Autor: Helen Roots • 5. aprill 2023

Kas päriselt kuulamiseks on tõesti vaid kõrvu vaja?

Kui töötad inimestega ja sinu ülesandeks on hoolitseda nende heaolu eest, pead kindlasti teadma, kui oluline on oma töötajaid tõeliselt kuulata. Kuidas endas aga seda kuulamisharjumust kujundada? Kuidas hoida ise tagaplaanile ja lasta teistel rääkida? See on üsna keeruline kunst!
Kui paljud probleemid tööl oleksid lahendatavad lihtsalt juhtide hea kuulamisoskusega?
Foto: Pixabay

Koolitaja Signe Kiisk küsib kuulamisele mõeldes, kas see on ikka kunst või oskus, ja lisab, et tegelikult ei mõtle me sellele igapäevaelus kuigi palju (kuigi võiks!). Oleks ju hea teada, mis tingib selle, et osa inimesi on suurepärased kuulajad, samal ajal kui teised peavad väga pingutama, et vestluspartneri jutusse üldse süveneda suuta. Rääkimata nendest, kes seda isegi ei proovi, vaid keskenduvad aktiivselt iseenda info edasiandmisele, eneset rääkimisele ja omaenda mõtete jagamine ehk mitte nii tänulikule auditooriumile. Signe teab ka vastust küsimusele, kuidas me saame oma kuulamisoskust arendada ja kas see on üldse võimalik.

Coach ja superviisor Maria Tammesalu imestab muigvelsui, et kuulamine on nii elementaarne oskus, mida seal üldse õppida on. Tegelikult teab ta paremini kui keegi teine, et arenguruumi on kindlasti – kuulamisoskust saab alati veel paremaks arendada. Selle arengu toetamiseks on Marial toredad praktilised harjutused, samuti on tal jagada suurepäraseid nõuandeid, mida saad kohe kasutama hakata.

Töö- ja organisatsioonipsühholooh Riina Telling teab, et enamik konfliktiolukordi ja vääritimõistmisi toimub sellepärast, et inimesed ei ole teineteist kuulanud ja seetõttu ka mõistnud. Ta usub, et teineteise kuulamine organisatsioonis ei ole valik, vaid vastutus – ilma kuulamiseta ei ole ka koostööd parimate lahenduste nimel –, ning jagab hea meelega oma kogemust ka teistega.

Juhtimisnõustaja Tarvo Mossi sõnul on kuulamine ja mõistmine usaldusliku suhte loomise alustala. Ta selgitab hea meelega, kas kuulamise kunst on kõigest üks tehnika või pigem midagi sügavamat, samuti teeb ta selgeks, kuidas sinu kuulamise viis määrab su meeskonna suutlikkuse. Kindlasti teab Tarvo aga vastust küsimusele, kuidas praktikas saab kuulates kiiremini positiivseid muutusi esile kutsuda ja ka vastupidi.

Tabasalu Gümnaasiumi koolijuht Grete-Stina Haaristo näeb selgelt, et haridusjuhina on tema vastutus suur ja kuulama peab kõiki – õpetajaid, õpilasi, lapsevanemaid, kogukonda ja koolipidajat. Grete-Stinal on rääkida kogemuslugu, mille märksõnadeks on kuulamine kui väärtus, kuulamise hirmud ja õppetunnid, samuti tahab ta jagada nõuandeid, kuidas kuulata ennastsäästvalt.

Tabasco reklaamiagentuuri tegevjuht Karl Multer nendib, et kahtlemata me kõik kuulame ja räägime ka. Kuidas aga juhina muuta kuulamine ja sellest järelduste tegemine oma tööstiili orgaaniliseks osaks? Kuidas luua igapäevarutiinidesse kuulamiseks selge struktuur? Mida kuulduga peale hakata? Kuidas ka iseennast kuulata? Milline on kuulamise roll eri kultuurides? Mis roll on kuulamisel ettevõtte erinevates arengufaasides? Nendele küsimustele oskab Karl vastata oma pikaajalise ja praktilise tippjuhi-kogemuse baasilt.

Addicere psühholoogilise konsultatsiooni agentuuri juht ja psühholoog ning Sisekaitseakadeemia kriisipsühholoogia õppejõud Erik Rüütel on valmis avama keeruliste suhete psühholoogiat ja kirjeldama, millist rolli mängib kuulamine kokkupuutes afektiseisundis inimestega, psüühiliselt haigete inimestega, konfliktses vaidluses ja kriisiolukorras. Erikul on tuua hulgaliselt näiteid oma tööst Tallinna Vangla direktori asetäitjana ja vaidlustest ametiühingutega ning ta tahab jagada oma psühholoogi-praktika kõige huvitavamate case'ide väljavõtteid.

Kuulamise kunst

• Kas väljendad end viisil, mis muudab kuulajad ärevaks ja viib nad kaitseseisundisse?

• Millistel asjaoludel muutud reaktiivseks, hakkad nõu jagama ja vaimukaid remarke loopima?

• Miks on kuulamine töökeskkonnas nii oluline ja kuidas seda paremini teha?

• Kas paljud probleemid tööl oleksid lahendatavad lihtsalt juhtide hea kuulamisoskusega ja kui palju on üldse juhte, kes tõesti hästi kuulata oskavad?

• Kas kuulamine on alahinnatud oskus ja tegelikult eduka koostöö saladus?

Juhtimislaboris „Kuulamise kunstˮ astuvad üles suurepärased koolitajatest teoreetikud ja oma töös päevast päeva kuulamise kunsti rakendavad praktikud, kes avavad laiemalt kuulamisega seotud teemasid. Iga esineja jagab isiklikku kogemust, et osalejad saaksid sellest õppida ja meeldejäävamad mõtted endaga kaasa võtta. Juhtimislaboris osaledes õpid, kuidas saavutada õigesti kuulates soovitud tulemusi, ilma et vestluspartner end kaotajana tunneks. Saad väärt oskusi, mida on võimalik rakendada nii igapäevatöös kui ka eraelus. Lisaks on võimalus esitada esinejatele küsimusi, millest pole ise suutnud jagu saada.

PANE TÄHELE!

Juhtimislabor „Kuulamise kunst” toimub juba 20. aprillil Tallinnas Von Stackelbergi hotelli tõllakuuris. Et mõnusas õhkkonnas ja heas seltskonnas ühiselt arutleda, mismoodi hea kuulamisoskus sulle sinu töös kasuks tuleb, ja saada igalt esinejalt kaasa ka hulk praktilisi tööriistu, mida juba järgmisel päeval rakendama asuda, soeta endale soodsa hinnaga laboripääse enne 14. aprilli. Kui tuled oma juhtidest meeskonnaga, võid arvestada päris arvestatava tiimisoodustusega.

Tutvu päevakava ja esinejatega ning registreeri end osalejaks juba täna!

Juhtimislabor on inspireeritud juhtidele suunatud raamatust ja formaat on tõeliselt praktilise lähenemisega – seal ei kuule ainult inspireerivaid lugusid, vaid saadakse selged ja konkreetsed ideed ja juhtnöörid, kuidas oma tööelu edaspidi veelgi paremini korraldada.

Seekordne juhtimislabor on inspireeritud Michael P. Nicholsi ja Martha B. Strausi raamatust „Kuulamise kunst”, mis selgitab, miks mängib kuulamine meie elus sedavõrd olulist rolli. Kui su töö on töötajaid inspireerida ja motiveerida ning hoolitseda selle eest, et su inimesed end töökeskkonnas mugavalt ja turvaliselt tunneksid, on kuulamine just see omadus, mis aitab teha paremaid valikuid. Tavapärasest mõnevõrra kammerlikum formaat loob soodsa pinnase arutelude tekkeks, mida juhtimislaboris osalejad on alati esile tõstnud ja kõrgelt hinnanud.

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456