Autor: Kristiina Lõhmus • 15. juuni 2021

Miks on töötajate digi- ja tehnoloogiateadmised olulised?

Üha enam organisatsioone pöörab tähelepanu elukestvale õppele, et õppimine kujuneks elu loomulikuks osaks ja et pädevuse hoidmine oleks iga töötaja jaoks oluline. Õppimiseks on palju vorme ja viise ning veelgi enam on huvitavaid teemasid, millega end aina kiiremini muutuvas maailmas sammu pidamiseks kursis hoida. Väga tugevalt kerkivad siin esile digi- ja tehnoloogiteadmised – kui maailm meie ümber on aina tehnoloogiakesksem, siis kuidas tagada nii üldiste trendide mõistmine kui ka spetsiifilisemad teadmised?

SEB Baltikumi HR projektijuht Kristiina Lõhmus
Autor: SEB Eesti

Tee selgeks miks ja mida

Tehnoloogia on kõige keskmeks – see viib maailma edasi ning on innovatsiooni mootoriks. SEB kogemusele tuginedes võib julgelt öelda, et tehnoloogia ja digiteemad on põimitud kõikidesse valdkondadesse ning on oluline, et iga töötaja seda mõistab.

Organisatsioonidel on mõistlik tugevdada siinkohal sõnumit, et tegu ei ole vaid konkreetses rollis edukaks olemiseks vajalike eelduste ja ettevõtte ärieesmärkide saavutamise tagamisega, vaid hoopis suurema eesmärgiga. See tähendab, et digi- ja tehnoloogiamaailmas uudishimulik olemine on oluline iga töötaja isikliku konkurentsivõime tagamiseks. Eesmärk on, et töötajal tekiks põhjendatud ja tema jaoks mõjus vastus küsimusele „Miks?“.

Järgmise sammuna on oluline on mõista, milliseid spetsiifilisi tehnoloogia- ja digioskusi on organisatsioonil täpselt vaja ning lisaks ka osata näha tervikpilti ja ümbritsevaid trende. Ehk siis mis on need konkreetsed teadmised, mida tuleb arendada. Seejuures peab tagama töötajatele võimaluse neil teemadel regulaarselt arutleda ning ise ka n-ö kätt pulsil hoida – olgu see siis arengu- või üks ühele vestluste kaudu.

Iga kuu fookuses kindel teema

Kui miks ja mida on selge, siis pakub organisatsiooni vaates kõige rohkem väljakutseid kindlasti see, et pakkuda kõige sobivamaid tööriistu ja vahendeid ning üldise õppimist soodustava organisatsioonikultuuri edendamine. Juba ammu ei toimu õppimine enam pelgalt traditsioonilistel koolitustel ning seda enam, kui tegu on tehnoloogia- ja digiteadmistega, on tähtis kasutada innovatiivseid ja loovaid lahendusi.

Kuna need teemad on tihtipeale keerulised, siis SEB-s tugineme meie strateegilistele kompetentsidele – oleme ära kaardistanud need kõige-kõige olulisemad teemad ja iga kuu toome fookusesse ühe neist. Näiteks praegu on põhirõhk andmekirjaoskuse edendamisel ehk oskusel andmeid koguda, hallata, töödelda ja rakendada loogilisel moel. Samuti hoiame fookust kriitilisel mõtlemisel ja selle all on veel palju alateemasid, mida töötajatele järjest tutvustame.

Tekita isu ja näita kätte suund

Peame oluliseks kõigepealt isu tekitamist ja üldist teema tutvustamist, et iga töötaja saaks aru, kas see teema teda kõnetab ning kas see on miski, mida tal päriselt vaja läheb. Fookusesse võetud teemat tutvustab tunniajalisel veebiseminaril kas meie enda vastava ala ekspert või mõni väline kõneleja. Ettekanne kestab üldiselt 45 minutit ning lisaks on 15 minutit planeeritud küsimusteks ja vastusteks. Loengule järgnevad konkreetsed soovitused edaspidiseks, näiteks teemasse sügavamale minevad e-kursused, lugemismaterjal või võimalus osaleda põhjalikumal järgmise astme koolitusel. Sissejuhatava veebiseminari info saadame kutsena kõikidele töötajatele ning lisame ka ürituste alla meie siseveebis.

Oleme e-õppe keskkonnas SEB Campus koostanud kanalid ja õpiteekonnad konkreetsete kompetentside ja teemade kaupa. Teeme koostööd Pluralsighti keskkonnaga, kus on üle 7000 tehnoloogiaalase e-õppe võimaluse. Lisaks saab Plurasightis enda teadmisi testida ja kuna keskkond töötab tehisintellektil, hakatakse edaspidiseid koolitusi automaatselt pakkuma töötaja huvidest või tasemest lähtudes.

Loe lisaks
SEB tööandja brändingu eesmärk on murda müüti, et pangas on igav töötada

Koos õppimine

Üksi õppida on tore, kuid koos on veel toredam. Oleme SEB-s sellist lähenemist tiimidele soovitanud ja paljud neist kasutavad seda aktiivselt. Kui mõni meeskonnaliige on midagi põnevat leidnud, jagatakse seda kas regulaarsetel koosolekutel või ühises kommunikatsioonikanalis.

Näiteks MS Teamsis on loodud eraldi kanal just õppimisideede jagamiseks. Samuti oleme kohe välja tulemas õppimistunniga ehk kõikidele töötajatele broneeritakse automaatselt ühe tunni pikkune õppimisaeg kalendris, mis on mõeldud uute ja huvitavate leidudega tutvumiseks. Seda tundi on soovi korral võimalik nihutada endale sobivale ajale.

Digiteadlike kolleegide kaasamine

Suur potentsiaal organisatsiooni digiteadlikuks muutmisel on entusiastlikes digiteadlikes kolleegides, kelle teadmiste endale hoidmine oleks justkui raiskamine. SEB-s oleme juba neli aastat välja koolitanud digimentoreid ehk töötajaid, kes tunnevad end digi- ja tehnoloogiateemadel mugavalt ning on valmis panustama ka teiste töötajate arendamisse.

Digimentorid saavad endale personaalse juhendatava, kellega seatakse eesmärgid ja kelle arengut individuaalselt toetatakse. Lisaks digiteadmiste parandamisele on mentorsuhtel ka palju muidu lisaväärtusi – uued tutvused, organisatsiooni parem mõistmine ning generatsioonide lähendamine. Digimentorid tutvustavad uusi lahendusi ja digitrende suuremale auditooriumile erinevatel üritustel ning teemanädalatel. Seda tehakse ka läbi siseveebi artiklite ning üksuste külastamise ja neile vajaliku teema tutvustamise.

Digi- ja tehnoloogiateadmiste parandamine taandub üldisele õppimiskultuurile ja selle edendamisele. Teemad on tihti keerukamad ja nende vastu huvi tekitada võib olla paras väljakutse. Seda olulisem on aru saada, mis rollile missugused kompetentsid vajalikud on ning mis tööriistu ja vahendeid selleks pakkuda tuleb.

Seejuures ei tohi ära unustada üldpilti ja maailmatehnoloogia trendidest arusaamist ning kui huvi ja vajadust on, tasub liikuda edasi juba süvateadmiste juurde. Koos õppimine võimaldab üksteist inspireerida ja põnevaid leide jagada. Ka digi-ja tehnoloogiateadlike noorte kaasamine tasub teadmiste edastamisel ära, luues organisatsioonis sünergiat juba hoopis laiemalt.

Jaga lugu
Personaliuudised.ee toetajad:
Kai MillerPersonaliuudised.ee juhtTel: 5330 5136
Cätlin PuhkanPersonaliuudised.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700