eesmärke, on väga oluline neid regulaarselt valideerida ühiskonnas toimuvate muutustega – mis nõudeid maailm meie ümber seab ja kuidas peab end seejuures ümber kohandama. Kõige lihtsam on seda tagada siis, kui õppimine juurdub harjumuseks: et õppimine ei ole eraldi tegevus, vaid meie igapäeva loomulik osa. On selge, et aeg on defitsiit ja õppimise prioriteediks seadmine ei pruugi päriselus toimuda, mistõttu on oluline oskus põimida õppimine meie igapäevategevustesse ja kombineerida seda teiste tegevustega.

Õpi teiste kogemustest

SEB-s usume, et 70% õppimisest toimub meie igapäevatöö käigus – proovides uusi töölõike, võttes juurde või vahetades vastutust, astudes mugavustsoonist välja ja tegeledes teemadega, mis nii tuttavad pole. See on väga lihtne viis, kuidas integreerida õppimine enda tavapärastesse tegevustesse. 20% õppimisest saab tagada enda suhtlusringkonnaga – ümbritsedes end inspireerivate inimestega, osaledes erinevates töörühmades ning miks mitte panna end proovile näiteks sisekoolitajana.

Üksteiselt õppimisel on väga suur jõud – miks leiutada jalgratast, kui keegi teine on selle juba ära teinud. Õpi teiste kogemustest, lisa enda mõtted, vaated ja värske pilk juurde ning tulemus võib üllatada. Lisaks, miks mitte juurutada oma tiimi õppimiskultuur, pühendades kord kuus enda valdkonna regulaarne koosolek õppimisleidude jagamiseks. Või leppida kokku, et kord kvartalis on üks päev koosolekute ja tavatöö vaba ning mõeldud vaid erialase kirjanduse uurimiseks.

SEB Campus

Kui lõviosa õppimisest tuleb igapäevatöö ja oma suhtlusringkonna kaudu, siis 10% on see, mille saab kindlustada formaalsete koolituste abil. Elamine digitaalselt ajastul on ka formaalseid koolitusi ja nende põhimõtteid väga palju muutnud – koolitustel osalemine peab olema paindlik, samas jätma alles põnevuse, interaktiivsuse ning võimaluse teistega suhelda.

SEB on võtnud elukestva õppe enda fookusvaldkonnaks ja investeerinud oma korporatiivülikooli ehk SEB Campuse ehitamisse juba aastaid. 2019. aasta suvel sai valmis täiesti uuel kontseptsioonil põhinev e-õppe keskkond, mis on kättesaadav ka kõigi töötajate personaalsetest seadmetest. Selline lähenemine muudab õppimise paindlikuks ja võimaldab seda põimida teiste tegemistega. Näiteks õhtul koeraga jalutama minnes, nädalavahetusel lõunasööki valmistades või pikematel autosõitudel handsfree’ga on ideaalne võimalus kuulata mõnda põnevat podcast’i või veebiseminari.

SEB Campuses on tuhandeid kursuseid ning iga töötaja saab valida endale meelepärased vastavalt kategooriale (juhtimis-, tehnoloogia- jne koolitused), kursuse tüübile (audio, veebiseminar, podcast, video jne), kestusele (kuni 15 minutit, kuni tund, kuni 4 tundi jne) jpm. Teeme koostööd erinevate väliste teenusepakkujatega, mis on samuti SEB Campusest kõikidele kättesaadavad: teiste seas IMD, mis on maailma kolme parima executive education’i pakkujate seas. Lisaks Pluralsighti keskkond, kus on üle 7000 koolituse ja kus on võimalus enda taset kompetentside kaupa testida ning valida emakeelsed subtiitrid, koolituse läbimise kiirus jpm.

Me toetame entusiastlikke ja motiveeritud õppimismentaliteeti ning usume, et inimene õpib kõige enam ise avastades ja ise endale huvipakkuvaid koolitusi leides. Võimaluste rohkus, seda enam kui harjumus alles kujuneb, võib tekitada hirmu ning panna kergelt loobuma, mistõttu peame oluliseks nn silla ehitamist, et teekonna algus oleks kergem. Oma koolitusplaanis oleme kompetentside kaupa ära kaardistanud soovitatud koolitused nende tuhandete võimalike koolituste hulgast, mida e-õppe platvormil leiab. Kui harjumus on kujunenud, on juba lihtne sealt ise avastades edasi liikuda.

Loe lisaks
15 aastat SEBs karjääri teinud Peep Jalakas: mõttemaailm on kõige olulisem

Mida teha, et inimesed end arendaks?

Lisades siia juurde ka väljaspool SEB õppeplatvormi rohkelt kättesaadavad kursused (nt Coursera keskkond, MOOC-id, podcast’ide sarjad ja muud tasuta õppimisvõimalused), on selge, et võimalusi oma oskuste arendamiseks on enam kui palju. Oluline küsimus on siinkohal see, kuidas suunata inimesi neid võimalusi kasutama.

SEB näitel on hea jagada, et kõik saab alguse eeskujust, pidevast kommunikatsioonist ja põnevuse aspekti tagamisest nii, et järjepidev õppimine saaks ettevõttesisese kultuuri loomulikuks osaks. Meie juhid on kindlasti oma inimestele eeskujuks, seades enda tiimis sisse õppimiskultuuri, jagades ise oma põnevaid leide ning julgustades ja inspireerides teisi.

Oluline on ka üldine kommunikatsioon – hoida pidevalt õppimise teema pildis, kajastades asjakohaseid artikleid siseveebis, jagades edulugusid ning õppe- ja arendusinimeste külastusi tiimide juurde, et koos nendel teemadel arutleda. Õppimisele annavad hoogu ka tiimidevahelised väljakutsed, sest need lisavad mängulisust ja põnevust.

Julgus proovida, julgus astuda mugavustsoonist välja ning teadlik valik olla uudishimulik on vajalik, et olla edukas mitte ainult praegu, vaid ka tulevikuks. Elukestev õpe on mõtteviisi küsimus ja töötab kõige paremini siis, kui õppimisest kujuneb päriselt harjumus ning meie igapäeva loomulik osa. Valikuid ja võimalusi selleks on tänapäeva ühiskonnas enam kui palju – igaüks peab leidma endale sobiva viisi ning organisatsiooni vastutus on oma inimesi seejuures toetada. Oluline on see, et iga inimene jõuaks arusaamani, mis väärtust loob järjepidev õppimine nii talle kui indiviidile kui ka kogu organisatsioonile.

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456