15. jaanuar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Motivatsioonikiri – igand või kasutamata võimalus?

HR factory värbamisüksuse juht Sabina Rand-Haddad
Ühe eesti ettevõtte personalijuht otsib firmasse uut töötajat. Postkasti saabuvad CV’d ja motivatsioonikirjad CV Online’i, CV Keskuse andmebaasidest, lisaks eraldi veel meilile saadetavad dokumendid. Kandidaate ja faile on palju ning peale kõikide materjalide salvestamist, näeb personalijuhi projektikaust välja selline: 15 faili pealkirjaga cv ja motivatsioonikiri, 5 faili viimane cv, 10 faili cv ja kuupäev, 8 faili Curriculum Vitae, ning 7 faili Cvenglish või cv eestik. 10 inimest on salvestanud faili enda nimega ja vaid 1 inimene on faili pealkirjas välja toonud enda nime ning konkursi kuhu kandideerib.

Milline neist dokumentide pealkirjadest oleks Sinu oma? Kas see eristuks teistest ja oleks hiljem ka lihtsalt leitav?

Esmapilgul võib failinimele tähelepanu pööramine liigse norimisena mõjuda, kuid vormistuslik korrektsus on üks iseenesestmõistetav eeldus, kasuta see võimalus ära ja näita end ka detailides oma parimast küljest.

Kuna personalijuht värbab mitmele eri positsioonile korraga, on tal keeruline meeles hoida, kes millisele konkursile oma CV on saatnud. Kohusetundlikult muudab ta failide nimetusi ja teeb täiendusi pealkirjades ning alles ligi tund aega hiljem saab ta hakata kandidaatidega tutvuma. Hea meelega oleks ta need 60 minutit kasutanud motivatsioonikirjade lugemiseks, sest värbava juhi soovil on ka see nõue kuulutusse lisatud. Pärast viie kirja lugemist on tal tunne, nagu oleks kõike seda juba korra lugenud – olukord, millega samastuvad palju personalitöötajad.

Vestlesin selle personalijuhiga tööpäeva lõpus. Ta oli kurb, et inimesed kandideerivad liiga kergekäeliselt, ja soovis, et motivatsioonikirja võetaks kui võimalust teistest eristuda ning anda edasi oma sõnum ja tahe just selle ettevõttega liituda. Sellest mõttest on ka ajendatud see artikkel – et rääkida motivatsioonikirja olemusest ja sellest, kuidas muuta see tööriistaks, mis aitab leida enda jaoks sobiva ettevõtte ja panna neid aru saama, miks just sina oled nende jaoks kõige õigem valik.

Eestis sarnaneb motivatsioonikirja ülesehitus tihtipeale range ametliku dokumendi omaga, kust on keeruline leida motivatsiooni, mis ometi peaks olema selle eesmärk ja mõte – kirjeldada, miks soovitakse ametikohale kandideerida. Kirjad on tihti sisutühjad, pinnapealsed ja lakoonilised. Samuti kopeeritakse sageli liiga palju soovituslike näidisvormide sisu. Korrektne vormistus sh joondamine on oluline ja näitab ka viisakust vastaspoole vastu, kellele see edastatakse. Kahjuks eksib selle esmase soovituse vastu ligi 90% kirjadest, kuid vähemalt sama oluline on selle kirja sisu ja sõnum.

Tihti inimesed küsivad, miks ma pean seda motivatsioonikirja kirjutama ja kas see on tõesti vajalik, CV-s on ju kõik oluline info olemas. Hästi koostatud CV-s kindlasti on kirjas faktid ja info, mida inimene on teinud ja milline on tema kogemus, kuid motivatsiooni konkreetse ettevõttega liituda sealt siiski välja ei loe. Samamoodi olen saanud üllatunud telefonikõnesid, kui kuulutuses pole eraldi välja toodud nõuet lisada motivatsioonikiri, ja kaheldakse, kas see on kogemata ununenud lisada. Alati seda tõesti eraldi ei küsita ja see on pigem kasvav trend ning seda just põhjusel, et motivatsioonikirjad ei anna inimese kohta piisavalt lisainfot, mis ettevõtteid tegelikult huvitab – mis inimest nende ettevõtte ja ametikoha puhul kõnetas ja kuidas nad näevad, et nende enda ja firma väärtused klapivad.

Milline on siis hea motivatsioonikiri?

Mis see motivatsioonikiri üldse on – iganenud tööandja tüütu nõue või kasutamata võimalus ja turundusvahend sinu kui tööotsija jaoks? Selge on see, et kui sinu kandideerimine on läbimõeldud ning oled leidnud enda jaoks sobiva ettevõtte ja ametikoha, siis tead ka, miks tahad sinna tööle minna, ja selle kirjapanek tuleb lihtsalt. Parimad motivatsioonikirjad on need, kus inimene on osanud leida ja luua seosed positsiooni ja firma ning oma kogemuse, oskuste ja ambitsiooni vahel. Nii nagu laps ootab kiitust ja tunnustust, ootab seda ka ettevõte, kuhu soovite tööle minna – miks just nemad, mitte konkurent?

Minu pika värbamisalase kogemuse jooksul on rohkem kui üks kord ette tulnud, et lõpuks tööle võetud kandidaadil oli küll väiksem töökogemus või nõrgemad oskused, kuid paistis silma just oma motivatsioonikirjaga ja tagas sellega endale ka edasipääsu intervjuude vooru. Olen lugenud hulgaliselt väga meeldejäävaid motivatsioonikirju, milles on hästi välja toodud olulised seosed enda ja ettevõtte vahel. Näiteks oma kogemus konkreetse toote või teenusega, tähelepanekud ja soovitused kliendi vaatenurgast. Või on algatatud põgus arutelu valdkonda parajasti puudutavatel olulistel teemadel. Selline lähenemine annab edasi olulise sõnumi, et inimene mõistab ettevõtet, kuhu ta kandideerib, ja seda, millised on nende tänased väljakutsed. Väga head on ka näited, kui ollakse kokku puutunud muudmoodi, nt erialaüritusel või koolitusel, tuues esile hiljuti ilmunud artikli vms. Tihti aga on varasem kokkupuude olnud hoopis virtuaalne ja alguse saanud nt läbi Facebooki, LinkedIni või kodulehe karjäärirubriigi kaudu.

Soovitused tööotsijale motivatsioonikirja kirjutamiseks

Aseta end tööandja kingadesse ja mõtle, millist motivatsioonikirja sooviksid ise lugeda ja milline kandidaat võiks teistest eristuda.Too välja, mille poolest on just see tööandja sinu jaoks atraktiivne.Liigu edasi ametikoha juurde, mis sind selle juures kõnetas ning kuidas saaksid oma oskusi ja kogemusi rakendada.Anna neile põhjus kutsuda sind kohtumisele –  võib-olla oled ettevõtte kohta lugenud (see on vägagi soovituslik) ja tead, millised on nende eesmärgid, ja sul on ideid, kuidas aidata neid ellu viia, või oled nt sarnast projekti ise vedanud.Ole korrektne, kuid lase oma isikupäral esile paista ning ära kasuta liigselt kulunud väljendeid ja suuri sõnu, vaid too välja täpne info, kogemused, saavutused vms.Analüüsi end ja keskendu sellele, mida oled ära teinud, millised projekte ja protsesse algatanud või juhtinud.Juhina too välja meeskonna suurus ja vastutusala ning tulemused, mida koos saavutasite.Julge kindlasti paluda oma pereliikmetel, sõpradel, karjäärinõustajal või ka täiesti kõrvalisel inimesel oma kirja lugeda ja tagasisidet anda.Ära unusta, et motivatsioonikiri on Sinu turundusvahend ja tööriist – kasuta seda ja vasta lugeja küsimusele, miks just Sina!

Head kirjutamist!

Autor: Sabina Rand-Haddad, HR factory värbamisüksuse juht

Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Personaliuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Helen RootsPersonaliuudised.ee juhtTel: 55 988 223
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700
Mirell SoaseppKonverentside programmijuhtTel: 55 565 456