Iga juht on kogenud olukorda, kus saab aru, et see, mida ta teeb, ei ole parasjagu piisav. Juhid ei ole siiski kõikvõimsad. Mõnikord on vaja hoopis arendada meeskonda. Mis siis edasi?
Võib ju küsida abi ChatGPT-lt: “Enesearendamise meetodite tõhusus võib oluliselt varieeruda sõltuvalt individuaalsetest eelistustest, eesmärkidest ja olukordadest. See, mis sobib ühele inimesele kõige paremini, ei pruugi teise jaoks olla sama efektiivne. Siiski on mõningad meetodid üldiselt tunnustatud täiskasvanute isikliku arengu mõjutamiseks. Oluline on märkida, et mitme meetodi kombineerimine annab sageli parimad tulemused.”
ChatGPT paigutas sealjuures coaching’u esikohale kui kõige tõhusama. Olen tehisaruga nõus arusaadavatel põhjustel: olen juhtimise ja meeskonna arendamise coach ning arendanud juhte ja organisatsioone üle 10 aasta. Samuti olen nõus sellega, et ükski meetod ei ole imevits. Mis on parim, sõltub inimeste ja organisatsioonide eesmärkidest ja eelistustest.
Vaatame mõningaid kõige sagedamini kasutatavaid arendusmeetodeid organisatsioonides ja uurime, millises olukorras võivad need olla kõige kasulikumad.
Koolitus arendab oskusi
Koolitus keskendub osalejatele puuduvate oskuste või teadmiste andmisele. See on suunatud teadmistele – koolitaja/moderaator on ekspert ja jagab oma teadmisi. Tavaliselt hõlmab oskuste arendamist – praktikat ja kordamist.
Millal kasutada: kui töötajatel puuduvad teatud oskused – olgu selleks siis suhtlemine, tehisintellekti kasutamine, programmeerimine, masinate käsitsemine jne –, siis on koolitus kõige tõhusam.
Millal mitte: kui proovite muuta käitumist või koostööviisi või kui teie meeskond peab töötoa lõpuks saavutama konkreetse tulemuse.
Juhitud arutelud aitavad jõuda ühise tulevikunägemuseni
Modereerimise fookus on konkreetse tulemuse saavutamisel sessiooni lõpuks, näiteks strateegia, visiooni, eesmärkide, uue toote jne loomisel. Moderaator hoiab kõiki õigel kursil ja tagab, et tulemus saavutatakse, osalejad saavad kaasa rääkida ja jõutakse konsensusele.
Millal kasutada: ideaalne strateegia eesmärkide, visiooni, missiooni, järgmise aasta tööplaani, lahenduste leidmiseks ja loomiseks.
Millal mitte: kui teie meeskond ei tööta hästi koos, on tekkinud üksteisega mitte suhtlevad grupid ja inimesed ei ole kaasatud. Igaühel on oma eesmärk ning te soovite tegelikult, et töötajad muudaksid mõnda käitumist ja hakkaksid paremini koos töötama.
Tiimi coaching paneb meeskonna ühiselt tegutsema
Tiimi coaching keskendub tiimi käitumisele. Rahvusvaheline Coaching Assotsiatsioon (International Coaching Federation=ICF) kirjeldab tiimi coaching’ut kui kogemust, kus meeskond saab koos töötada jätkusuutlike tulemuste suunas ja arendada ennast samal ajal. Tiimi coaching on muutumas järjest olulisemaks organisatsioonides, kuna kõrge saavutusega tiimid peavad koos eesmärke saavutama, olema innovatiivsed ja kiirelt kohanema nii väliste kui seesmiste muutustega.
Millal kasutada: te teate, et see, kuidas te täna koostööd teete, ei aita teil saavutada uusi palju nõudlikumaid eesmärke. Arvestades, kui tihti muutub maailm multikriiside keerises, on ka teie meeskonnal vaja mitte ainult nendega toime tulla, vaid ka olla nende seas, kes saavutavad parima.
Millal mitte: kui te tegelikult ei soovi olemasolevat muuta, sest olete kindlad, et see, kuidas te koos töötate, on juba parim ja peate vaid tegutsema kiiremini/väikeste muudatustega.
Need on kõigest üksikud kõige levinumad meeskonna arendamise meetodid. Nagu alati, tuleks ka vaadata, keda palgata meeskonda arendama. Kuna tiimi coaching on tänapäeval niivõrd populaarne, siis võidakse teile tulla seda pakkuma, kuigi saate tegelikult koolituse või modereerimise. Nagu eespool mainitud, on ka need väga olulised meeskonna arendamise meetodid, kuid ei anna sama tulemust, mis tiimi coaching.
Kuidas aru saada, kas see, mida te saate, on ka see, mida ostsite?
Koolituse tellimisel saate alati küsida eelnevat töökogemust, soovitusi ja konkreetsete oskuste nimekirja, mida hiljem mõõta. Modereerimisega on nii töökogemus, erialane haridus kui ka soovitused olulised.
Tiimi
coach’i palgates on mõistlik põhjalik olla, sest oluline pole mitte lihtsalt individuaalse
coaching’u ega superviisori koolitus, vaid erialane tiimi
coach’i väljaõppe läbimine. Lisaks on hea teada, et
coach’id, kes kuuluvad ICF ühingusse, on võtnud endale kohustuse jälgida erialast
eetikakoodeksit. Sellest tulenevalt lubavad nad pakkuda vaid neid töömeetodeid, mille kohta neil on vastav koolitus ja kogemus. Vastavalt Euroopa Liidu
coaching’u, mentorluse ja supervisiooni reguleerimise määrusele on ICF-il ülesanne vahendada probleemseid olukordi ja aidata leida lahendus, mis austab nii klienti kui
coach’i.
Tiimide arendamist võib võrrelda digioskustega. Kuigi paljudel võivad olla minimaalsed vajalikud oskused, siis oluline on neid järjepidevalt edasi arendada. Samuti on teadus leidnud üha paremad meetodid, kuidas inimesed saaksid koostööd teha edukamalt. Tiimide arendamiseks professionaalide abi kasutamine aitab meeskonnal toime tulla tänapäeva pidevalt muutuvas keskkonnas ja kujundada tervislikumat töökultuuri.
Loe ka
siit erinevate arendusmeetodite kohta.
Juhi jaoks olulised
coaching’u tööriistad ja
coach’iva juhtimise võidukäigu tagamaad jõuavad Eesti tippjuhtide kogemuse ja maailma parimate ekspertide ettekannete kaudu Eesti suurima juhtimiskonverentsi
Coaching 2024: VASTUPANU lavale Kultuurikatlas
29. augustil. Osalemas on juba 600 Eesti juhti, 97% piletitest on välja müüdud. Vaata programmi ja tule osalema
SIIN.
Seotud lood
Majanduslikult keerulisemal ajal pööratakse kuludele aina rohkem tähelepanu ning seetõttu on tavaline, kui juhtkond nõuab tõestust tehtud või tehtavate investeeringute vajalikkuse osas. Ühelt Eesti ettevõttelt päris juhtkond aru, kui kasulik on täpse tööaja planeerimise tarkvara ning selgus, et see hoidis kokku kümneid ja sadu graafikuväliselt paberile märgitud töötunde kuus.